Kjøreteknikk:

Slik håndterer du bilen på glatta

Nå er det livsfarlig glatt mange steder. Tips: Hold et lite øye med dashbordet.

LÅSTE HJUL: Med fire låste hjul endte denne Teslaen i bakenden på den andre bilen. Her har trolig varsellampene blinket flere ganger før det virkelig ble alvor. Foto/faksimile: Youtube
LÅSTE HJUL: Med fire låste hjul endte denne Teslaen i bakenden på den andre bilen. Her har trolig varsellampene blinket flere ganger før det virkelig ble alvor. Foto/faksimile: Youtube Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Når det er glatte veier gjelder det å tilpasse farten og skjerpe oppmerksomheten. Har du en nyere bil vil du også få hjelp av de avanserte førerstøttesystemene i bilen. Faktisk vil disse systemene gi deg noen tidlige varsler før det virkelig blir alvor.

Tidlig varsel

- Når førerstøttesystemene slår inn, blinker det på dashbordet. Det er et signal til deg som kjører om at det går for fort, forklarer Erik Andersen, regionleder i Wright trafikkskole.

- Om varslene ignoreres, og bilen mister grepet, har de fleste for lengst passert det punktet der det ikke lenger er mulig å rette opp bilen, fortsetter Andersen.

Denne faren forsterker seg gjerne med størrelsen på bilen, ifølge regionlederen. Store, tunge biler er de man gjerne finner lengst ut i skogen når det er glatt.

Saken fortsetter etter videoen

Gode dekk

Gode dekk er også avgjørende, understreker Andersen. Særlig på store tunge biler.

Har du brukt mye penger på en stor flott SUV, gjelder det å ikke spare inn på dekkene.

- Premiumbiler krever premium dekk, sier Andersen. Kanskje også piggdekk på de tyngste utgavene med høyt tyngdepunkt. Særlig om det kjøres mye på usaltede veier.

Forhjulskrens

Mister du festet på forhjulene i en sving, går bilen rett frem. Det kalles gjerne understyring.

- Da må du unngå å bråbremse, forklarer Atle Guldbrandsen. Han er mangeårig bilsportsutøver, og nå sportssjef i Norges Bilsportforbund.

- Få bilen til å trille mens du svinger i riktig retning. Med redusert fart og riktig retning på forhjulene, er det større sjanse for å få styringen tilbake. Husk at det er fort gjort å svinge for mye, da får du hjulene på tvers. Det fører til at grepet blir enda dårligere, og det blir umulig å styre, sier han.

FORHJULSSKRENS: Ta foten av bremsen og få hjulene til å trille. Styr i riktig retning ut av svingen, men ikke drei for hardt på rattet, da gjør du vondt verre. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
FORHJULSSKRENS: Ta foten av bremsen og få hjulene til å trille. Styr i riktig retning ut av svingen, men ikke drei for hardt på rattet, da gjør du vondt verre. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Bakhjulsskrens

- Når du mister festet på bakhjulene, og du får en sladd, så overstyrer bilen, sier sportssjefen. Da må du svinge i motsatt vei av retningen på svingen. Med andre ord; kommer du inn i en venstresving og bakenden på bilen sklir ut, må du svinge mot høyre for å rette opp bilen igjen.

- Da er det også fort gjort å svinge for hardt på rattet, fortsetter Guldbrandsen. De fleste klarer å rette opp den første skrensen, men så kommer det gjerne flere. Da vil bakenden pendle frem og tilbake med stadig sterkere utslag. Helt til bilen snurrer rundt. For å unngå dette gjelder det ikke å bli for ivrig når den første skrensen skal rettes opp. Da slipper du det som kalles kontraskrens.

BAKHJULSSKRENS: Drei rattet motsatt vei av retningen på svingen. Ikke overdriv, da får du bare en ny skrens motsatt vei. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
BAKHJULSSKRENS: Drei rattet motsatt vei av retningen på svingen. Ikke overdriv, da får du bare en ny skrens motsatt vei. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.