Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Så og si alle nye biler selges med LED-pærer i lyktene. Denne teknologien bruker mye mindre energi på å gi den samme lysmengden som halogenpærene, som var mest vanlig tidligere.
Men det har en naturlig årsak. Halogenpærene avga nemlig mye mer varme, slik at en mindre del av energiforbruket gikk til faktisk å lyse opp veien foran deg.
Ulempen? LED-pærer avgir praktisk talt ikke varme. Dermed får du ingen «gratis» fjerning av snø og is på lyktene når det er kaldt.

Derfor bør du tenke deg om før du velger tohjulsdrift
Kan være risikabelt
Snø og is på lyktene gir åpenbart dårligere lys, og det kan brått bli trafikkfarlig – både fordi du ikke får lyst opp veien foran deg tilstrekkelig og fordi andre trafikanter vil få det vanskeligere med å se deg.
Problemet gjelder like mye foran som bak – snø som dekker til baksiden av bilen gjør også at baklysene blir vanskelige å se for andre trafikanter. Og den smelter ikke lenger av slik den gjorde tidligere.
I tillegg til å skrape rutene på vinterstid bør du altså sørge for at også lyktene er frie for frost og snø. Som regel holder det heldigvis å bruke feiekosten, men er det godt med snø, kan det være at du bør stoppe opp underveis i kjøringa og feie på nytt.

Kjøre på vinterferie? Da er denne appen gull verdt
Bør skrapes forsiktig
Det er imidlertid ikke så lurt å skrape lyktene. Det er selvsagt en kjapp og enkel løsning når du først er i gang på morgenkvisten, men om du skraper plasten kan det fort bli riper – derfor er det ytterst viktig å skrape forsiktig.
Disse ripene vil redusere kvaliteten på lyset, men kanskje enda verre: Riper i plasten vil gjøre at det lettere fester seg snø og is på lyktene. Dermed er du inne i en ond sirkel.
– Hovedtipset er å vaske lyktene regelmessig og sørge for at de er rene. Da fester ikke snøen seg like lett, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF til Elbil24.
Også han poengterer at skraping bør gjøres med forsiktighet.
I tillegg fraråder NAF det mange andre råder deg til – å bruke poleringsmiddel på lyktene.
– Noen hevder også at man kan bruke spesielle poleringsmidler for å polere lykteglassene med. Vi anbefaler ikke det fordi det kan endre hvordan lyset brytes, slik at man kan ende opp med å blende annen trafikk. I tillegg er lykteglassene på moderne biler ofte behandlet med et anti-ripe belegg, som man fjerner om man polerer lyktene, avslutter Svendsen.
Deler av saken har vært publisert tidligere
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.