Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Strøm er ikke til å spøke med, og uvettig omgang med høyspenning kan både føre til brann og føre til personskade. Derfor er det utrolig viktig at ladekontakten sitter som støpt når bilen din står til lading.
Hvis den ikke gjør det, risikerer du at forbindelsen brytes eller forstyrres, og i verste fall kan det skade både ladeutstyr og batteriet.
For å sikre forbindelsen, har CCS-kontakter (den mest vanlige kontakten for hurtiglading i dag) to pinner som skyves inn i ladepluggen mens ladingen pågår. Dermed er pluggen låst - og du har ingen sjanse til å få den løs ved å dra i den.
Derfor: Merker du at den er låst, bør du la være å rive og slite i den. Det kan blant annet føre til mekanisk skade som kan bli dyrt å reparere.
Men så hender det altså at pluggen ikke løses ut når ladingen er avsluttet. Det kan være flere årsaker til at det skjer, men det viktigste å være klar over er at låsepinnene sitter i bilen og ikke i ladepluggen. Det er altså bilen som må trekke tilbake pinnene etter endt lading.

- Dette elbilproblemet må løses raskt
Prøv dette først
Før du bruker bilens nødutløsings-mekanisme, må du først sjekke at ladingen virkelig er avsluttet. Deretter må du sjekke at ladepinnene ikke står i klem. Circle K tipser om at du bør prøve følgende:
«Trykk ladepluggen godt inn, og bruk bilens fjernkontroll til først å låse bilen, deretter åpne den igjen. Hvis dette ikke hjelper, prøv å trykke på bilens startknapp, deretter stoppe den igjen, og sjekk om pluggen har løsnet. Husk å trykke ladepluggen godt inn mellom hver gang, for å unngå at låsepinnen er i klem.»
Neste trinn: Nødutløsing
Dersom trikset over ikke virker, kan du prøve å nødutløse ladepluggen. De aller fleste biler har en slik funksjon, og i listen under har vi samlet framgangsmåten på noen av de mest populære bilene i det norske elbilmarkedet:
Audi e-tron 50/55
- Trykk ladepluggen godt inn, se til at ladepluggen ikke står i bend, og trykk på release-knappen ved ladeporten
- Åpne panser og bruk gul nødutløser under deksel på innsiden av ladeporten
BMW i3
- Åpne høyre bakdør og bruk nødutløser innenfor døren
BMW iX3
- Her trenger vi hjelp fra DEG
Citroën ë-C4
- Her trenger vi hjelp fra DEG
Ford Mustang Mach-E
Åpne panseret. Den mekaniske utløseren finner du rett på innsiden av ladeporten:

Hyundai Ioniq
- Åpne bagasjerommet og bruk nødutløser i lite rom nederst
Hyundai Kona
- Åpne panseret og bruk nødutløser helt foran i motorrommet (se illustrasjon Kia e-Soul)
Jaguar i-Pace
- Åpne panser og bruk nødutløser på innsiden av ladeporten
Kia Soul Electric (-2018)
- Bilen bruker Chademo-kontakt, som løses ut manuelt på selve ladepluggen.
Kia e-Soul (2019-)
- Åpne panseret og lokaliser nødutløseren i motorrommet. Trekk i den for å fjerne låsepinnene i ladekontakten:

Kia e-Niro
- Åpne panseret og lokaliser nødutløseren helt foran i motorrommet. Trekk i den for å fjerne låsepinnene i ladekontakten. (se illustrasjon Kia e-Soul)
Mercedes EQC
- Trykk på knapp ved ladeluken
- Åpne bagasjerom og bruk nødutløser under matten
MG ZS EV
- Sjekk først at bilen ikke er låst.
- Åpne panseret og finn utløserkabelen på radiatorkapslingen.
- Trekk i utløserhåndtaket:

Nissan Leaf
- Bilen bruker Chademo-kontakt, som løses ut manuelt på selve ladepluggen.
Opel Ampera-e
- Trykk på åpne-knappen på nøkkelen i inntil 5 sek
- Gå inn på menyen i bilen og velge «stopp lading»
Polestar 2
Det mekaniske nødhåndtaket er plassert bak passasjersetet på venstre side. Nødhåndtakets vaier går automatisk tilbake ved neste påbegynte lading.
- Fell ned seteryggen på den venstre delen av baksetet.
- Hold i nødhåndtaket, og dra det forsiktig noen centimeter ut til det stopper.
- Fest nødhåndtaket på den opprinnelige plassen.
- Vent ca. 5 minutter før du løsner ladekabelen fra bilens ladeinntak.
- Fell opp seteryggen til oppreist stilling.
Renault Zoe
- Bruk låseknappen på nøkkelkortet
Tesla Model 3
- Åpne bagasjerom og bruk nødutløser bak deksel på innsiden av ladeporten
Volkswagen e-Golf / e-Up
- Trykk Åpne bil på fjernkontroll samtidig med Åpne-knappen (den øverste) ved siden av ladepluggen i inntil 15 sek.
Volkswagen ID.3
- Åpne bagasjerommet og åpne deksel i høyre hjørne.
- Bak dekselet vil du finne gul nødutløser som du drar i for å låse opp ladepluggen

Lader du bilen med en slik? Det kan være ulovlig
Volvo XC40
- Prøv først å løsne ladepluggen ved å bruke knappen ved ladeinntaket eller knappen i midtkonsollen
Hvis ikke det fungerer:
- Åpne bagasjerommet, og fell opp bagasjeromsgulvet. Løft bort det nedsenkede gulvpanelet. Det mekaniske nødhåndtaket er plassert under gulvpanelet.
- Ta tak i nødhåndtaket og dra til du kjenner motstand. Før nødhåndtaket tilbake til utgangsposisjonen. Nødhåndtaket går automatisk tilbake når du begynner neste ladning.
- Vent i ca. 5 sekunder før ladekabelen løsnes fra bilens ladeinntak.
- Legg på plass gulvpanelet igjen, og fell ned bagasjeromsgulvet. Lukk bagasjerommet.
Xpeng G3
- Bilen bruker Chademo-kontakt, som løses ut manuelt på selve ladepluggen.
Finner du feil eller savner du bilen din på lista? Kanskje du kan hjelpe oss med flere modeller/metoder? Bruk debattfeltet under artikkelen!
Takk til Circle K for hjelp til metodene for en rekke av modellene.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.