Lading av elbil:

Nei, 800V-lading er ikke raskere enn 400V

Det er helt andre motiver enn ladehastighet som er årsaken til å doble ladespenningen, for batteriet vet ikke engang forskjellen. Så hvordan kan hastigheten økes? Bli med på et teknologisk dypdykk!

REVOLUSJON: 800 volt ladespenning blir sett på som en revolusjon, men revolusjonen må først skje andre steder.
REVOLUSJON: 800 volt ladespenning blir sett på som en revolusjon, men revolusjonen må først skje andre steder. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): De fleste batterier i dagens elbiler operer med en samlet arbeidsspenning på rett under 400 volt, og de lades derfor også opp med en ladespenning på rundt 400 volt.

Men det snakkes mye i gangene om 800 volt ladespenning, som eksempelvis Porsche Taycan, Kia EV6 og Ioniq 5 benytter.

Dette villeder mange til å tro at man ved å doble spenningen kan halvere ladetiden, ettersom man pøser på med «dobbelt så mye guffe».

Artikkelen krever PRO-medlemskap

Bli medlem og få tilgang til eksklusive kvalitetsartikler om elbil.

Du får tilgang til alle de store testene.

Tilgang til et stort fordelsprogram med svært gode rabatter

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.