Frossen spylervæske:

Ta kuldegrepet nå

Alternativet kan koste deg rådyrt, og elbilene er ekstra utsatt.

EN KLUNK: Det er bedre med en klunk enn ingen ting, men det beste er å ha full kontroll på blandingen. 1:1 skal tåle -30 grader. Foto: Fred Magne Skillebæk
EN KLUNK: Det er bedre med en klunk enn ingen ting, men det beste er å ha full kontroll på blandingen. 1:1 skal tåle -30 grader. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Nå kommer Sibir-kulda, og med den kommer utfordringer og problemer. Vannet kan fryse i huset, startbatteriet i bilen kan bli flatt, og en rekke andre ting som følger med. Det gjelder å være rustet for det som måtte komme, og den som er best forberedt er antagelig også den som klarer seg best.

Men så er det de små detaljene da, for har du eksempelvis husket å fylle spylervæske som er ment for ekstremtemperaturer?

De fleste som svarer ja har antagelig kjøpt seg en kanne eller pose merket med «Winter», og har en temperaturvisning ned mot -18 grader. Det er vel og bra, men det holder ikke mot Sibir-kulda, der det flere steder i landet er spådd mer enn 30 kuldegrader. Det er ytterligere 12-15 kulegrader på toppen av de 18 minus som spylervæska er gradert til.

IKKE GODT NOK: Denne spylervæsken skal klare -15 °C. Det er ikke nok i Sibir-kulda. Foto: Fred Magne Skillebæk
IKKE GODT NOK: Denne spylervæsken skal klare -15 °C. Det er ikke nok i Sibir-kulda. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det finnes råd

De fleste med lang erfaring i kaldt klima kjenner til de gode rådene, men nå kommer monsterkulda også krypende til områder den normalt ikke er å finne. Her er noe av det du kan gjøre for å både forberede deg i forkant, men også hvordan du kan løse utfordringene dersom det allerede er for sent.

Hovedmålet må likevel være det preventive, å unngå at spylervæska fryser. For det handler ikke bare om at du ikke får spylt ruta når du er ute og kjører.

Dersom innholdet på tanken fryser, kan dette ødelegge både tanken og slanger. Også motoren som pumper spylervæsken opp til rutene kan ta skade dersom den fryser.

Noen få biler har også egen spylertank til bakruten, men metodene blir de samme som foran.

Det absolutt enkleste du kan gjøre er å kjøpe en liter med konsentrert spylervæske. Disse fås som regel på bensinstasjoner, Biltema, Jula, Thansen eller andre butikker for bilrekvisita. Vi skulle selv handle slikt konsentrat før denne artikkelen ble skrevet, men først på femte forsøk finn vi fatt i. Det er med andre ord mange som har tatt grepet allerede, da de fleste stedene var tomme.

Når du først har fått fatt i en flaske, så er det bare å følge anvisningene. De handler i stor grad om å blande dette konsentratet med vann etter en oppskrift som dekker de temperaturene du vil møte. De fleste utgavene vil gi deg beskyttelse ned til 30 grader dersom du blander dem i et forhold 1:1 med vann. En del vann og en del konsentrat.

Husk derimot at forholdet vil endre seg dersom spylertanken ikke er tom for den ordinære spylervæsken.

BLANDING: Forholdet står som regel oppmerket på flasken. Foto: Fred Magne Skillebæk
BLANDING: Forholdet står som regel oppmerket på flasken. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dersom du har en del spylervæske igjen, så kan du også løse det hele ved å fylle konsentrat rett i tanken, for på den måten å blande seg med den eksisterende væsken. Da bør du uansett ha en formening om hvor mye du har igjen på tanken, og deretter spe på med konsentrat til du er sikker.

Dersom du ikke finner noen som har mer konsentrat igjen, så finnes det også «de-icer» å få kjøpt på flaske. Denne er strengt tatt ment å tine isen på frontruten direkte, men kan også egne seg i spylertanken. Den vil etter alt å dømme også tine frossen spylervæske som befinner seg på tanken, dersom du får på nok av den.

Et godt råd i vinterkulda er uansett ikke å fylle tanken full med bare vintervæske. Da har du ikke plass til verken konsentrat eller de-icer, dersom uhellet skulle være ute, i tillegg til at det med full tank er større sjanse for frostspreng.

Om en full tank har frosset finnes det også løsninger. En av dem er naturligvis å få bilen inn i varmen, enten i en garasje eller på et kjøpesenter. Skulle ikke dette være tilgjengelig, så må du til med hårføner eller varmepistol. Sistnevnte blir derimot så varm at den bør man være varsom med. Dersom tanken ikke er full, så er det igjen løsningene med konsentrat eller de-icer som kan benyttes. Da får du i tillegg en ekstra effekt dersom du får varmet opp konsentratet eller de-iceren før du heller den på tanken.

HJELPEMIDLER: Spylervæske alene holder ikke i de kaldeste periodene. Foto: Fred Magne Skillebæk
HJELPEMIDLER: Spylervæske alene holder ikke i de kaldeste periodene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Elbiler spesielt

Dette er naturligvis noe som gjelder alle biler, men det gjelder faktisk elbilene i enda større grad. Dette fordi de fleste spylertanker normalt sitter under panseret, og fordi motoren på biler med bensin- eller dieselbiler fungerer som en gedigen varmeovn.

Elbiler mangler denne varmovnen, så ja, det gjelder elbilen spesielt.

Dersom du bor i et av landets kuldehøl, så finnes det også en permanent løsning å vurdere. Det finnes nemlig varmeelementer å få kjøpt til spylertankene også. Disse må riktig nok tilkobles strøm, og gjerne over en bryter. Det er med andre ord en prosess som først og fremst er interessant for dem som er mest utsatt. Noen nye biler har også oppvarmet tank fra fabrikk, men disse er i fåtall.

Sett denne?

Å begynne isskrapingen på riktig sted på ruta, er viktigere enn du kanskje tror! Video: Øivind Lie Jacobsen Vis mer

Det viktigste er uansett å være forberedt, og enkleste måte er å få på nok konsentrat på tanken til at du føler deg sikker på at gjenværende væske ikke vil fryse, og deretter blande etter angitt forhold ved neste fylling. Da er du sikret god sikt, og du unngår frost.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.