Rekkevidde elbiler:

Strakk rekkeviddestrikken – den røk

Vi prøvde å tyne batteriet til en Kia Soul EV maksimalt – det gikk ikke som vi håpet.

STRØMTOM: Bilen mente den hadde for lite rekkevidde for å nå frem, vi mente det skulle holde. Bilen vant. Foto: Christina Honningsvåg
STRØMTOM: Bilen mente den hadde for lite rekkevidde for å nå frem, vi mente det skulle holde. Bilen vant. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Du sitter i elbilen og ser på rekkevidda du har igjen. I utgangspunktet skal du litt lenger enn bilen sier den kan gå, men kan det likevel la seg gjøre? Hvis du bare kjører litt energiøkonomisk?

For når er egentlig bilen HELT tom for strøm, og hva gjør du hvis bilen stopper?

Jeg sier du, men i dette tilfellet handlet det om oss.

Vurderingen

Vi sitter rett ved Fornebu. Distansen hjem til hjemmeladeren er ca. 40 kilometer, mens bilen sier den har igjen 27 kilometer med rekkevidde på batteriet.

Men denne rekkevidda påvirkes av hvordan man vanligvis kjører, derfor kan det hende at det rekker lengre, bare vi kjører litt mer energieffektivt, tenker vi.

For selv om man som elbilsjåfør vet at energieffektiv kjøring tar deg lengst, er det ikke alltid man har muligheten til å påvirke det, noen ganger vil man bare fram.

Vi gjør en vurdering, og kommer til at dersom vi skrur av klimaanlegget og radioen, så skal vi kunne spare litt. Det samme hvis vi velger den korteste veien hjem, men passer på å holde oss under 80km/t – på motorveien.

Med litt eventyrlyst i magen, bestemmer vi oss for å gi det et forsøk.

Starter bra

Vi syns det starter bra. Det er heldigvis varmt i været, og bilen trenger ikke å bruke mye strøm for å få i gang systemet.

Etter hvert som kilometerne går, så få vi mer og mer troen på at dette skal gå, riktignok med små marginer, men det skal gå. I verste fall er det jo flere steder å stoppe for å lade langs veien.

Etter ca. 30 kilometer går bilen over i såkalt skilpaddemodus, og vil ikke gå over 70 km/t. Frem til nå har vi kjørt motorvei, men finner det ikke forsvarlig lenger. Vi må av og kjøre "gamleveien".

Fordelen med denne er at fartsgrensen er lavere, ulempen er at den, i meter, er lengre. Likevel er vi optimistiske, det er jo ikke langt igjen.

NOK? Kan man kjøre åtte kilometer på to prosent batteri? Foto: Anders Holt
NOK? Kan man kjøre åtte kilometer på to prosent batteri? Foto: Anders Holt Vis mer

Alarm

Om lag åtte kilometer hjemmefra viser bilen to prosent batterikapasitet, og vi får streng beskjed av bilen om å finne lader, både på skjermen og fra alarmen.

Her burde man kanskje krøpet til korset, og innsett at slaget var tapt. Problemet er bare at det på gamleveien ikke finnes ladere, og nærmeste mulighet nå er hjemme på gårdsplassen.

Vi velger å fortsette.

Én prosent batteri – seks kilometer hjem. Vi får en snikende følelse av at dette umulig kan gå bra. Bilen har nå begrenset farten til 40km/t. Det er sakte!

Det er ikke langt hjem, men dessverre må tre slake oppoverbakker forseres på veien.

Første bakke går som en drøm, men skjermen sier nå null prosent.

Men er null faktisk null, eller finnes det en lite buffer der – en slags reservetank for dem som er dumme nok til å strekke strikken så langt som vi gjør?

Vi tar fatt på andre oppoverbakke, og begynner bra. Men, så skjer det uunngåelige, når vi nesten er på toppen, om lag 4 minutter etter at bilen varslet null prosent. Bilen stopper!

STOPP: Null prosent betyr null prosent. Foto: Anders Holt
STOPP: Null prosent betyr null prosent. Foto: Anders Holt Vis mer

Komme seg hjem

Vi leser i instruksjonsmanualen, noe vi selvsagt kunne gjort tidligere, hvor det står at; jo da, bilen har en buffer, men denne skal brukes til å holde liv i bilen i tilfelle den må taues. Dermed er det ikke strøm som kan brukes til framdrift.

Slaget er tapt, bilen må taues de siste 4,5 kilometerne hjem.

Heldigvis har vi en bil nummer to, en Tesla Model S, som kan komme til unnsetning. Tror vi.

For på vei hjem for å hente slepetau, blir vi undrende på hvor det tauet skal festes på Teslaen. Kia'n har vi sjekket, der er det slepekrok i front, men hva med Teslaen?

Etter grundige undersøkelser av bakenden på Teslaen, samt googling på en rekke forumer, blir vi informert om at Tesla Model S slett ikke kan brukes til sleping av bil. Dette er visstnok et velkjent problem blant Tesla-eiere. Vel, ikke for oss.

Etter litt McGyver-planer og tanker, må vi igjen krype til korset, slå det fra oss, og ringe redningsbil.

Bilen ble fraktet på lasteplanet de siste 4,5 kilometerne hjem, og er nå trygt plassert i hjemmeladeren.

I etterkant sitter vi igjen med følgende lærdom:

  • Nei, du kommer deg ikke nødvendigvis lengre enn bilen sier, bare fordi du kjører "penere".
  • Null prosent er faktisk null prosent, i alle fall på en Kia Soul EV.
  • Ikke tenk at du kan slepe noe med en eldre Tesla S, uansett hvor gjerne du vil så lar det seg trolig ikke gjøre, uten å ødelegge bilen.
  • Ha en avtale med en redningstjeneste. Dersom uhellet er ute, slipper du i alle fall å betale i dyre dommer for å løse situasjonen.