Tilbakeblikk

Slik fungerte elbilen i 1995

Svenske Trafikmagasinet gjorde en inngående analyse av «fremtidsbilene» i 1995. God fornøyelse!

DYRE GREIER: - Man må belage seg på bytte batteri hvert tredje/fjerde år, og det koster gjerne 20.000 kroner. Så helt billig er det ikke å eie en elbil, sa reporteren i Trafikmagasinet i 1995. Skjermdump: YouTube/SVT
DYRE GREIER: - Man må belage seg på bytte batteri hvert tredje/fjerde år, og det koster gjerne 20.000 kroner. Så helt billig er det ikke å eie en elbil, sa reporteren i Trafikmagasinet i 1995. Skjermdump: YouTube/SVT Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): NRK hadde Trafikknytt med Jon Herwig Carlsen. Svenskene hadde Trafikmagasinet med Carl-Ingemar Perstad på SVT. Totalt ble det laget 545 programmer mellom 1978 og 2003, og mange av dem er digitalisert og lagt ut på Youtube.

For alle elbilinteresserte kan vi spesielt anbefale et avsnitt fra 1995, der redaksjonen gjør både tester av elbiler og analyserer elbilmarkedet. Ja, du leste riktig - en rekke store bilprodusenter var for lengst på ballen for 26 år siden, deriblant giganter som Mercedes-Benz og Toyota.

Allerede den gangen var det mange som så på elektrifisering som fremtiden for bilbransjen - et sted langt der framme.

Det var imidlertid mange flere hindre i veien den gang, ikke bare var særdeles kort rekkevidde en ulempe, men man måtte også belage seg på å bytte batteripakke hvert tredje/fjerde år ...

Episoden ser du i den helhet i videoen under. God fornøyelse!

TRAFIKMAGASINET TESTER ELBILER 1995. Testförare: Matts Gregori och Christer Glenning. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer