Seks populære elbiler:

Her er dommen etter en lang vinter

Vi kårer den beste elbilen, etter barske prøver nord for Polarsirkelen.

TØFF TEST: Vi har kjørt Audi e-Tron, Hyundai Ioniq, KIa e-Soul, Mercedes EQC, Renault Zoe og Tesla Model 3 gjennom tøffe vintertester. De dyreste er ikke alltid de beste. Foto Markus Pentikainen
TØFF TEST: Vi har kjørt Audi e-Tron, Hyundai Ioniq, KIa e-Soul, Mercedes EQC, Renault Zoe og Tesla Model 3 gjennom tøffe vintertester. De dyreste er ikke alltid de beste. Foto Markus Pentikainen Vis mer

(Elbil24): Testbilene er Audi E-tron, Mercedes EQC, Tesla Model 3, Kia e-Soul, Hyundai Ioniq og Renault Zoe. De skiller seg mye både i størrelse, ytelse og ikke minst i pris. Audi E-tron koster fra 661.920 kroner, mens Renault Zoe i den andre enden koster fra 250.000 kroner. Tesla Model 3 har 449 hester, mens Hyundai Ioniq og Renault Zoe har 136. Hovedkonklusjonen er likevel at å kjøre disse gjennom en tøff, norsk vinter, ikke byr på veldig store problemer. Det krever bare litt planlegging.

Tøffe tester

Testen har vi kjørt sammen med vår finske kollega Tekniikan Mailmaa, som har gjort tilsvarende vinter-tester i 25 år. Målet er å finne ut hva bilene presterer når snøen laver ned og temperaturen kryper godt under null. Dette er ting du ikke kan lese om på bilprodusentenes nettsider. Vi har testet rekkevidden og strømforbruket i kulde, varmeapparatet, lysene, bremsene, framkommeligheten og andre ting som er viktig å vite før du kjøper en elektrisk bil. Testen sier ikke noe om hvor praktiske bilene er eller hvordan de oppfører seg på en god sommerdag.