Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Trenger du et kjøretøy til småkjøring bør du ta en kikk på en mikrobil. Det vil si, dette er strengt tatt ikke biler heller. Disse kjøretøyene er registrert som motorsykkel eller mopedbil. Alt etter hvor fort de går, der mopedbiler har en begrensning på 45 km/t. Dette gjør også at de kan kjøres av 16-åringer som har tatt moped-lappen.

Du gjetter ikke hva slags ekstrautstyr denne vil komme med
Elektriske mikrobiler er ingen nyhet. Renault Twizy er allerede en gammel traver, men nå får den selskap av noen nye, spennende varianter:
Sjarmtrollet

Microlino ble først vist på motorutstillingen i Geneve 2016. Den er inspirert av mikrobilene fra 50-tallet. Typisk BMW isetta med den karakteristiske døren foran. Familien Ouboter står bak prosjektet. De er mest kjent for å ha funnet opp Micro Kickscooter, den sammenleggbare sparkesykkelen.

Vi har kjørt elektrisk Hummer!
Det har vært store forventninger til Microlino, og prosjektet har kanskje ikke gått helt på skinner, men nå er bilen klar for produksjonsstart i september.
Produsenten har vist flere prototyper, og på siste versjon har først og fremst sikkerheten blitt forbedret med en ny konstruksjon.
I følge Merlin Ouboter hos Microlino vil bilen bli lansert i Norge til neste år.
Styggpen

Til høsten lanserer Citroen mikrobilen AMI her i Norge. Den har allerede rukket å bli en liten kjendis med sin sjarmerende fremtoning. Den tar deg fra a til b, med akkurat så mye komfort som du trenger. Her er det stort fokus på nytte, og kanskje litt mindre på komfort.
–Vinduene holdes duggfrie, men her må du nok sitte med jakken på når det er kaldt, sier Stein Pettersen. Han er PR- og informasjonssjef i Citroën.
Relansert

Vil du ha mer komfort, kan Tazzari være bilen du skal kikke på. Denne bilen ble først lansert i 2009, men blir nå lansert i en forbedret utgave.
I følge Håvard Gaustad hos den norske importøren er dette en bil med høyt utstyrsnivå: Kraftig varmeapparat, elektriske vinduer, sentrallås, handsfree og annet utstyr som man ellers bare finner på godt utstyrte personbiler.

Toyotas nye elbil går 10 mil
Fra skrytelisten nevner også Gaustad bilens spesialbygde lithiumbatterier, og en egenutviklet styreenhet som sikrer maksimal energigjenvinning.
Sikkerhet
Når det gjelder mikrobilene vi viser her, stilles det ikke samme krav til sikkerheten som i en personbil. Grunnen er at de er klassifisert som moped eller motorsykkel.
-Det finnes ikke så mye dokumentasjon på sikkerhet og mikrobiler, forklarer Audun Bergerud. Han er teknisk konsulent i NAF.
- Likevel antar jeg at dette handler om hva man sammenligner med. For eksempel er en mopedbil sikrere enn en moped, men langt mindre sikker enn en vanlig bil om den havner i en kollisjon, sier han.
Skallet rundt gir en viss beskyttelse, og sammenlignet med en moped er den stødigere siden den har fire hjul.
Kjører man en mopedbil er det også viktig å ta hensyn til annen trafikk. På veier der hastigheten er høy må de som kjører mopedbil slippe annen trafikk forbi, slik at man ikke skaper irritasjon og farligere situasjoner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.