Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Denne sommeren har vært særlig dyster hva angår ulykker på norske veier. Så langt i år har 72 personer mistet livet i trafikken, mot 40 i samme periode i fjor.
Mange stiller spørsmål ved årsakene. Ifølge Ung Trafikk er uoppmerksomhet årsaken til én av tre ulykker, og ofte knyttes uoppmerksomhet til mobilbruk.
Samtidig vet vi at det har vært en nedgang i antallet som blir tatt for å fikle med mobilen under kjøring, etter at bøtesatsene ble hevet betraktelig tidligere i år.

Mobilbruk i bil: Hva er egentlig lov?
Det er imidlertid en annen viktig faktor som også stjeler oppmerksomhet fra veien: Store berøringsskjermer på dashbordet. Og disse blir det flere og flere av.
I en ny undersøkelse utført av Ipsos for Gjensidige, svarer 43 prosent at de opplever at berøringsskjermer i bil tar bort oppmerksomheten fra veien, og en stor del av dem som oppgir dette, har enten opplevd at skjermbruken har ført til ulykker eller andre farlige/ubehagelige situasjoner i trafikken.
Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige har sågar regnet seg fram til at berøringsskjermer må ta skylden for så mye som 100.000 ulykker, skriver NRK. Trygg Trafikk følger opp og krever et forbud mot all trykking som ikke skjer via rattet.
Det er bare ett stort problem: Mange nye elbiler har så mye viktig funksjonalitet plassert i skjermen, at et forbud i praksis vil gjøre det vrient å kjøre bil uten å ha en «wing man» i passasjersetet, en slags annenpilot som kan justere alt fra varme i setene til å finne nærmeste ladestasjon i navigasjonskartet. Et forbud blir vanskelig å håndtere praksis, noe også Naf påpeker i en kommentar til saken hos NRK.

Vi i Elbil24 har testet stort sett alt som finnes på elbilmarkedet, og har sett haugevis av både gode og mindre skjermløsninger gjennom mange år.
Det som er det mest slående, er et fullstendig fravær av standarder. Det er nærmest like mange forskjellige skjermløsninger og menysystemer som det finnes bilmerker. Det er alt annet enn gunstig.
Hver gang vi setter oss inn i en ny testbil, må vi bruke tid på å bli kjent med menyene for å finne viktige funksjoner. Det samme gjelder funksjoner på rattet. Nye biler har gjerne en rekke knapper på rattet i tillegg til hendler og skjermer, som ofte er snarveier som kan være enklere å bruke under kjøring.
Flere og flere systemer støtter også stemmestyring, men de færreste fungerer godt nok. Ting som i beste fall fungerer annenhver gang, har en lei tendens til ikke å bli brukt, forståelig nok.
Uansett: Det er slett ikke alle som tar seg tid til å sette seg inn i hvordan ting virker, i forkant. Er du på etterskudd og prøver å finne den aktuelle funksjonen for første gang mens du kjører bilen, øker naturligvis faren for at knotingen din tar bort fokus fra veien - og skaper farlige situasjoner.

Én av tre kjører mindre: - Myndighetene må ta grep
Et vesentlig ansvar må uansett bilprodusentene bære. Det handler om å utvikle skjermløsninger som er trygge.
Det gjelder ikke minst skjermplassering og -orientering.
Politiet gikk nylig ut og kommenterte at de opplever at flere sjåfører prøver å skjule mobilbruk mens de kjører, gjerne med «mobilhånden» hvilende mot fanget eller mot midtkonsollen. Det gjør handlingen potensielt enda farligere, og kan i verste fall sammenlignes med å lukke øynene under kjøring.
På samme måte kan nederste del av en stor skjerm som står på høykant i dashbordet, i verste fall fjerne blikket fullstendig fra veien - mens en liggende skjerm plassert høyt, gjerne gjør det enklere å holde et øye på veien samtidig. Her må trafikkmyndighetene komme på banen, gjøre målinger og komme med føringer for bilprodusentene.

De siste par årene har vi dessuten sett altfor mange eksempler på skjermsystemer som åpenbart har blitt lansert for tidlig, med ulogisk struktur og med feil som burde vært luket bort i god tid før lansering. Det må settes absolutte krav om at viktige funksjoner må være tilgjengelig direkte, og aldri behøve at man må inn i en undermeny.
Men så dukker det opp et betimelig spørsmål: Hvorfor skal bilprodusentene overhodet bruke en masse tid og ressurser på å lage grensesnitt til berøringsskjermer? Hvorfor ikke overlate det til noe som virkelig kan det?
Apple annonserte nylig at deres CarPlay-grensesnitt som er knyttet til iPhone, nå utvides med mål om å kunne ta over all skjermfunksjonalitet i bilen. Elektronikkgiganten har allerede fått flere bilprodusenter med på idéen. Målet er at bilene skal bli like enkle å betjene som hvilken som helst iPhone.

Nå vil Apple ta over bilen din
Slike initiativ har vi stor tro på, og blir overrasket om ikke et par av Apples konkurrenter snart følger etter. Dette er eksperter på brukergrensesnitt, med alle ressursene som skal til for å gjøre ting riktig.
Målet må uansett være at man igjen kan sette seg inn i en bil og skjønne umiddelbart hvor man finner funksjoner man trenger, uavhengig om man setter seg inn i en Ford eller en Hongqi.
Dit er det dessverre et godt stykke til - foreløpig.
Enn så lenge er vårt aller beste råd å gjøre deg kjent med hvor du finner viktige funksjoner - før du starter kjøreturen. Knapper på rattet er ofte det beste, men et kjapt trykk på en skjerm du er trygg på, behøver heller ikke å være trafikkfarlig, mener vi.
Kjør trygt videre i sommer!
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.