Ferie i elbil

Tabbene som ødelegger elbil-ferien

Planlegger du din første ferie i elbil? Da er det enkelte ting du virkelig bør tenke over i forkant.

LOV Å TRYKKE: Det finnes mange knapper i en bil, og noen av disse er nok velkjente, men kjenner du til knappen som kan redde liv? Den bør du lære deg før du drar på bilferie i sommer. Video: Celina Stamper / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24):

Media melder om rekorddyre sydenreiser denne sommeren, renta øker, krona er svak og folk har generelt mindre penger å rutte med denne sommeren enn i fjor.

Elbilferie kan være både rimelig og bra

For mange seiler bilferie i eget land opp som et fornuftig alternativ. De siste årene har mange blitt eiere av store og romslige elbiler med god rekkevidde, og kanskje nettopp du planlegger din aller første elbilferie?

Med litt planlegging kan en slik ferie bli langt rimeligere enn med diesel- eller bensinbil. Riktig nok er det generelt dyrere å hurtiglade langs veien i år enn i fjor, men den siste tiden har prisene gått noe ned.

Mange overnattingssteder langs veiene har dessuten såkalte destinasjonsladere, der du kan få fylt opp batteriet i løpet av natten for en rimelig penge. Samtidig drar elbilister fortsatt nytte av reduserte bom- og fergetakster, mange steder er det fremdeles gratis.

I løpet av bilferien kan mange tusen kroner dermed være spart, dersom den foretas i elbil.

Det er imidlertid en del ting å tenke på i forkant av bilferien, og her har vi samlet noen av de vanligste tabbene mange gjør. Også du som har en av dine siste bilferier i diesel- eller bensinbil, vil kunne lære ett og annet om hva du ikke skal gjøre før du legger i vei på bilferie.

Vi starter med det flest slurver med.

#1: Dårlig ladeplanlegging

Foto: Bjørn Eirik Loftås
Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Selv om du har en elbil med rekkevidde på 50 mil eller mer, bør du aldri legge opp til å kjøre så lange etapper uten ladestopp. Husk at oppgitt rekkevidde gjelder under nærmest optimale føre- og temperaturforhold, og med lav vekt i bilen.

Med full bil, mye motorveikjøring, vind, regn og våte veier, må du belage deg på at rekkevidden reduseres med mange mil. Skaff deg derfor oversikt over ladesteder langs ruten, og lad når du kan - ikke når du må.

På de fleste elbiler anbefales det dessuten å avslutte ladingen etter 80 prosent. Det sparer batterilevetiden, samtidig som det sparer deg - og dem som står i ladekø - for tid. De siste 20 prosentene tar ofte lengre tid å lade enn de først 80.

De fleste trenger en benstrekk etter et par timers kjøring, så hvorfor ikke kombinere dette med litt lading? Å lade for eksempel fra for 40 til 80 prosent, tar i mange tilfeller bare noen minutter på mange nyere elbiler.

#2: Uforsvarlig pakking av bagasje

PLANLEGG: Legg tunge gjenstander nederst, helt fram mot baksetet. Lette gjenstander kan ligge øverst, men ikke over hodestøttene. Foto: Bjørn Eirik Loftås
PLANLEGG: Legg tunge gjenstander nederst, helt fram mot baksetet. Lette gjenstander kan ligge øverst, men ikke over hodestøttene. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Mange av de nye elbilene byr på meget god bagasjeplass, og det er lett å tenke at det også gir stor frihet med tanke til pakking av bagasjen. Det stemmer kun til en viss grad. For dersom du ikke har en plan på hvor du plasserer store og tunge gjenstander, kan det føre til farlige situasjoner.

- Den tyngste bagasjen skal du pakke nederst i bagasjerommet og så langt fremme mot seteryggen som mulig. Pakk de mindre tingene rundt de store tunge koffertene eller bagene og stropp alt fast til slutt, sier Ingunn Handagard i Naf.

Videre bør de letteste gjenstandene ligge øverst, men ikke høyere enn nakkestøttene i baksetet. Da unngår du at ting fyker framover ved kraftig oppbremsing. Husk at bagasjen aldri må hindre sikten din!

Og til slutt: Ikke pakk deg vekk: Nødutstyr som varseltrekant, førstehjelpsutstyr og eventuelt brannslukker må være lett tilgjengelig. Refleksvesten skal ligge i sidelommen på førerdøren.

#3: For tung last i bilen

Visste du at mange store elbiler med god plass, som for eksempel eldre utgaver av Tesla Model Y og Hyundai Ioniq 5, har lavere nyttelast enn mange mindre elbiler? Nyttelasten er et begrep som brukes om hvor mye du maksimalt kan ha av vekt i bilen.

Dersom du fyller bil med folk og bagasje til ferien, bør du ta en titt i vognkortet for å sjekke at du holder deg innenfor godkjent nyttelast. Hvis du drar avgårde med for mye vekt, risikerer du ikke bare bot om du blir stoppet i kontroll.

Du risikerer også å måtte sette av passasjerer eller bagasje for å få lov til å kjøre videre. I verste fall kan kjøreegenskapene endre seg så mye at farlige situasjoner oppstår.

Les mer om det i denne saken, der du kan regne ut nyttelasten på et stort utvalg elbiler:

#4: For mye vekt på taket

ROMSLIG MEN BEGRENSET: Det er fristende å fylle takboksen med masse stæsj, men her bør du være svært varsom. Foto: Rune Korsvoll
ROMSLIG MEN BEGRENSET: Det er fristende å fylle takboksen med masse stæsj, men her bør du være svært varsom. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

De fleste nye elbiler kan ha taklast, og som regel er maksvekta 75 kilo. Det mange ikke tenker på, er at det IKKE kommer i tillegg til nyttelasten som er nevnt i punkt 2. Hvis maksimal nyttelast er 500 kilo, er det inkludert det du eventuelt måtte ha på taket.

Husk også at hvis du pakker i takboks, må vekta på selve boksen må trekkes fra. Veier den for eksempel 35 kilo, har du maksimalt 40 kilo igjen som du kan ha oppi boksen.

Vær videre oppmerksom på dette: Har du har mye vekt på taket, vil bilen automatisk få et høyt tyngdepunkt, noe som kan påvirke bilens kjøreegenskaper svært negativt, spesielt i svinger og ved oppbremsinger.

Og husk at du må sikre lasten i takboksen. Bruk egne stropper, om ikke takboksen allerede har dette. Hvis ting ligger løst, vil det flytte på seg når du svinger, bremser og akselerer - og det vil påvirke kjøreegenskapene negativt.

Rådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF har tidligere gitt oss denne anbefalingene:

- Pakk klær i poser og plasser dem oppe i takboksen. På den måten holder du vekten på taket nede, samtidig som du frigjør mye plass i bagasjerommet. I tillegg er posene med på å gjøre lasten i takboksen mer kompakt.

#5: Livsfarlige løse gjenstander i kupéen

FRYKTELIG FARLIG: Ikke plasser ting på hattehylla, i hvert fall ikke nettbrett, power banks, PC-er og mobiltelefoner som forvandles til prosjektiler ved kraftig nedbremsing.
FRYKTELIG FARLIG: Ikke plasser ting på hattehylla, i hvert fall ikke nettbrett, power banks, PC-er og mobiltelefoner som forvandles til prosjektiler ved kraftig nedbremsing. Vis mer

Med bilen full av unger og bagasje, er det ikke til å unngå at det blir en del løse gjenstander i kupéen. Men husk at det som er løst, vil også være løst dersom du må bråbremse, eller er så uheldig at du kjører av veien. Løse gjenstander kan gjøre at passasjerer, som ellers hadde klart seg fin, kan bli alvorlig skadet.

Ved en brå oppbremsing vil en iPad på beskjedne 652 gram slynges fram med en kraft tilsvarende 40 kilo, allerede ved 40 kilometer i timen, ifølge Dinside.no. Den tynne utformingen og bruk av metall kan også være med på å øke skadeomfanget ytterligere.

Prøv derfor å holde antallet løse gjenstander i kupeen nede, og plasser nettbrett, PC-er og mobiltelefoner i setelommer eller på gulvet når de ikke er i bruk. Aldri legg dem på hattehylla, som illustrert over.

#6: Glemt igjen ladekabel og nødlader hjemme

NØDLADER: De fleste elbiler leveres med en ladekabel for vanlig stikkontakt. Denne kan redde deg på steder der det ikke finnes ladestasjoner. Foto: Elektroimportøren
NØDLADER: De fleste elbiler leveres med en ladekabel for vanlig stikkontakt. Denne kan redde deg på steder der det ikke finnes ladestasjoner. Foto: Elektroimportøren Vis mer

Det siste tipset er spesielt viktig å huske på for deg som er elbilist, men også dersom du kjører ladbar hybrid. Ta med både ladekabel til ladebokser og kommunale ladeplasser, i tillegg til nødlader for vanlig stikkontakt. Begge deler gjør at du utvider antallet ladepunkter langs ferieveiene betraktelig.

Ladingen går riktig nok ikke så raskt som på en hurtiglader, men hvis du likevel skal overnatte på en campingplass, veihotell eller lignende - kan du koble deg til en destinasjonslader før du kryper til køys - og kan våkne opp til fulladet bil dagen etter.

GOD TUR!

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.