Bruktimporterte elbiler:

Sjekk nøye før du kjøper bruktimportert elbil

Det selges mengder av bruktimporterte elbiler. Det er verdt å sjekke nøye før du godtar prisen.

LITE OG STORT BATTERI: Hyundai Kona lages med to batteristørrelser, men kun den store tas til Norge. Foto: Jamieson Pothecary
LITE OG STORT BATTERI: Hyundai Kona lages med to batteristørrelser, men kun den store tas til Norge. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Det er manko på elbiler for tiden. Ventelistene blir lenger og lenger, og flere begynner å sikte utenfor grensen for å sikre seg en bil. Til og med flere bilimportører har begynt å ta inn såkalte bruktimporterte biler selv.

Da henter de biler som står nye til salgs i utlandet, der bilene slettes ikke er like lettsolgt som her hjemme.

Kia er en av dem som har hentet mange biler for salg, spesielt av Soul. Etter hvert vil sikkert e-Niro bli aktuell for det samme. Historisk sett er Nissan Leaf blant bilene som er importert i stor stil, og i det siste har det dukket opp et knippe Hyundai Kona – noen av dem med den lille batteripakken, som normalt ikke selges her til lands.

Sammenlign

Det er likevel et par punkter det er verdt å merke seg ved disse bilene. Selger bør være åpen på at det er en importert bil han skal selge, og du som kunde bør sjekke at bilen har de samme egenskapene som de som kommer inn gjennom offisielle kanaler.

Det er selvfølgelig ingen ting i veien for å kjøpe en av de importerte bilene, men sjekk at du sammenligner epler med epler før du handler.

Har eksempelvis den norske bilen varmepumpe, og den importerte ikke har det, så bør du først vurdere hva dette betyr for deg som bruker, og deretter vurdere om bilen er priset fornuftig ut fra mangelen, for det bør definitivt være et avslag her.

Når det gjelder Hyundai Kona er det også trillet inn noen importerte eksemplarer med den lille batteripakken, en bil som ikke selges i Norge gjennom offisielle kanaler.

-Vi er kjent med dette, men etter å ha utført vintertester på den minste modellen sammen med Hyundai Motor Company i fjor vinter, fant vi den uegnet for norske vinterforhold, forteller Øyvind Knudsen, produkt og PR-sjef i Hyundai Motor Norge.

VARMEPUMPE: Ikke alle elbiler selges med varmepumpe, og vi merker stor forskjell under tester. Foto: Jamieson Pothecary
VARMEPUMPE: Ikke alle elbiler selges med varmepumpe, og vi merker stor forskjell under tester. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Skilpadda kommer

Han legger til at det ikke er noe galt med bilen, men de opplevde blant annet at bilen med den lille batteripakken raskere kunne gå i såkalt «turtle-mode», en slags nødmodus som inntrer rett før du går helt tom for strøm.

-Vi opplevde at dette kunne inntreffe allerede fra 20-25 prosent gjenværende kapasitet på batteriet, forteller Knudsen.

Han legger til at heller ikke alle de importerte bilene har varmepumpe, men en kondensator som en dårligere erstatning.

Det er også verdt å merke seg at bilen ikke har samme drivlinje som Kona som selges her til lands. Elmotoren har en effekt på 136 hestekrefter, mot 204 på den som selges gjennom offisielle kanaler. Bilen som selges gjennom Hyundai har også varmepumpe som standard. Dette er valgfritt i øvrige markeder, og flere av de bruktimporterte bilene mangler denne funksjonen.

Knudsen presiserer at det ikke er noe galt med bilene, men han ber kundene tenke seg godt om, og ikke minst vurdere om prisen samsvarer med de eventuelle manglene ved bilen.

- Våre erfaringer gjør at vi uansett ikke kommer til å ta inn bilene, forteller Knudsen.

Selges i Sverige

Kona med den minste batteripakken er derimot for salg i Sverige.

Prisforskjellen i Sverige er rundt 50.000 kroner, og det er ikke noe som tilsier at prisforskjellen burde være noe mer her – vel og merke dersom bilen har de funksjonene den bør ha.

Også Kia e-Niro har begynt å trille inn i landet via omveier. Noen av disse mangler som sagt varmepumpen, en av funksjonene som gjør at e-Niro oppnår den gode rekkevidden den faktisk gjør når kulda setter inn.

Sjekk nøye før du handler, eller i det minste før du aksepterer prisen.