Duell BMW i3 mot Kia e-Soul:

Den nye elektriske kompaktkrigen

En nykommer vil stjele kunder fra de etablerte. Vi tjuvstartet kampen, og har kåret en vinner.

TO KOMPAKTE: Kia e-Soul er kommet i ny utførelse, og går i krig med blant annet BMW i3. Foto: Fred Magne Skillebæk
TO KOMPAKTE: Kia e-Soul er kommet i ny utførelse, og går i krig med blant annet BMW i3. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

(Elbil24): Det dukker stadig opp nye elbiler som skal sloss om kundene, og kompaktklassen er å anse som den største. Men er det en selvfølge at en nykommer kan hamle opp med en etablert? Vi har testet to biler som har klare forskjeller, men også svært relevante likheter.

Veiviseren BMW i3

BMW i3 er en skikkelig stayer. Bilen ble snikvist for pressen allerede i 2011, men kom først på markedet i 2013. Den gang var bilen spesiell på de fleste områder, ikke bare fordi den var fullelektrisk. Undertegnede sa da noe sånt som at dette var selve redefinisjonen på bilen, og det mener jeg på mange måter fortsatt.

Selve skjelettet er laget i CRP, eller CRFP (begge deler anses som riktig), også kalt karbonfiber. I praksis er det snakk om fiberarmert plastikk, som blir uhyre sterkt når fibrene legges riktig etter ønsket styrke. Deretter klipses karosseripanelene – som i stor grad også er av plast - på dette igjen, naturlig nok de av panelene som ikke har bærende funksjoner. Gevinsten er først og fremst at bilen blir lett, noe som ikke er negativt på noen biler, heller ikke på elbiler.