Brukerundersøkelse

Undersøkelse: Dette misliker norske elbil-eiere mest

Det er spesielt én egenskap som bør forbedres kraftig, mener 1 av 3 elbil-eiere. Og nei, det er verken rekkevidden eller ladehastigheten.

SNIKTITT: Apple har inngått avtale med 15 bilprodusenter om å ta over infotainment-delen i bilen. Men det er ikke infotainment-systemene flest er misfornøyde med. Video: Apple Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): I februar kjørte Elbil24 sin årlige brukerundersøkelse blant leserne, der vi kartla elbil-eiernes forhold til bilene sine. Over 1000 deltok i årets undersøkelse, og vi har allerede presentert et par saker basert på den:

Og selv om flertallet er i realiteten er meget godt fornøyde med elbilene sine, er det samtidig en del ting ved dem som irriterer. På spørsmål om hva eierne er minst fornøyd med ved bilene sine, var det flere svar som gikk igjen.

Mer enn hver tredje misfornøyde med appen

Deltakerne i undersøkelsen fikk muligheten til å krysse av for flere egenskaper de var misfornøyde med, og den flest huket av for, var mobil-appen som er knyttet til bilen. Hele 34,29 prosent av de spurte huket av for at de var misfornøyde med appen.

På de neste plassene fulgte ladehastighet (27,04 prosent) på tredjeplass havnet forbruk og rekkevidde.

Når man leser de forskjellige brukerforaene knyttet til bilmodeller, for eksempel på Facebook, får man lett inntrykk av at mange modeller sliter med kvalitet og pålitelighet.

Det gjenspeiles overhodet ikke i undersøkelsen.

Påliteligheten er det kun 3,08 prosent som er misfornøyd med, mens 6,46 prosent oppgir at kvaliteten er et ankepunkt.

I tabellen under finner du flere detaljer.

Dette er elbil-eierne minst fornøyde med

Egenskap Prosent misfornøyde
App34,29 prosent
Ladehastighet27,04 prosent
Forbruk og rekkevidde27,04 prosent
Bagasjeplass17,69 prosent
Støynivå14,81 prosent
Skjermer og infotainment14,51 prosent
Musikkanlegg og høyttalere9,15 prosent
Praktiske/smarte løsninger8,25 prosent
Service og garanti7,55 prosent
Kvaliteten6,46 prosent
Verdig for pengene5,67 prosent
Økonomi4,37 prosent
Brukervennlighet4,27 prosent
Plass i kupeen4,27 prosent
Komfort4,17 prosent
Design3,18 prosent
Pålitelighet3,08 prosent
Kjøreopplevelse1,39 prosent

Kilde: Elbil24s brukerundersøkelse februar 2023

Ikke alle er misfornøyde med appen

Selv om mange er kritiske til appen, er det samtidig positivt at en så stor andel faktisk har prøvd den. Forhåpentligvis vil resultatet i vår undersøkelse bidra til at flere setter fokus på å lage så god app som overhodet mulig.

Samtidig er det flere bilmodeller som faktisk får skryt for appene sine. Det kan du lese mer om denne saken:

Elbil24s elbilundersøkelse arrangeres én gang i året, og danner grunnlaget for artikler om mye av det elbil-eiere er opptatt av, både før, under og etter et elbilkjøp. Det kommer flere artikler fra undersøkelsen de neste dagene og ukene.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.