(Elbil24): Når det er glatte veier gjelder det å tilpasse farten og skjerpe oppmerksomheten. Har du en nyere bil vil du også få hjelp av de avanserte førerstøttesystemene i bilen. Faktisk vil disse systemene gi deg noen tidlige varsler før det virkelig blir alvor.

Tre grunner til at elbil er bedre enn diesel og bensin om vinteren
Tidlig varsel
- Når førerstøttesystemene slår inn, blinker det på dashbordet. Det er et signal til deg som kjører om at det går for fort, forklarer Erik Andersen, regionleder i Wright trafikkskole.
- Om varslene ignoreres, og bilen mister grepet, har de fleste for lengst passert det punktet der det ikke lenger er mulig å rette opp bilen, fortsetter Andersen.
Denne faren forsterker seg gjerne med størrelsen på bilen, ifølge regionlederen. Store, tunge biler er de man gjerne finner lengst ut i skogen når det er glatt.

- Tesla-en bare sklei over i feil fil
Sjekk dekkene
Gode dekk er også avgjørende, understreker Andersen. Særlig på store tunge biler.
Har du brukt mye penger på en stor flott SUV, gjelder det å ikke spare inn på dekkene.
- Premiumbiler krever premium dekk, sier Andersen. Kanskje også piggdekk på de tyngste utgavene med høyt tyngdepunkt. Særlig om det kjøres mye på usaltede veier.
Saken fortsetter etter videoen
Forhjulskrens
Mister du festet på forhjulene i en sving, går bilen rett frem. Det kalles gjerne understyring.
- Da må du unngå å bråbremse, forklarer Atle Guldbrandsen. Han er mangeårig bilsportsutøver, og nå sportssjef i Norges Bilsportforbund.
- Få bilen til å trille mens du svinger i riktig retning. Med redusert fart og riktig retning på forhjulene, er det større sjanse for å få styringen tilbake. Husk at det er fort gjort å svinge for mye, da får du hjulene på tvers. Det fører til at grepet blir enda dårligere, og det blir umulig å styre, sier han.

Bakhjulsskrens
- Når du mister festet på bakhjulene, og du får en sladd, så overstyrer bilen, sier sportssjefen. Da må du svinge i motsatt vei av retningen på svingen. Med andre ord; kommer du inn i en venstresving og bakenden på bilen sklir ut, må du svinge mot høyre for å rette opp bilen igjen.
- Da er det også fort gjort å svinge for hardt på rattet, fortsetter Guldbrandsen. De fleste klarer å rette opp den første skrensen, men så kommer det gjerne flere. Da vil bakenden pendle frem og tilbake med stadig sterkere utslag. Helt til bilen snurrer rundt. For å unngå dette gjelder det ikke å bli for ivrig når den første skrensen skal rettes opp. Da slipper du det som kalles kontraskrens.

Deler av saken har vært publisert tidligere
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.