Tesla Model 3 kollisjonstestet:

Toppscore for Tesla Model 3

"Folke-Teslaen" får fem stjerner i Euro NCAPS kollisjonstest.

TRAFIKKSIKKER: Tesla fikk full score i Euro NCAPs kollisjonstest av Model 3. Video: Euro NCAP Vis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24): Tesla Model 3 har blitt kollisjonstestet av The European New Car Assessment Programme, NCAP.

I dag ble resultatet kjent, og Tesla får full score i flere kategorier.

Sikkehetstestet

Bilene blir testet i fire ulike kategorier.

  • Sikkerhet for voksne
  • Sikkerhet for barn/baksetet
  • Sikkerhet for myke trafikanter
  • Sikkerhetsassistanse i bilen

Tesla Model 3 ble gitt fem stjerner, det høyeste mulig antallet, noe som gir bedømmelsen: – Jevnt over god beskyttelse i kollisjoner. Godt utstyrt med robust antikollisjonsutstyr.

Resultatet gjelder for alle modeller av Model 3 på markedet.

NCAP sier at Model 3 gjør en sterk debut i testen, med en toppscore i frontkollisjon. De er spesielt imponerte over de aktive sikkerhetsfunskjonene, som Teslas førerassistent. Her fikk Model 3 den høyeste scoren i alle tester utført i 2019.

Veldig hyggelig

- Dette er veldig hyggelig å se. Alle i Tesla er dypt opptatt av sikkerhet, og å få denne anerkjennelsen i Euro NCAPs kollisjonstest er viktig for oss og for kundene våre.

Det sier kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland til Elbil24.

Han sier at Tesla Model 3 er bygget helektrisk fra bunnen av, noe som gir den unike egenskaper, også på sikkerhetssiden.

- Den helelektriske arkitekturen og drivlinjedesignet sikrer bilens strukturelle integritet og beskytter bilens passasjerer takket være den forsterkede batteripakken, den solide kupeen, og det lave tyngdepunktet.

- HYGGELIG: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, er fornøyd med testresultatene. Foto: NTB Scanpix
- HYGGELIG: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, er fornøyd med testresultatene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Vi ser også at Euro NCAP anerkjenner våre aktive sikkerhetsfunksjoner, som vi får faktisk får høyest score på av alle tester utført under 2019-protokollen. Det er veldig hyggelig, sier Roland.

Gode testresultater

Folke-Teslaen Model 3 har strømmet ut på norske veier så langt i år, og er stadig på topp på bilsalgstatistikken for elbiler. Så langt i år er det levert ut over 10.000 biler til norske kunder.

Tidligere i år trakk det amerikanske magasinet Consumer Reports kjøpsanbefalingen av Tesla Model 3 på grunn av lakk og feil på elektronikken. Denne testen kan imidlertid rette opp noe av den skaden.

Sikkerhet for voksne:

I første kategori scorer Model 3 bra jevnt over. Passasjerene er godt beskyttet både i sammenstøt med autovern og i frontkollisjoner, og ved frontkollisjon på venstre eller høyre side får Model 3 høyest mulig score.

Også ved en sidekollisjon får Model 3 topp score, og viser god beskyttelse av både fører og passasjer.

Tesla får noe trekk for sidekollisjon med stolper, der beskyttelse av brystregionen var marginal.

Testen viser god beskyttelse i påkjørsler bakfra, og har god støtte som unngår whiplashskader.

NCAP trekker spesielt frem bilens automatiske nødbremssystem(AEB), som viste at bilen klarte å unngå kollisjonerscenarioer i lave hastigheter, og derfor også unngå at whiplash-skader kan oppstå.

Sikkerhet for barn:

Bilen har god beskyttelse av alle kritiske områder på kroppen i de fleste kollisjonsscenarioene.

I testen var barn rundt 10 årsalderen mer utsatt ved frontkollisjoner på høyre eller venstre side. Her viser resultatet at beskyttelsen av nakkeregionen var marginal.

Ved en kollisjon fra siden, får imidlertid Model 3 full score, og viser god beskyttelse av barna.

Sikkerhet for myke trafikanter:

Det er i denne delen av testen at Model 3 får lavest poengsum.

I en påkjørsel av en myk trafikant var beskyttelsen av hodet blandet. Mens beskyttelsen på de fleste områder var det NCAP kaller tilstrekkelig, var den dårlig ved treff rundt bunn av frontruten og a-stolpene.

Hofte og benpartiet var imidlertid godt beskyttet

Igjen trekkes Teslas sikkerhetssystemer og nødbremsesystem frem. Testen viste at bilen oppdager myke trafikanter, og andre kjøretøy, og sånn sett kan unngå kollisjoner.

Mens bilen bedømmes til å være god på å oppdage og bremse for fotgjengeren, får den full score i samme test med syklister.

Sikkerhetssystemer:

Tesla får mye skryt for sine sikkerhetsfunksjoner, spesielt sitt automatiske nødbremsesystem, kalt AEB eller Autonomous Emergency Brake.

Testen viser at systemet fungerer godt i møte med andre biler i høye hastigheter.

Filholder-funksjonen hjelper bilen å holde seg i egen fil, og ikke drive over i andre filer.

NCAP mener også at systemet kan avverge ulykker i enkelte kritiske situasjoner.

Om sikkerhetstestene

Testmodellen ble i sin tid laget for å hjelpe forbrukere å finne en tryggest mulig bil. I ettertid er testen blitt målestokken for hvilke biler som er sikrest på mange forskjellige områder, og er bilbransjens norm når biler skal konstrueres.

I testen gjennomgår bilene en rekke sammenstøt, som - på en forenklet måte - skal simulere virkelige kollisjonsscenarioer. I bilen er det fire dukker, som representerer to voksne, et barn på rundt 3 år og et barn på rundt 10 år.

Antallet stjerner bilen får, representerer hvor bra bilen håndterer testene den blir utsatt for. Samtidig blir poengsummen også påvirket av hvilket sikkerhetsutstyr bilen kan leveres med.

Bilen blir premiert med mellom en og fem stjerner, hvor fem stjerner er høyest mulig resultat.

Testen er ikke et krav fra bransjen, men frivillig for de ulike merkene. Testene er også strengere enn det som kreves av en bil for å bli godkjent for markedet.