Etterstramme hjulbolter:

Skiftet hjul i helgen? Ikke gjør denne tabben

Slurver du her, kan du få deg en lei overraskelse.

Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Med blå tall på værvarselet de neste dagene flere steder i landet, benyttet mange anledningen til å legge om til vinterhjul i helga.

Mange tar hjulbyttet selv, mens andre setter bort jobben. Men uansett om du har gjort det selv eller ikke, er det ingen som fritas for en minst like viktig jobb: etterstramminga.

- Det er en god investering å bruke fem minutter på å etterstramme hjulboltene, enten du har lagt om selv eller gjort det på dekkhotell eller verksted. Da unngår du ubehagelige og farlige situasjoner, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i Naf.

Hvert år må bilbergingsselskapene rykke ut til biler som har mistet hjul, takket være at bolter og muttere har løsnet. I verste fall og i høy fart kan både bil uten styring og løpske hjul skape situasjoner der liv settes i fare.

- Vi anbefaler alle bileiere å etterstramme boltene når man har kjørt rundt 50 kilometer etter å ha lagt om. Husk på at du strammer i kryss og at du strammer boltene med riktig moment, slik at du holder deg innenfor spesifikasjonen fra bilprodusenten, sier Svendsen.

Hvor hardt?

Strammer du hjulboltene for løst, kan både de og hjulene fort løsne, men strammer du dem for hardt kan boltene ryke – som igjen kan føre til at hjulet kan løsne.

En god investering til hjulskift er derfor en momentnøkkel. Da kan du nemlig stramme hjulboltene akkurat så hardt som de skal strammes.

Med en momentnøkkel kan du stille inn hvor hardt du skal skru hjulboltene i tråd med det du finner i instruksjonsboka. Foto: Pål Joakim Pollen
Med en momentnøkkel kan du stille inn hvor hardt du skal skru hjulboltene i tråd med det du finner i instruksjonsboka. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

I instruksjonsboka finner du informasjon om hvor hardt disse boltene skal strammes, oppgitt i Nm (newtonmeter). Da kan du stille inn på tilsvarende Nm på momentnøkkelen, og når du har skrudd hardt nok, vil momentnøkkelen «klikke» og signalisere at du kan gå til neste bolt.

I hvert fall for undertegnedes del har dette vært vesentlig løsere enn jeg normalt har strammet boltene, og en ekstra bonus da er at de er lettere å løsne om et halvt år igjen når hjulene skal av.

Hvor hardt du skal stramme varierer fra bil til bil. I instruksjonsboka på en 2016-modell Nissan Leaf står det 114 Nm, mens vi må helt opp på 180 Nm på den store Caravellen vi bruker når alle i familien skal med på tur.

Forvent å bruke 300-500 kroner på en momentnøkkel som i hvert fall bør dekke intervallet 100-200 Nm. En slik får du kjøpt hos bilrekvisitabutikker som Biltema, Thansen, Bilxtra, Jula og lignende.

Men vær obs på dette: Selv om du bruker momentnøkkel i det du skifter hjul, må du fortsatt etterstramme boltene etter å ha kjørt litt.

Ikke glem trykket!

Husk at du også bør sørge for at trykket i dekkene er riktig når du bytter hjul. I vintersesongen anbefaler NAF at du sjekker trykket i dekkene hver 3. uke. Mange moderne biler lar deg se dekktrykket på skjermen i bilen og varsler deg om avviket blir for stort.

Informasjon om anbefalt dekktrykk for din bil finner du som regel på en liten klistrelapp i karmen til en av dørene foran, på innsiden av tanklokket om du har bensin/diesel eller i instruksjonsboka til bilen.

Deler av saken har vært publisert tidligere. Sist oppdatert 17. oktober 2023.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.