(Elbil24): I en undersøkelse utført av Norstatpå oppdrag for Naf for en tid tilbake, kom det fram at mange har forestillinger og oppfatninger av elbiler som enten er direkte feil eller som ikke gjelder nyere biler.
Og som ventet er skepsisen størst blant de som i dag kjører biler med forbrenningsmotor.

Nissan Ariya: Så langt kom vi på fulladet batteri
1. Ikke dårligere på glatta
Det mest oppsiktsvekkende var kanskje at hele 1 av 3 tror at elbiler har dårligere kjøreegenskaper enn diesel og bensinbiler. Faktisk tror også 14 prosent av elbileierne at elbiler har dårligere kjøreegenskaper enn diesel- og bensinbiler på vinterføre.
- Det er ingenting ved elbilen som gjør at den er dårligere på vinterføre. Faktisk kan det at de har et tungt batteri nederst i bilen gjøre at elbilene kommer seg bedre frem enn bensin- og dieselbiler på glatta, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

STOR TEST: De beste piggfrie vinterdekkene
2. Ikke tregere varm
En annen oppfatning mange deler, er at kupéen i en elbil aldri blir skikkelig varm om vinteren. Dette er det 27 prosent som tror, men virkeligheten er som regel en helt annen.
- Faktisk blir en elbil raskere varm i kupéen enn en bensin- eller dieselbil. I en elbil varmer det så å si med en gang, mens motoren må bli varm i en fossilbil før varmeapparatet gir varme, sier NAF-rådgiveren.
3. Ikke flere startproblemer i kulda
20 prosent tror dessuten at elbilene får startproblemer når temperaturen synker under 15 minusgrader. For eiere av biler med forbrenningsmotor er tallet 30 prosent. Også denne oppfatningen er helt feil.
- Faktum er at en elbil starter lettere i kulda enn en bensin- eller dieselbil. Det er langt enklere å starte en elmotor enn en forbrenningsmotor, men som alle biler er også elbilen avhengig av at du har et startbatteri som er i god form, sier Sødal.
4. Ikke dårligere i kolonner
Mange er dessuten redde for at elbiler ikke er egnet til kolonnekjøring. Sødal mener imidlertid at de er bedre egnet enn diesel- og bensinbiler, siden man slipper å stanse motoren for å unngå farlig eksos.
Det gjelder imidlertid å ha godt med strøm på batteriet, på samme måte som det er viktig å godt med drivstoff på bensin- og dieseltanken, understreker Sødal, som tror mange har svart som de har gjort fordi de har hørt om at elbiler får kortere rekkevidde om vinteren.
Hvor mye du kan forvente at den blir redusert, kan du lese mer om i saken under.
Deler av saken har vært publisert tidligere
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.