Kansellere bilkjøp

Vil gjøre det enklere å bryte kontrakten

Hvis bilen blir vesentlig dyrere ved levering enn da du skrev kontrakt, kan du i mange tilfeller heve kjøpet. Men nå vil Naf senke terskelen betydelig.

STOR INVESTERING: En typisk familiebil til 600.000 kroner, blir fort 40-50.000 kroner dyrere fra nyttår. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås
STOR INVESTERING: En typisk familiebil til 600.000 kroner, blir fort 40-50.000 kroner dyrere fra nyttår. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Vi lever i økonomiske usikre tider. Prisene stiger, rentene øker - og fra nyttår blir også nye biler vesentlig dyrere, takket være moms og vektavgift.

Kan bli 40-60.000 kroner dyrere

Mange opplever at bilen plutselig blir vesentlig dyrere enn da de skrev kontrakt med forhandleren. Enkelte skrev kanskje kontrakt tidlig i 2022, og hadde ikke forestilt seg at bilen først ville bli levert en gang i 2023. Standardkontraktene låser deg nemlig til å betale avgiftene som gjelder når bilen blir levert, ikke når kontrakten inngås.

- Fra nyttår får nesten alle elbil-storselgerne moms, og alle elbiler får vektavgift. Til sammen kan prisøkningen bli 40 - 60.000 kroner på familiebilene. Dette vil gjelde alle biler som ikke blir levert før nyttår, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf, i en pressemelding.

Vil senke kravet til kansellering

Hun understreker at forbruker har rett til å heve kjøpet dersom prisen øker med mer enn 6 prosent, men kun dersom leveringstiden er under 6 måneder. Er den mer enn 6 måneder, mister man denne retten til å gå fra kjøpet.

Dermed bærer forbruker hele risikoen for prisøkninger. Dette ønsker Naf å gjøre noe med.

- Vi mener disse punktene bør endres slik at terskelen for prisøkning settes til 3 prosent, altså halvparten i av i dag. I tillegg bør punktet som gjelder lang leveringstid ut av kontraktene som standard, sier Handagard.

NBF positive

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er positive til å se på formuleringene i bransjens standardkontrakt.

- Dette er en gammel regel, så det kan hende det er ryddig å revidere den. Vi er allerede i dialog med Naf om dette, og opplever at vi har en konstruktiv prosess på det, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF, til bransjenettstedet Bilbransje24.

Han understreker imidlertid at forhandlerne ikke forplikter seg til å bruke denne kontrakten, men at de fleste gjør det.

Artikkelen fortsetter

Med en lastesykkel kan du kjøre unger og gjøre storhandel. Videoen gir oversikt over de ulike typene. Vis mer

- Gå i dialog

Elbil24 har vært i kontakt med flere aktører i bilbransjen angående heving av kontrakter, og flere sier at de er opptatt av å finne gode løsninger sammen med kunden, dersom man ønsker å gå fra kontrakten.

Dette er også inntrykket NBF sitter med.

- Vi opplever at forhandlerne er villige til å finne konstruktive løsninger, og at de er fleksible, sier Steinsland til Bilbransje24.

Dagens situasjon, med lange ventelister, kan i mange tilfeller gjøre situasjonen enklere for leverandør, siden det ofte er andre som allerede venter på tilsvarende bil.

- Nafs råd er uansett å gå i dialog med forhandler om du ser at bilkjøpet ikke lar seg gjennomføre. Og så oppfordrer vi forhandlerne til å se etter løsninger for kundene i denne spesielle situasjonen, sier Handagard.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.