Gjenvinning av elbilbatteri

- Skal gjenvinne minst 90 prosent

Behovet for effektiv gjenvinning av elbilbatterier blir enormt de neste årene. Og snart skal hele prosessen skje i Norge

10 ÅR PÅ VEIEN: Nissan Leaf var verdens første masseproduserte elbil, og behovet for å kunne håndtere batteriene på en forsvarlig måte og gjenvinne mest mulig, blir svært viktig når de første elbilene nå nærmer seg «end of life»-fasen. Foto: Nissan
10 ÅR PÅ VEIEN: Nissan Leaf var verdens første masseproduserte elbil, og behovet for å kunne håndtere batteriene på en forsvarlig måte og gjenvinne mest mulig, blir svært viktig når de første elbilene nå nærmer seg «end of life»-fasen. Foto: Nissan Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Hva skjer egentlig med elbilbatteriene den dagen bilene ikke lenger er kjørbare? Spørsmålet dukker opp med jevne mellomrom, og blir stadig mer aktuelt. Det er for eksempel ti år siden de første Nissan Leaf rullet på norske veier, og flere av disse er nå i siste fase av sin livssyklus.

Og vi vet alle hva som skjedde de påfølgende årene: Stadig større andeler av bilmarkedet har blitt elektrifisert, og i 2020 ble Norge det første landet i verden der mer enn halvparten av alle nybilregistreringene var helelektriske kjøretøy.

Blir en stor utfordring i tiden som kommer

Totalt er det nå registrert 360.000 helelektriske biler i Norge. Noen av disse har allerede blitt pensjonert, men det er småtterier i forhold til hva som forventes de kommende årene.

Batteriretur i Fredrikstad, som er norgesledende på demontering, gjenvinning og gjenbruk av batterier, anslår at rundt 40.000 elbiler vil skrotes i 2023, bare i Norge. Elbilandelen øker også raskt i resten av Europa. I 2030 er det estimert at det vil være behov for 10 nye batteri-resirkuleringsanlegg i Europa, ifølge Enova.

Miljømessig er det svært viktig at det finnes gode metoder for håndtere batteriene i disse bilene på en forsvarlig måte. Batterier inneholder ikke bare mange stoffer som kan være skadelige dersom de havner i naturen, de inneholder også deler som det både er svært kostbare og som det er knapp tilgang på. Mye av dette kan i mange tilfeller gjenbrukes gang etter gang i nye batterier og andre produkter.

VW ID.3: Illustrasjonen viser de mange modulene i et typisk elbilbatteri. Ill: Volkswagen
VW ID.3: Illustrasjonen viser de mange modulene i et typisk elbilbatteri. Ill: Volkswagen Vis mer

Gjenvinner 75 prosent - foreløpig

Batteriretur har mottatt tusenvis av elbilbatterier til demontering de siste årene. I dag kommer det meste av batteriene fra bilimportører og assosierte verksteder, og det er i hovedsak batterier med feil og skader, siden svært få elbilbatterier foreløpig har kommet til «end of life»-fasen.

Demonteringen foregår ved selskapets anlegg i Sandefjord, og materialer som aluminium, stål og plast går til gjenvinningsaktører i Norge, mens batterimoduler og celler foreløpig sendes til gjenvinning i Tyskland.

- Vi anslår at rundt 75 prosent av et elbilbatteri kan gjenvinnes i dag, sier markeds- og kommunikasjonsansvarlig Per Magnus Karlsson i Batteriretur, til Elbil24.

Før selve demonteringen, må batteriene tømmes for strøm. Denne ressursen går heller ikke til spille.

- Overskuddsstrømmen overfører vi til en batteribank som forsyner hele anlegget i Sandefjord med strøm, forteller Karlsson.

På den måten blir hele prosessen enda et hakk grønnere.

MANUELL PROSESS: - Elbilbatterier demonteres foreløpig manuelt ved Batterireturs anlegg i Sandefjord, forteller markeds- og kommunikasjonsansvarlig i selskapet, Per Magnus Karlsson, til Elbil24. Foto: Batteriretur
MANUELL PROSESS: - Elbilbatterier demonteres foreløpig manuelt ved Batterireturs anlegg i Sandefjord, forteller markeds- og kommunikasjonsansvarlig i selskapet, Per Magnus Karlsson, til Elbil24. Foto: Batteriretur Vis mer

Skal bli best på batterigjenvinning

På sikt skal all gjenvinning foregå i Norge, når Hydro Volt har klar sin gjenvinningsfabrikk ved Batterireturs anlegg i Fredrikstad. Det nye gjenvinningsanlegget, som er et samarbeidsprosjekt mellom svenske Northvolt og norske Hydro, skal stå klart innen et år.

Pilotanlegget vil i høy grad bli automatisert og ha kapasitet til å behandle mer enn 8.000 tonn batterier hvert år, med mulighet for å utvide kapasiteten etter hvert. Her skal det prøves ut ny teknologi for å maksimalisere gjenvinningsgraden, kombinert med lavere energibruk og klimafotavtrykk.

Dette kommer til å bli Europas beste gjenvinningsanlegg for elbilbatterier, ifølge Karlsson.

- Her sikter man på å kunne gjenvinne mer enn 90 prosent av hele elbilbatteriet, sier han.

Gjenvunnet aluminium skal bli til nye produkter hos Hydros fabrikker, mens de resterende materialene skal brukes til produksjon av nye batterier hos North Volts batterifabrikk i Skellefteå i Sverige.

Hvis piloten blir vellykket, har Hydro Volt ambisjoner om å bygge en større fabrikk som kan håndtere betydelig større volum.

Finnene allerede i gang

Energiselskapet Fortum er et annet selskap som satser stort på gjenvinning av elbilbatterier. Allerede for to år siden skrev Elbil24 om ambisjonene deres om å kunne resirkulere opp mot 80 prosent av dagens litium-ionbatterier, ved selskapets anlegg i Harjavalta i Finland.

Anlegget skal ifølge selskapet allerede være i stand til å operere i industriell skala, og tar også imot batterier fra Norge.

Nylig annonserte Fortum at de har utviklet en ny og mer effektiv metode for gjenvinning av litium, som er en helt sentral bestanddel i litium-ionbatterier. Det er også et stoff som både er knapphet på og som er svært kostbart og ressurskrevende å utvinne. Litium utgjør rundt to prosent av innholdet i et litium-ionbatteri.

Fortum hevder at de nå er i stand til å gjenvinne mer enn 95 prosent av metallene nikkel, kobolt, mangan og litium, som er sentrale, aktive materialer i et elbilbatteri.

- Gjenvinning av litium og andre elementer fra resirkulerte kilder gjør elbilproduksjonen mer bærekraftig og reduserer utslippene av CO2 knyttet til produksjonen av batterier. Dette er en viktig utvikling som vil bidra til å møte den enorme etterspørselen etter elbiler, sier Tero Holländer, leder for batterigjenvinning hos Fortum.

Og det er liten grunn til å betvile at behovet blir stort i årene som kommer. Ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA) vil antallet elektriske kjøretøy på veiene øke fra rundt 3 millioner i dag, til 125 millioner innen ti år.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer