Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): For mange er noe av det beste ved å eie elbil, muligheten til å lade hjemme. Er man flink til å planlegge, kan mange klare seg helt uten å måtte lade i hurtigladestasjoner langs veiene. Det blir det rimelige kilometer av.
Men å lade hjemme er samtidig langt mer tidkrevende enn å plugge bilen i en hurtiglader langs veien.
I denne artikkelen ser vi hvilke faktorer som avgjør hvor raskt du får ladet bilen din hjemme, og kommer til slutt med noen faktiske eksempler.
Husk også at det er en rekke sikkerhetsmessige hensyn som må tas. Dette finner du mer om her:

Slik lader du elbilen sikkert
#1: Lading via stikkontakten

Vi starter med den aller enkleste lademetoden: Du putter den medfølgende ladekabelen med vanlig støpsel i en standard stikkontakt, for eksempel i garasjen. Dette er i utgangspunktet like enkelt som å plugge inn kaffetrakteren, og det er en løsning som fungerer i nær sagt alle boliger og garasjer i dag.
Det er også hovedgrunnen til at dette dessverre er den mest utbredte måten å lade elbiler på.
Vi sier dessverre, av to årsaker. Den første er at ladehastigheten blir svært lav når du velger en slik løsning. Ladeboksen (den store klumpen på ladekabelen) sørger i de fleste biler for å begrense strømstyrken til maksimalt 10 ampere (A) under lading. Det betyr at effekten i beste fall vil ligge på 2,3 kW.
Har elbilen din et batteri med kapasitet på 60 kWh, kan du dermed regne at det tar minst 26 timer å lade det fra 0 til 100 prosent i et slikt scenario, ifølge Elbilgrossistens ladekalkulator. Vi sier minst, fordi det alltid vil være noe effekttap under ladeprosessen, kanskje så mye at det går enda et par timer før batteriet er fulladet, avhengig av temperaturer og andre forhold.
Den andre, og viktigste årsaken er knyttet til sikkerhet. Selv om «klumpen» sørger for å redusere effekten, kan den gjentakende og langvarige belastningen slik lading innebærer, føre til varmgang og i verste fall brann i koblingen mellom stikkontakt og støpsel.
Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) poengterer følgende: «Dersom det legges til rette for lading fra en vanlig jordet kontakt, skal denne forsynes fra en egen kurs (unntak for frittliggende privat garasje) med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem) og et overspenningsvern.» Les mer her.
#2: Lading via dedikert ladeboks

Så hva gjør du da? Installerer en dedikert ladeboks på egen strømkurs, naturligvis. Dette er helt klart en løsning som er å foretrekke, både med hensyn til ladehastighet og sikkerhet. Selv om disse på folkemunne kalles ladeboks, så er den i praksis bare en del av distribusjonen, men i en sikrere utgave enn den ordinære stikkontakten. Selve laderen for AC-lading (typisk hjemmelading) i bilen i form av en såkalt ombordlader.
Hvis du vil lære mer om selve installasjonen og priser, bør du lese denne saken:

Installasjon av ladeboks hjemme: Dette må du vite
De fleste boliger i Norge har et 230V strømanlegg, eller IT-nett på fagspråket. I et slikt anlegg er det vanlig å installere ladeboksen på en strømkurs som ligger et sted mellom 16A og 32A. Ved 16A øker effekten til maks 3,6 kW, ved 32A til 7,4 kW.
Det betyr at en elbil med batterikapasitet på 60 kWh, plutselig kan lades mye raskere enn ved å bruke en vanlig stikkontakt. Ladetiden reduseres til minst 16,3 timer på 16A-kurs og 8,2 timer på 32A-kurs.
De færreste kjører imidlertid batteriet helt tom mellom hver gang de lader, og dermed blir plutselig ikke ladetiden noe stort tema eller bekymringspunkt lenger. Mange følger også bilprodusentenes råd om ikke å lade batteriet til 100 prosent, dersom det ikke strengt tatt er nødvendig. Da reduseres ladetiden ytterligere, men også rekkevidden.
Og er du så heldig å ha en bolig med et moderne 3-fas 400V-anlegg (TN-nett), blir det virkelig dreis på sakene - i teorien kan effekten tredobles, altså helt opptil 22 kW på en 32A-kurs.
Her er noen eksempler som viser forskjellene på 230V- og 400V-anlegg:
Ampere | 230V 1-fas | 400V 3-fas |
10A | 2,3 kW | 6,9 kW |
16A | 3,7 kW | 11 kW |
20A | 4,6 kW | 14 kW |
32A | 7,3 kW | 22 kW |
Med effekt på 22 kW vil det ta minimum 2,7 timer å lade et 60 kWh-batteri fra 0-100 prosent, altså nesten ti ganger raskere enn om du brukte en vanlig stikkontakt!
Nå skynder vi oss å legge til at det er ytterst få private hjem som har muligheten for så høyt effektuttak i dag, de fleste er begrenset oppad til 11 kW. I nyere industri- og kontorbygg kan det være lettere å få oppført ladepunkter for 22 kW.
Og samtidig vil sannsynligvis en ny begrensende faktor melde seg, og den ligger i selve bilen.

Oppdatert: Alle de nye elbilene vi venter til Norge i år
#3: Begrensninger i kjøretøyet
En Nissan Leaf eller kinesiske MG ZS EV kan for eksempel aldri lade med høyere effekt enn 6,6 kW hjemme, uansett hva du måtte ha av ladebokser og kapasiteter i strømnettet.
Årsaken er at når du lader hjemme, er det bilens ombordlader som benyttes for å lade batteriet, og denne har en øvre effektgrense. På de nevnte bilene er grensen 6,6 kW, det samme gjelder en rekke eldre modeller, mens mange nye biler har høyere grense - gjerne 11 kW, enten som standard, eller som esktrautstyr utover en 7,4 kW ombordlader.
I skrivende stund er det svært få biler som har en kraftigere ombordlader enn 11 kW, men enkelte kan fås med inntil 22 kW som et tilvalg. Det er først og fremst kostnadsmessige årsaker til dette, da det som regel dreier seg om en dobbel 11kW-lader. Men slike kraftigere ombordladere kommer garantert til å bli mer vanlig i fremtiden. Elbilbatteriene får større og større kapasitet, og da spiller naturligvis ladehastigheten også en større og større rolle.

45 elbil-modeller analysert: Sjekk den virkelige rekkevidden
Så lang tid tar det
I tabellen under har vi plukket ut noen høyaktuelle bilmodeller og batteripakker, som illustrerer omtrent hvor lang tid det vil ta å fullade batteriet i de forskjellige scenariene vi har omtalt over. Alle er 2021-modeller:
Så lang tid tar det å lade bilen hjemme (minimum)
Bilmodell | Ombordlader (kW) | Netto batterikapasitet (kWh) | Beste mulige ladetid | Ladetid i vanlig stikkontakt |
Audi e-tron 55 | 11 | 86,5 | 7,8 timer | 37,6 timer |
Citroën e-C4 | 7,4 | 46,3 | 6,2 timer | 20,1 timer |
Ford Mustang Mach-E | 11 | 88 | 8 timer | 38,2 timer |
Hyundai Kona | 11 | 64 | 5,8 timer | 27,8 timer |
Kia e-Soul | 7,3 | 64 | 8,7 timer | 27,8 timer |
MG ZS EV | 6,6 | 44,5 | 6,7 timer | 19,3 timer |
Nissan Leaf e+ | 6,6 | 57 | 8,6 timer | 24,7 timer |
Peugeot e-2008 | 7,4 | 46,3 | 6,2 timer | 20,1 timer |
Polestar 2 | 11 | 75 | 6,8 timer | 32,6 timer |
Renault Zoe | 22 | 52 | 2,3 timer | 22,6 timer |
Tesla Model 3 LR | 11 | 75 | 6,8 timer | 32,6 timer |
Volvo XC40 Pure Electric | 11 | 75 | 6,8 timer | 32,6 timer |
VW ID.3 (enkleste utgave) | 7,2 | 58 | 8 timer | 25,2 timer |
VW ID.4 1st | 11 | 77 | 7 timer | 33,4 timer |
Derfor går det raskere å lade på hurtigladestasjon
På hurtig- og lynladestasjonene går man utenom ombordladeren som sitter i bilene. Bilen kommuniserer da direkte med selve laderen, som leverer effekt og primærspenning (stort sett 400 volt) i kontinuerlig dialog med bilen. Dette er ikke lenger AC-lading (vekselstrøm), slik vi er vant med hjemme. Her er det DC-lading (likestrøm), og man er i stand til å lade bilen med den maksimale effekten bilen er satt opp for, og tillater etter de gjeldende forhold. Dermed lades også batteriet mye fortere.
Men også her er det noen begrensninger du må være klar over.
De kan du lese mer om i artikkelen under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.