Elbil-fremtiden

Sjekk de elleville elbil-konseptene

... modellene de endte opp som.

REKORDHOLDEREN: Konseptbilen EQXX fra Mercedes-Benz bruker mindre strøm enn noen annen elbil, men er fortsatt ikke kommet i produksjonsutgave. Men til neste år får vi en smakebit. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Bak enhver bil står en sterk konseptbil, og den blir gjerne vist fram flere år før den ferdige bilen går i produksjon. Enkelte ganger forblir den bare et konsept, mens andre ganger (og litt for ofte) blir den produksjonsklare bare en blek kopi av konseptbilen - men ikke alltid, heldigvis.

Årsaken er at når nye konsepter skal tegnes og konstrueres, får designere ofte temmelig frie tøyler. Linjer og detaljer skal vitne om at man er både er vågale, framoverlente og har et ønske om å utfordre den allmenne malen. Det handler rett og slett om å vekke følelser hos publikum.

Blir ofte tonet kraftig ned

Dessverre er det ikke alle konstruksjoner som er gjennomførbare. En elbil veier gjerne langt over 2000 kilo, og konseptbilene er sjelden konstruert for å tåle all den belastningen en bil utsettes for dag etter dag og på all slags underlag.

Det kan for eksempel være at stolper og andre viktige elementer er fjernet eller underdimensjonert for å gi et spesielt, visuelt uttrykk.

Andre ganger er konseptbilen og den produksjonsklare bilen nærmest identiske.

I denne saken har vi samlet noen av de mest spennende elektriske konseptbilene fra de siste årene - og hva de til slutt endte opp som da de gikk i produksjon - om de i det hele tatt har gjort det.

Vi går alfabetisk til verks, og starter med to fra Hyundai.

Hyundai 45

Hyundais konseptbil 45. Foto: Fred Magne Skillebæk
Hyundais konseptbil 45. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Denne konseptbilen ble vist fram første gang i 2019, og bygget på en annen konseptbil, den da 45 år gamle Pony Coupé Concept. Navnet 45 fikk den derimot ikke på grunn av alderen, men på grunn flere 45 graders vinkler i bilens design. Her trakk Hyundai linjer både til fortid og framtid.

Du gjetter kanskje hvilken bil den endte opp som? I 2021 rullet de første eksemplarene av Hyundai Ioniq 5 ut på veiene, og den var ikke så helt ulik konseptet den startet som noen år i forveien: Hyundai 45. Siden har Ioniq 5 blitt et svært så vanlig syn på norske veier.

IONIQ 5: Likhetene med Hyundai 45 er mange, men uttrykket er litt «tryggere». Foto: Fred Magne Skillebæk
IONIQ 5: Likhetene med Hyundai 45 er mange, men uttrykket er litt «tryggere». Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Les mer om Hyundai 45 her

Hyundai Prophecy

Hyundai Prophecy. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Hyundai Prophecy. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Vi har plass til én til konseptbil fra Hyundai, denne gangen Prophecy. Den dråpeformede designet var noe helt annet enn 45, og konseptet hadde en rekke futuriske elementer. Blant annet var rattet erstattet med en joystick, B-stolpen var tatt bort og kupeen var ellers svært minimalistisk.

Fullt så futuristisk ble ikke produksjonsutgaven, som fikk navnet Ioniq 6, men både formen og flere elementer fra eksteriøret er beholdt.

Hyundai Ioniq 6. Foto: Fred Magne Skillebæk
Hyundai Ioniq 6. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Les mer om Hyundai Prophecy

Kia EV9

Kia EV9 konseptbil. Foto: Kia
Kia EV9 konseptbil. Foto: Kia Vis mer

Kia er ikke redde for å gå egne veier når det kommer til design, og ofte går det meget bra. Da Kia EV9 ble vist fram som konseptbil for første gang i fjor, var det med både undring og entusiasme hos publikum. Den boksaktige formen og lange akseavstanden sørget for gedigen innvendig plass til fører og seks passasjerer.

Og produksjonsutgaven ble faktisk veldig lik på utsiden, som du ser av bildet under.

Kia EV9 slik den vil se ut på veien. Foto: Kia
Kia EV9 slik den vil se ut på veien. Foto: Kia Vis mer

Noen vil mene at den ligner en strukket utgave av Kia Soul, men denne bilen er gedigen i forhold. Og snart kommer også EV5, som er en femseter bygd på samme designspråk.

Les mer om Kia EV9

Kia Imagine

Kia Imagine. Foto: Fred Magne Skillebæk
Kia Imagine. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det var under bilmessen i Geneve i 2019 at Kia viste fram konseptbilen Imagine, en crossover med hele 21 skjermer på dashbordet. Produsenten hadde dandert skjermene i en slags kurve foran fører og passasjer, og skal gi informasjon om bilens batterikapasitet og annen nyttig informasjon. Dørene på siden slo opp hver sin vei, og B-stolpen manglet helt.

Helt slik ble ikke produksjonsutgaven, og du har kanskje gjettet hva den ble hetende? Kia EV6, som har rukket å bli kåret til Årets bil i Europa og blitt en yndling blant Elbil24s lesere.

Kia EV6. Foto: Fred Magne Skillebæk
Kia EV6. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Les vår test av Kia EV6

Mercedes-Benz EQXX

Mercedes-Benz EQXX: Se også videoen øverst. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQXX: Se også videoen øverst. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Det vakte oppsikt da Mercedes-Benz viste fram konseptbilen EQXX under fjorårets CES-messe i Las Vegas. Dette var en lav sportsbil med særdeles lav luftmotstand - og en rekkevidde verden aldri før hadde sett på en elbil: Minst 120 mil.

Siden har konseptbilen slått flere verdensrekorder, både på forbruk og rekkevidde. Og ja - Elbil24 har selvfølgelig også testet konseptbilen - alt dette kan du lese om her.

Noen produksjonsmodell er ennå ikke klar, og det er heller ikke sikkert den kommer. Men mye av teknologien vil vi få se i fremtidige biler fra bilprodusenten. For som Mercedes-sjef Ola Källenius selv sier: «EQXX gir et innblikk i hvordan vi ser for oss fremtidens elbiler».

Første smakebit får vi sannsynligvis når Mercedes-Benz er klare med sitt første elektriske medlem i C-klassen i 2024. Den skal etter planen låne flere av drivlinjekomponentene i EQXX.

Nissan iMX

Nissan iMX. Foto: Nissan
Nissan iMX. Foto: Nissan Vis mer

IMX ble vist fram allerede i januar 2017, under Japan Motor Show. Da hadde Nissan allerede oppnådd stor suksess med Leaf, og iMX skulle være en forsmak på bilprodusentens første elektriske SUV/crossover som var planlagt litt lenger fram i løypa.

Og Nissan sparte ikke på kruttet, og lokket blant annet med en rekkevidde på inntil 600 kilometer, 435 hestekrefter og dreiemoment på 700 Nm.

To år senere viste Nissan fram neste utgave av konseptet, som nå hadde fått navnet Ariya. Det navnet syntes Nissan var så godt at de beholdt det også på produksjonsutgaven.

Nissan Ariya. Foto: Fred Magne Skillebæk
Nissan Ariya. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Nå ruller Ariya-bilene inn på det norske markedet. Bilen er litt mer konservativ enn konseptet, men har fortsatt mye bra å by på. Resten er historie.

Les vår test av Nissan Ariya

Få også med deg denne saken - der finner du enda flere spennende konseptbiler:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.