Elbil i kulde

Snart vinter: Dette er direkte feil om elbiler i kulda

Mange har oppfatninger om elbil som ikke stemmer med virkeligheten. Det kommer tydelig fram i undersøkelse.

KALDT: Mange tror at elbilene ikke er like godt egnet til å brukes om vinteren som biler med forbrenningsmotor. De fleste oppfatningene viser seg imidlertid å være helt feil. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KALDT: Mange tror at elbilene ikke er like godt egnet til å brukes om vinteren som biler med forbrenningsmotor. De fleste oppfatningene viser seg imidlertid å være helt feil. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

(Elbil24): I en undersøkelse utført av Norstatpå oppdrag for Naf for en tid tilbake, kom det fram at mange har forestillinger og oppfatninger av elbiler som enten er direkte feil eller som ikke gjelder nyere biler.

Og som ventet er skepsisen størst blant de som i dag kjører biler med forbrenningsmotor.

1. Ikke dårligere på glatta

Det mest oppsiktsvekkende var kanskje at hele 1 av 3 tror at elbiler har dårligere kjøreegenskaper enn diesel og bensinbiler. Faktisk tror også 14 prosent av elbileierne at elbiler har dårligere kjøreegenskaper enn diesel- og bensinbiler på vinterføre.

- Det er ingenting ved elbilen som gjør at den er dårligere på vinterføre. Faktisk kan det at de har et tungt batteri nederst i bilen gjøre at elbilene kommer seg bedre frem enn bensin- og dieselbiler på glatta, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

2. Ikke tregere varm

En annen oppfatning mange deler, er at kupéen i en elbil aldri blir skikkelig varm om vinteren. Dette er det 27 prosent som tror, men virkeligheten er som regel en helt annen.

- Faktisk blir en elbil raskere varm i kupéen enn en bensin- eller dieselbil. I en elbil varmer det så å si med en gang, mens motoren må bli varm i en fossilbil før varmeapparatet gir varme, sier NAF-rådgiveren.

3. Ikke flere startproblemer i kulda

20 prosent tror dessuten at elbilene får startproblemer når temperaturen synker under 15 minusgrader. For eiere av biler med forbrenningsmotor er tallet 30 prosent. Også denne oppfatningen er helt feil.

- Faktum er at en elbil starter lettere i kulda enn en bensin- eller dieselbil. Det er langt enklere å starte en elmotor enn en forbrenningsmotor, men som alle biler er også elbilen avhengig av at du har et startbatteri som er i god form, sier Sødal.

HJULSKIFT: Det er spesielt to faktorer som er viktig å sjekke før du legger om til vinterhjul. I videoen forklarer vi hva du bør se etter. Video: Elbil24 Vis mer

4. Ikke dårligere i kolonner

Mange er dessuten redde for at elbiler ikke er egnet til kolonnekjøring. Sødal mener imidlertid at de er bedre egnet enn diesel- og bensinbiler, siden man slipper å stanse motoren for å unngå farlig eksos.

Det gjelder imidlertid å ha godt med strøm på batteriet, på samme måte som det er viktig å godt med drivstoff på bensin- og dieseltanken, understreker Sødal, som tror mange har svart som de har gjort fordi de har hørt om at elbiler får kortere rekkevidde om vinteren.

Hvor mye du kan forvente at den blir redusert, kan du lese mer om i saken under.

Deler av saken har vært publisert tidligere

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.