Billigere elbiler

9 populære elbiler som stuper i pris

Store priskutt og nye, rimeligere utgaver. Her får du oversikten!

MYE BILLIGERE: Volvo XC40 kommer snart i en utgave med tohjulstrekk. Den ventes å bli inntil 100.000 kroner billigere enn lanseringsutgaven. Foto: Volvo
MYE BILLIGERE: Volvo XC40 kommer snart i en utgave med tohjulstrekk. Den ventes å bli inntil 100.000 kroner billigere enn lanseringsutgaven. Foto: Volvo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24):

Det er heftige tilstander på elbilmarkedet for tiden, der den ene lanseringen avløser den andre - og der konkurransen om kundene er tøffere enn noen gang.

Flere årsaker til lavere priser

Importører og forhandlere finregner kontinuerlig på valutakurser og marginer, for at du skal dra kortet hos nettopp dem, istedenfor å gå til en konkurrent. Den store vinneren er oss forbrukere. Det faktum at Norge er et av verdens rimeligste elbil-land, viser at denne konkurransen fungerer.

Det siste halvåret har vi omtalt en rekke bilmodeller som har blitt vesentlig billigere over natten, ofte på grunn av generelle priskutt, takket være gunstig valutakurser eller redusert fortjeneste for å møte konkurransen.

Samtidig introduseres stadig nye motor-, batteri- og utstyrsutgaver til lavere priser, slik at bilene kan bli aktuelle for mange flere enn de var i utgangspunktet. Vi har tatt med disse også i oversikten, og forklarer hva som skiller disse fra de eksisterende utgavene.

Og sist - men ikke minst: Glem ikke kampanjene som forhandlere kjører med jevne mellomrom, med ekstra gode priser på pakker som kan inneholde vinterhjul, diverse ekstrautstyr og forlenget garanti. Her gjelder det med andre ord å følge med, så snart du har funnet en modell som passer deg.

Vi går alfabetisk til verks, og starter med en nyhet som kom ble avslørt tidligere denne uka.

#1: Audi Q4 e-tron quattro - 22.000 kroner rimeligere

Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer

Med modellen Q4 45 e-tron quattro, får du nesten alt du får på Q4 50, med unntak av litt mindre motorytelse, som innebærer 204 hestekrefter i stedet for 265, og 0-100 kilometer i timen på 6,9 sekunder istedenfor 6,2 sekunder.

Du får imidlertid samme batteripakka med rekkevidde på inntil 490 kilometer - og til en pris som starter på 462.200 kroner, inkludert frakt og leveranse Oslo. Det er 22.300 kroner spart det!

Q4 50 ble nylig testet av oss, du finner testen her.

Som Q4 50 har også Q4 45 drift på alle fire hjul, og med bagasjerom på 520 liter, mulighet for henger på inntil 1200 kilo og taklast på 75 kg, er det ikke rart Q4 e-tron Quattro har rukket å bli populær i det norske markedet.

Les mer her:

#2: Hyundai Kona Long Range: 70.000 kroner rimeligere

Foto: Hyundai
Foto: Hyundai Vis mer

Så sent som i februar måtte du ut med over 400.000 kroner for Hyundai Kona med long range-batteriet. Da Hyundai i vår kom med en utgave med standard range-batteri, ble prisene på long range-utgaven kuttet til 330.900 kroner, riktig nok med litt enklere utstyrspakke. Men også premium-utgaven ble 20.000 kroner billigere.

Bilen, som har vært en av de mest populære på det norske elbilmarkedet siden 2019, fikk også flere nyheter på inn- og utsiden og ble 25 millimeter lengre.

Den byr på et 64 kWt-batteri med rekkevidde på 484 kilometer (vi kjørte den over 500 i vår test), 204 hestekrefter og akselererer fra 0-100 på 7,9 sekunder. Bagasjerommet rommer 361 liter og du kan ha 80 kg på taket. Det er også mulig å montere hengerfeste som kan trekke inntil 300 kilo.

Les mer her:

#3: Ioniq 5 Long Range Premium - 36.000 kroner rimeligere

Foto: Hyundai
Foto: Hyundai Vis mer

Hyundais nye Ioniq 5 er en av årets mest oppsiktsvekkende elbilnyheter. Bilen, som på bilder ser ut som en liftback med tydelig retro-preg, er i praksis en romslig og svært fleksibel SUV. Hyundai melder om svært stor interesse for bilen i Norge, som har rullet på veiene et par måneder allerede.

Inntil nylig har den kun vært tilgjengelig i én versjon. Det var en fullpakket førsteutgave som kom til en fordelaktig pris. For 499.900 kroner fikk disse kundene den største versjon med firehjulsdrift, og alt Ioniq 5 ellers kan by på. Bilen vant nylig en trippeltest her på Elbil24, der vi lot den måle krefter mot Audi Q4 50 e-tron Quattro og VW ID.4 GTX

Siden har den kommet i en rimeligere utgave med bakhjulsdrift, fortsatt med premium utstyrsnivå og long range-batteri, og prisene starter nå på 464.000 kroner. Skal du ha drift på alle fire hjul, er prisen nå 494.000 kroner. Merk imidlertid at denne ikke har panoramataket og 20" lettmetallfelger som introutgaven har, dette er utstyr som koster ekstra.

Bilen byr på 218 hestekrefter, 0-100 unnagjøres på 7,4 sekunder og rekkevidden er inntil 480 kilometer. Bagasjerommet er utvidbart takket være bakseter som kan justeres i lengderetningen, men er i utgangspunktet på 531 liter. I tillegg har den en frunk på 57 liter, kan dra henger på inntil 1400 kilo og ha 75 kilo på taket.

Les mer her:

#4: Lexus UX 300e Comfort: 60.000 kroner rimeligere

Foto: Toyota
Foto: Toyota Vis mer

Toyota-konsernets første helelektriske bil har gjennomgått flere priskutt den siste tiden, og er nå hele 60.000 kroner rimeligere enn i oktober. Startprisen for comfort-utgaven er nå 339.000 kroner. Dette er altså et rent priskutt, ingenting er gjort med utstyrsnivået.

UX 300e er en urban SUV med premium-snert, som vi har testet og gitt terningkast 5.

Motoren byr på 204 hestekrefter, 0-100 er unnagjort på 7,4 sekunder og topphastigheten er 160 kilometer i timen. Batteriet er på 54,3 kWh, og rekkevidden ligger på over 300 kilometer.

Bagasjerommet rommer 367 liter. Bilen kan dessverre ikke dra henger, men den kan ha taklast på inntil 75 kilo.

Les mer her:

#5: Nissan Leaf: 87.000 kroner billigere

9 populære elbiler som stuper i pris

Norges mest solgte elbil gjennom tidene, kommer straks i en ny og enklere utstyrsutgave kalt Visia. Denne blir faktisk en av Norges aller billigste elbiler, med startpris på 210.000 kroner. Også de eksisterende ustyrsmodellene Acenta og Tekna har fått priskutt på mellom 20.000 og 30.000 kroner.

Visia får ikke tonede sideruter, den får manuelt håndbrekk, fire høyttalere i stedet for seks, og man må klare seg uten den 8 tommer store skjermen som viser navigasjon og annet. Varmepumpen er også fjerne, og hjemmelading er begrenset til 3,6 kW.

Rekkevidden ligger imidlertid fortsatt på rundt 270 km med den minste batteripakken, og du får her en bil med god plass, og et bagasjerom på 435 liter opp til hattehyllen.

Les mer her:

#6: Polestar 2 Long Range, dual motor: 40.000 kroner rimeligere

Foto: Polestar
Foto: Polestar Vis mer

Fram til nå har Årets bil-vinneren kun vært tilgjengelig en godt utstyrt introutgave til 469.000 kroner. Nå får du samme bil, med et litt enklere utstyrsnivå - men fortsatt med long range-batteriet og drift på alle fire hjul, til 429.000 kroner. Det er 40.000 kroner rimeligere enn introutgaven.

Klarer du deg med tohjulstrekk sparer du ytterligere 20.000 kroner, og nøyer du deg med standard range-batteri, starter prisen på 389.000 kroner, 80.000 kroner rimeligere enn intro-utgaven.

Det er imidlertid nesten umulig å se forskjell på de forskjellige utgavene.

Velger du topputgaven som starter på 429.000 kroner, kan du boltre deg med en motor som yter 408 hestekrefter, akselerasjon på 4,7 sekunder fra 0-100 kilometer i timen, og topphastighet på 205 kilometer i timen. Batteriet er på 75 kWt og rekkevidden oppgis til rundt 480 kilometer, noe som stemmer godt overens over målingene i vår siste test.

Bilen byr for øvrig på bagasjerom på 405 liter, taklast på inntil 75 kilo og maks hengervekt på 1500 kilo.

Les mer her:

#7: Tesla Model 3 Standard Range Plus - 80.900 kroner billigere

Foto: Tesla
Foto: Tesla Vis mer

Model 3 har vært en storselger i Norge siden introduksjonen i 2019, og er blant de aller mest solgte elbilene her gjennom tidene. Det er lite som tyder på at det vil endre seg med det første, blant annet være kraftig priskutt på innstegsutgaven Standard Range Plus i april.

Siden oktober har bilen blitt 80.100 kroner kroner billigere, og startprisen er nå på 349.900 kroner - fortsatt med et høyt utstyrsnivå sammenlignet med konkurrentene. Da vi nylig vurderte godt utstyrte elbiler til under 400.000 kroner, stakk denne bilen av med en overbevisende seier.

Dette er en sedan med god plass, bagasjerom på 425 liter + frunk under panseret. Model 3 kan også dra henger på inntil 910 kilo og ha 65 kilo på taket.

Motormessig kan du boltre deg med 286 hestekrefter og 0-100 kilometer i timen på 5,6 sekunder. Toppfarten er 225 kilometer i timen.

Rekkevidden på Standard Range Plus er på 448 kilometer (WLTP).

Les mer her:

#8: Volkswagen ID.3: Inntil 28.000 kroner billigere

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen Vis mer

Etter en litt trøblete start, med mye software-feil, går det nå mer på skinner for Volkswagen ID.3. I vår ble prisene på alle utstyrsutgavene kuttet med mellom 22.000 og 28.000 kroner, og innstegsutgaven Pure Performance City koster nå fra 275.700 kroner.

Kuttet skyldtes at den norske krona hadde styrket seg betydelig i forhold til euroen på det aktuelle tidspunktet.

Bilen, som mange tenker er en småbil, er i praksis større enn for eksempel Hyundai Kona - med blant annet større bagasjerom. Det rommer 385 liter. Dessverre tar ID.3 verken henger eller taklast.

Motoren på innstegsmodellen yter 150 hestekrefter, 0-100 kilometer i timen er unnagjort på 8,9 sekunder. Topphastigheten er 160 kilometer i timen.

Rekkevidden med standardbatteriet på 45 kWh er 350 kilometer (WLTP). Vår test av bilen finner du her.

Trenger du mer rekkevidde, kan du for eksempel få Pro S med 77 kWh-batteri til 351.100 kroner. Da er rekkevidden 550 kilometer, som er blant de aller beste i denne prisklassen.

Les mer her:

#9: Volvo XC40 Pure Electric: 100.000(?) kroner billigere

Foto: Volvo
Foto: Volvo Vis mer

Her må vi ta et lite forbehold, men flere - deriblant Elbilforingen, spekulerer i at når XC40 Pure Electric kommer i utgave med drift på to hjul i stedet for fire om ikke lenge, vil prisene kuttes betydelig - kanskje så mye som 100.000 kroner. Det vil i så fall gi en startpris på rundt 435.000 kroner.

Denne får en motoreffekt på 231 hestekrefter og 0-100 kilometer i timen skal være unnagjort på 7,4 sekunder, mot 4,6 sekunder på firehjulstrekkeren - som har to motorer som yter maks 408 hestekrefter. Toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen.

Vår test av firehjulstrekkeren finner du her.

Batterikapasiteten er 69 kWh og rekkevidden skal være mye den samme som på eksisterende utgave, rundt 400 kilometer.

For øvrig er XC40 en SUV med god bakkeklaring (17,6 cm). Den har bagasjerom på 414 liter + en frunk på 31 liter. Bilen kan dessuten dra henger på inntil 1500 kilo og ta 75 kilo på taket.

Les mer her:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer