Teslaklager.no

Startet «klageklubb» for misfornøyde Tesla-eiere

Torbjørn Stølen hevder satsingen hans er nødvendig for å få gjennomslag for klager hos Tesla. - Et sleipt forsøk på å tjene penger, svarer Tesla.

BIL FULL AV FEIL: Tesla-eier Torbjørn Stølen står bak Teslaklager.no, og har blant annet dekorert bilen sin med mange av feilene som går igjen på Tesla-modellene. Foto: Privat
BIL FULL AV FEIL: Tesla-eier Torbjørn Stølen står bak Teslaklager.no, og har blant annet dekorert bilen sin med mange av feilene som går igjen på Tesla-modellene. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): At Tesla har hatt utfordringer med kvaliteten på flere av modellene sine, er ingen nyhet. Merket har flere ganger figurert i toppen av klagelistene til Forbrukerrådet, noe vi har omtalt i tidligere artikler på Elbil24.no.

Klager ofte, men er blant de mest fornøyde eierne

Da vi høsten 2019 gikk gjennom klagene som var kommet mot Tesla det året, fant vi at de dreide seg om alt fra avvik i kvalitet til dårlig verkstedskapasitet.

- Vi registrerte 219 klagesaker på Tesla i 2019 og 315 i 2020, forteller fungerende leder for Forbrukerveiledning hos Forbrukerrådet, Caroline Skarderud til Elbil24.

Likevel er de fleste meget godt fornøyd med Tesla-ene sine, ifølge Elbil24s egen undersøkelse fra januar. Der var det kun ni bilmodeller som oppnådde en snittkarakter på mer enn 5 av 6: Tre av dem var Tesla Model S, Model X og Model 3.

Opprettet «klubb» for planlagt gruppeklage

Og det er kanskje litt spesielt at et bilmerke som har så mange fornøyde eiere, samtidig skal være befengt med mange feil og mangler. Faktisk så mange at noen får lyst å organisere seg mot bilfabrikanten.

- Bilene er på mange måter supre, men mengden barnesykdommer og feil har hele tiden plaget meg, sier Tesla Model X-eier Torbjørn Stølen, til Elbil24.

- Samtidig har jeg, i samtale med andre Tesla-eiere, forstått at det kan være temmelig vanskelig å få Tesla til å ordne opp. En står som en enkel sjel mot et av verdens mest verdifulle selskaper, fortsetter han.

Dermed kom idéen om å starte en «klubb» med formål om å levere en gruppeklage mot Tesla, ifølge Stølen, som også er involvert i sidene togklager.no og bilklager.no.

- Jurister er dyre i drift

- Samlet som en gruppe vil vi stå mye sterkere. Derfor satte jeg opp Teslaklager.no. Der har vi samlet en hel del kjente feil og mangler, slik at folk kan hake av hva som gjelder dem, ved påmelding. Alle putter på noen kroner, og så får vi spesialkompetanse på det juridiske fra Forbrukeradvokaten, forteller han.

Og med «noen kroner», sikter Stølen til innmeldingsavgiften på 2490 kroner, som han har planer om å øke til 3490 kroner fra 1. juni.

1000 av disse kronene skal ifølge Stølen settes av til det juridiske arbeidet, mens resten skal gå til «markedsføring, administrasjon, drift og oppfølging av deltakerne gjennom sakens levetid», skriver han på klubbens hjemmeside.

Medlemsprisen forsvarer han på følgende måte:

- For de 2490 kronene kunne hver enkelt ha ordnet seg en advokattime, men det er begrenset hva vedkommende hadde fått utrettet på én enkelt time. Jeg tenker at ved å skyte pengene inn i samme potten, blir det nok til å få kjørt en ordentlig prosess på vegne av alle sammen, sier han.

- Vi har tenkt å justere opp prisen til 3490 kroner fra juni av. Da er det rom for å sette av mer enn 1000 kroner pr deltaker til det juridiske arbeidet. Dette ønsker vi, for jurister er temmelig dyre i drift og vi trenger kompetansen deres for å få dyttet en sak som denne gjennom.

Tar 30 prosent av erstatningen

Men innmeldingsavgiften er bare en del av totalen. Dersom en eventuell gruppeklage skulle føre til at du skulle få erstatning fra Tesla, blir du fakturert 30 prosent av erstatningsbeløpet fra Teslaklager.no. Og hvis erstatningen kommer i form av utbedringer på bilen, vil du bli fakturert 30 prosent av det reparasjonen koster.

Blir erstatningen eller kostnaden for reparasjonen for eksempel 100.000 kroner, vil Teslaklager.no kreve deg for 30.000 kroner + innmeldingsavgiften.

- De 30 prosentene er noe vi mottar om og når vi vinner fram på dine vegne. Vi synes det er fint å kunne utsette brorparten av betalingen til etterpå, når vi kan vise til at vi faktisk klarte å løse saken, skriver Stølen på Facebook-siden til Bilklager.no.

Ingen klagegaranti

Samtidig er det slik at du ikke får noen garanti for at det i det hele tatt blir sendt noen gruppeklage eller at det blir kjørt noen sak mot Tesla. Det kommer helt an på hva som meldes inn av problemer, ifølge Stølen.

- Vi satser selvsagt alt på å få gjennomført saken, men om vi ikke skulle klare å få gjennomført løpet, vil vi refundere alt det som er til overs av de innsamlede pengene - det skulle bare mangle, bedyrer han.

På spørsmål fra Elbil24 om hvor mange tilfeller av én feil de trenger for å leverere en gruppeklage, får vi ikke noe klart svar.

- Vi har nettopp gått i gang. Nå må vi først og fremst lykkes i å nå ut til dem som er rammet. Dersom de velger å delta i gruppeklagen, skal vi gjøre alt i vår makt for å vinne fram på deres vegne.

- Kan det bli aktuelt å sende en generell gruppeklage som ikke går på én spesifikk feil, men mange forskjellige?

- Ikke nødvendigvis. Vi vil i første omgang samle inn og sortere deltakerne, før vi grupperer dem i samråd med Forbrukeradvokaten. Det er altså for tidlig å si eksakt hvordan prosessen vil være, sier han.

I mellomtiden har Stølen selv dekorert sin Model X med reklame for klubben. På nettet dukker teslaklager.no opp i flere kanaler, blant annet som reklame på Linkedin og Facebook.

Markedsføringen har ifølge Stølen allerede båret frukter.

- Jeg kan informere deg om at vi nå får inn en håndfull betalende kunder pr dag, skriver han i en melding til Elbil24.

- Sleipt forsøk på å tjene penger

Hos Tesla Norge faller initiativet fra Stølen definitivt ikke i god jord.

- Vi prøver alltid å komme fram til gode løsninger i direkte dialog med kundene våre, og i de tilfellene vi ikke lykkes med det, har norske forbrukere sterke, lovfestede rettigheter - og man har tilgang til bistand gjennom trygge forbrukerorganisasjoner, sier Even Sandvold Roald i en kommentar til Elbil24.

- Vi synes rett og slett det er sleipt å forsøke å tjene penger på denne måten, når det allerede finnes et sterkt hjelpeapparat som ikke har tvilsomme motiver, fortsetter han.

Forbrukerkjøpsloven gjelder

I Norge er det bestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven som sikrer deg en klagefrist på inntil fem år etter kjøpet, dersom du kjøper ny eller brukt bil gjennom forhandler.

For å klage må det imidlertid foreligge en mangel som ikke skyldes normal slitasje, ytre påvirkninger eller skade du selv har påført bilen.

Hos Forbrukerrådet finner du mal til klagebrev som du kan bruke. Og dersom klagen ikke når fram, kan du ta saken til mekling gjennom Forbrukertilsynet.

- Må vite hvilket «produkt» man kjøper

Skarderud hos Forbrukerrådet er tydelig på at all slik klage er gratis for forbrukeren.

- Det er ikke noe i veien for å tilby tjenester som for eksempel den Teslaklager tilbyr, men man er ikke garantert et rettslig resultat selv om et selskap hjelper en med å klage. Forbrukerrådet understreker derfor at man bør sette deg grundig inn i hva slags «produkt» man kjøper, sier hun, og fortsetter:

- Det kan være behagelig å sette bort jobben med å klage til noen andre, men husk at det er gratis å klage selv.

Biladvokat skeptisk til «generiske gruppeklager»

Det finnes også mange advokater som har spesialisert seg på klagesaker mot bilbransjen. Advokat Eirik Teigstad er en av dem. Han driver nettstedet Biladvokat.no, og har jobbet med bilsaker i mange år.

Han har ingen tro på at en gruppeklage som inneholder en rekke forskjellige feil, vil ha noe for seg.

Advokat Eirik Teigstad. Foto: Sørensen Foto
Advokat Eirik Teigstad. Foto: Sørensen Foto Vis mer

- Tidligere gruppesøksmål mot Tesla gjaldt at en bestemt modell hadde færre hestekrefter enn markedsført. Det er neppe grunnlag for et gruppesøksmål som gjelder en rekke forskjellige feil ved en rekke ulike teslamodeller. Hvert tilfelle kan jo være av høyest ulik karakter, sier han til Elbil24.

- I noen saker så har kanskje Tesla forsøkt utbedring flere ganger, i andre saker har de kanskje sin utbedringsrett i behold. Noen feil er små, og kan gi et lite prisavslag. Andre feil er omfattende og gir kanskje krav på heving. Det er bare å lese noen avgjørelser fra Forbrukerklageutvalget så vil man se hvor forskjellig faktum i sakene er, sier Teigstad.

- Det kan jo riktig nok være at de finner noen tilfeller der faktum er såpass likt at de er egnet til å behandle i samme søksmål, og da kan det kanskje ha noe for seg med et gruppesøksmål, men det skal en del til, sier han.

Han peker videre på at alle har rettshjelpsdekning i bilforsikringen sin, og kan få advokathjelp til å klage på kjøpet til forbrukermyndighetene, uten fare for idømte saksomkostninger. Da påløper det kun en mindre egenandel.

- Om du for eksempel skulle bli tilkjent 100.000 kroner i prisavslag i et gruppesøksmål, vil gebyret til Teslaklager dessuten bli langt høyere enn egenandelen til advokathjelp gjennom prosessen hos forbrukermyndighetene. Jeg ville med andre ord heller ha fått en individuell avgjørelse med mindre det er flere andre med helt likt saksforhold, noe som skal en del til, avslutter han.

Klagenemnda for bilsaker

Et annet alternativ i en fastlåst situasjon, er å bruke Klagenemnda for bilsaker, som er opprettet av Norges Bilbransjeforbund (NBF) i samarbeid med organisasjonene Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Motorførernes avholdsforbund (MA) og Norges Automobil-forbund (NAF).

Dersom man er medlem av en av disse organisasjonene, kan man få behandlet klagesaken mot et gebyr på 500 kroner. Klagenemndas uttalelser er rådgivende, men vil i de fleste tilfeller følges av partene, ifølge NAF.

Har du opplevd problemer med å nå gjennom med klage på elbil, eller har synspunkter på denne saken? Bruk debattfeltet nedenfor eller send oss en epost.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer