Rekkeviddeangst

I denne hastigheten varer batteriet lengst

Hvilken hastighet er den mest effektive for å få strømmen på batteriet til å vare lengst? Det spørsmålet har mange elbil-eiere stilt seg. Nå vet vi svaret.

SPARE STRØM: Dersom du vi få strømmen til å vare lengst mulig ute å måtte lade, er 60 km/t den mest effektive hastigheten i en Hyundai Ioniq. Foto: Hyundai
SPARE STRØM: Dersom du vi få strømmen til å vare lengst mulig ute å måtte lade, er 60 km/t den mest effektive hastigheten i en Hyundai Ioniq. Foto: Hyundai Vis mer

(Elbil24):

Alle har vi sett elbiler med motorkraft som en sportsbil fly forbi oss i det venstre feltet på motorveien. Er det en effektiv måte å kjøre på? Det tyske magasinet Auto Motor & Sport har testet seks forskjellige elbiler for å finne ut hva som er den mest effektive hastigheten for å få strømmen til å vare lengst mulig. Konklusjonen er kanskje ikke så overraskende: Jo saktere du kjører jo lengre kommer du før batteriet er tomt. Full fart i det venstre feltet på motorveien gir høy luftmotstand og høyt forbruk – akkurat som på en bensinbil.

60 km/t effektivt

De seks bilene i testen er Audi e-tron, DS 3 Crossback, Hyundai Ioniq, Renault Zoe, Tesla Model 3 og VW E-Up. Testen er gjennomført på testbanen til Bosch i Tyskland – en oval bane på tre kilometer der det er mulig å holde jevn hastighet over lange strekninger. Mellomklassebilen Hyundai Ioniq, med et batteri på 38, 3 kWt, er et godt eksempel på hva som er effektiv hastighet. I 60 km/t har bilen en rekkevidde på 348 kilometer når batteriet er 100 prosent oppladet. Med konstant hastighet 10 km/t synker rekkevidden til 235 kilometer og i 120 km/t kommer du bare 187 kilometer før batteriet er tomt.