Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Når det gjelder støy er faktisk det motsatte tilfellet. Målinger vi har gjort viser at det er mer støy i en moderne bil i dag enn i en bil som ble bygget for 20 år siden. Og det til tross for at bilprodusentene legger ned stadig flere penger i lyddemping.
Forklaringen er enkel. Moderne biler får stadig større hjul, bredere dekk og lavere dimensjoner. Av dette følger dekk med hardere og stivere konstruksjon og grovere mønster. Resultatet er at dekket støyer betydelig mer.

PRISTEST: Her får du vinterdekkene klart billigst
Piggfritt klart best
I dag er det ikke motorstøyen som plager sjåføren og passasjerene. Det er dekkstøyen. Så fort du passerer 40 km/t, er det støy fra dekkene og veien som dominerer. Siden mange nye biler i dag er elektriske og stort sett uten noen form for motorstøy, blir støyen fra dekkene enda mer tydelig.
Når det gjelder vinterdekk er forskjellen mellom dekkene svært store. Det viser vår siste vinterdekktestet. Ikke overraskende er det de piggfrie dekkene som er aller best. Sju av de ni piggfrie dekkene i testen får karakteren 10. De «dårligste» piggfrie får karakteren ni.

Tre supre elbiler med topp rekkevidde til 400.000 kroner
Bråker mye
Derfra er det langt ned til de beste piggdekkene som må ta til takke med karakteren 6. Fire av piggdekkene vi testet bråker enda mer og må ta til takke med karakteren 5.
Har du en bil med et støyproblem, er det med andre ord viktig å sjekke at du får et dekk som støyer minst mulig, samtidig som det gir godt grep på snø og is. Støy er dessuten ikke bare et komfort-problem. Støy med lave frekvenser kan gjøre deg både trøtt og ukonsentrert, viser forskning fra det svenske Vägteknisk Institut.

Ny løsning: Finn dekket som passer deg best
Støydemping i dekket
Er du sterkt plaget, kan du også vurdere å kjøpe dekk som har innebygd et spesielt skum som skal redusere støyen. Disse har vi imidlertid ikke testet.
I våre dekktester evalueres støyen av flere sjåfører under kjøring på relativt grov, bar asfalt, både i for- og baksetet. Testene gjennomføres som blindtester der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer:
De beste og dårligste dekkene på støy
Dekk | Karakter |
Bridgestone Blizzak | 10 |
Continental VikingCont. | 10 |
Falken Winterpeak Snow | 10 |
Goodyear UG Ice 2 | 10 |
Hankook Winter I*Cept | 10 |
Michelin X-Ice Snow | 10 |
Nokian Hakkapeliitta R5 | 10 |
Dynamo Snow | 9 |
Kumho WinterCraft | 9 |
Continental IceCont. (pigg) | 6 |
Goodyear UG Arctic (pigg) | 6 |
Hankook WinterI*Pike (pigg) | 6 |
Michelin X-Ice North (pigg) | 6 |
Nordman 8 (pigg) | 6 |
Antares Grip 60 Ice (pigg) | 5 |
Bridgestone Blizzak (pigg) | 5 |
Falken Winterpeak (pigg) | 5 |
Nokian Hakkapeliitta (pigg) | 5 |
Resultatene er hentet fra Elbil24s store vinterdekktest:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.