(Elbil24): Er Tesla Model Y et mareritt å kjøre på glatta? Det kan man kanskje få inntrykk av når man leser enkelte innlegg i diverse diskusjonsfora på nettet.

- Tesla-en bare sklei over i feil fil
Skylder på regenering
Kjernen i den opphetede debatten om bilens vinteregenskaper er knyttet til hvordan såkalt regenerering fungerer. Dette materialiserer seg ved at når du slipper gasspedalen, bremser bilen ganske kraftig opp. For kraftig, mener enkelte.
Det som i praksis skjer, er et elmotoren genererer strøm fra bremseenergien når man slakker av. Energien føres så tilbake til batteriet, og bidrar på den måten til bedre rekkevidde. Dette er en helt normal - og ønsket - prosess på alle elbiler.
Problemet er at oppbremsingen på Model Y i noen tilfeller er så kraftig at bakhjulene låser seg, hevder enkelte. De sier at resultatet minner om en god, gammaldags håndbrekssladd; bilen begynner å skli, og føreren kan i verste fall miste kontrollen over kjøretøyet.
Sier det har skjedd mange ganger
Sunniva Nordberg fra Os utenfor Bergen, sier hun har opplevd problemet en rekke ganger.
Ved ett tilfelle skled bilen over i motgående kjørefelt.
- Model Y er en fantastisk bil på sommerføre, men nå har jeg ikke særlig lyst å bruke bilen på vinterføre, uttalte Sunniva da Elbil24 intervjuet henne.
Saken er i skrivende stund lest rundt 250.000 ganger.
Muligheten ble tatt bort
Tesla Model Y og 3 har systemer som automatisk skal tilpasse nivået på regenereringen etter forholdene. Du kan med andre ord ikke selv styre hvor lite eller mye bilen skal bremse opp når du slipper gasspedalen, slik du kan på de fleste konkurrentene.
På Model 3 kunne du imidlertid tilpasse nivået for inntil ett år siden, da muligheten plutselig ble tatt bort i en programvareoppdatering. På Model Y i Norge har dette aldri vært en mulighet.
- De endringene vi har gjort med hensyn til regenerering, er med bakgrunn i hvor godt bilene tilpasser seg automatisk, sa Teslas kommunikasjonsjef Even Sandvold Roland, da vi spurte ham om årsaken til at dette ikke lenger er en mulighet.

BMW i4 M50 i verdens første vintertest
De beste rådene
Elbil24 har snakket med både Tesla og forsikringsselskaper om påstandene.
Tesla bekrefter at du ikke kan justere hvor kraftig regenereringen skal være, men at systemene deres gjør den beste vurderingen i hvert tilfelle.
Norges største forsikringsselskap If sa dessuten, så sent som i forrige uke, at «problemet» ikke kunne leses ut fra listene over innmeldte skadesaker.
#1: Bli kjent med bilen
Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz hadde imidlertid noen klare råd til alle eiere av både Model Y og elbiler generelt - som bør være overordnet alt annet:
- En elbil oppfører seg gjerne litt annerledes enn en bil med forbrenningsmotor. Det er viktig at man gjør seg godt kjent med hvordan bilen oppfører seg, uansett kjøreforhold. Og så må man selvfølgelig tilpasse fart og kjørestil etter forholdene, sa han til Elbil24.no.

#2: Ikke slipp pedalen helt ut
Brukerne selv har også en rekke tips å komme med. Elbil24 har den siste uka fått mange av dem tilsendt på epost, og diskusjonsfora på nettet er også fulle av både enkle og mindre enkle tips.
Ett som går igjen, er at man ikke bør slippe pedalen helt i svinger, naturligvis i kombinasjon med at man tilpasser farten etter forholdene.
«Velg akselerasjonsnivå «Chill» i menyen på vinteren. Ikke slipp strømpedalen helt ut, men balanser slik at regenereringen går i null. Dette er en vanesak man fort blir vant med», skriver en i Tesla Model Y Norge-forumet på Facebook.
#3: Aktivér Terrengassistent
På Tesla Model Y kan du velge en egen modus for kjøring i terrenget. Mange hevder at regenereringen oppfører seg annerledes dersom man aktivererer Terrengassistent i menyen ( Kontroller > Kjøring > Terrengassistent), og at dette reduserer eller eliminerer problemet med at bakhjulene låser seg.

«Prøvde dette i går og bilen satt som støpt på veien (nysnø med is under)», skriver en i samme forum.
I brukermanualen står blant annet følgende om Terrengassistent:
«Terrengassistent er konstruert for å gi generelle forbedringer ved kjøring utenfor veien. I tillegg til å la hjulene spinne, balanserer Terrengassistent momentet mellom motoren foran og bak, slik at veigrepet optimaliseres.»
Videre står det følgende:
«Når omstendighetene som krevde aktivering av Terrengassistent ikke er der lenger, anbefales det på det sterkeste at du slår av innstillingen for å aktivere antispinn på nytt. Hvis du lar disse innstillingene være på, aktiveres antispinn automatisk ved neste kjøretur.»

Bygger elbil-fabrikk med kapasitet til 300.000 biler i året
#4: Sett stoppmodus til «Rull»
Flere hevder at man faktisk kan justere regenereringen ved å endre innstillingen under Kontroller > Kjøring > Stoppmodus. Her får man tre valg, hvor det ene er «Rull»
«Bilen ruller vesentlig lettere når jeg slipper gasspedalen før en sving, dersom jeg har satt stoppmodus til Rull», skriver en leser til Elbil24. Han har også lagt ved en video der han illustrerere dette før en rundkjøring.
Vedkommende hevder dette minsker risikoen betraktelig for at bakhjulene låser seg.
En titt i Teslas brukermanual sier imidlertid at stoppmodus kun påvirker hvordan bilen oppfører seg ved svært lave hastigheter, altså rett før en stopp:
«RULL: Når Model Y er nesten eller fullstendig stoppet, begynner den å rulle fritt som et kjøretøy i Neutral.»
Her hevder altså flere at det også gjelder for høyere hastigheter, så det kan også være noe å prøve ut.
#5: Installere nyeste software
Elbil24 har vært i dialog med Tesla om eiernes erfaringer, men har ikke fått noen indikasjoner på at de har tenkt å gjeninnføre muligheten til å kontrollere regenereringen manuelt. Det kan uansett være et godt siste tips for denne gangen, alltid å ha oppdatert til nyeste versjon.
Enkelte hevder til og med at eventuelle problemer allerede er løst. På Tesla Model Y-forumet skriver en bruker
«Last ned 2021.40.6, så er dette over»

Tilbakekaller over 20.000 Tesla Model Y
Hva skjer videre?
At mange opplever det som krevende, eller i beste fall uvant, å kjøre Tesla Model Y på glatta, bør uansett være hevet over en hver tvil. For eksempel har mer enn 1800 Tesla Model Y-eiere signert på et krav om at Tesla enten lager en egen kjøremodus for snø- og isføre, eller gjeninnfører muligheten til å regulere hvor kraftig regenereringen skal være.
På spørsmål om dette er noe Tesla vil vurdere, fikk vi følgende svar fra den norske kommunikasjonssjefen Even Sandvold Roland:
- På generelt grunnlag lever vi av fornøyde kunder, og ser vi at det er en betydelig etterspørsel etter forbedringer, endringer og nye funksjoner, så er det naturligvis tilbakemeldinger vi vil ta videre.
Har du andre tips som ikke er listet over? Send dem til redaksjonen@elbil24.no
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.