(Elbil24): - Jeg kjørte fra Geilo til Bergen i vår nye Tesla Model Y, og jeg opplevde at bilen oppførte seg litt spesielt på glatta, sier Sunniva Nordberg til Elbil24.
Bremser automatisk og sklir
Datoen er 20. oktober. Hun har nettopp vært på familiens hytte på Geilo, og er nå på vei hjem til Os utenfor Bergen. I baksetet sitter hennes lille datter i barnestol.
Det er stedvis vått og isete i veibanen, og Sunniva opplever at bilen lett mister veigrepet, selv om hun holder lav fart. Det skjer flere ganger. Ved ett tilfelle kunne det gått riktig galt.
- Av vane slipper jeg gassen på vei inn i en sving, og opplever at at bilen bremser kraftig opp, for deretter å gli over i motsatt kjørebane, sier hun.
- Heldigvis var det ikke møtende trafikk, men opplevelsen var veldig ubehagelig og ubeleilig.
Siden har det skjedd flere ganger, hevder Sunniva.
- Det skjer faktisk hver gang det er glatt, uavhengig av om det er jeg eller min mann som kjører bilen. Model Y er en fantastisk bil på sommerføre, men nå har jeg ikke særlig lyst å bruke bilen på vinterføre, sier hun.

Advarer: - Kan føre til at du sklir av veien
Utnytter bremseenergien
At elbiler bremser når du slipper gassen, er velkjent - og i høyeste grad tilsiktet. Det som i praksis skjer, er et elmotoren genererer strøm gjennom bremseenergien når man slakker av.
Denne energien føres så tilbake til batteriet, som igjen fører til at rekkevidden forbedres. Dette kalles for regenerering.
Det er også kjent at for kraftig regenerering kan være uheldig når det er glatt.
Nylig gikk Naf ut og anbefalte elbil-eiere om å redusere eller skru helt av regenereringen på vinteren, nettopp fordi det kan være en risiko for at bilen mister veigrep når man slipper gassen.
- På glatte veier kan det være lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjøre at du sklir av veien på glatt føre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

UP: - Dette er helt uforståelig
Tesla: - Bilene våre overvåker veigrep og kjøreforhold
Det er imidlertid ikke mulig å justere regenereringen på Tesla Model Y, noe vi får bekreftet fra Tesla selv.
- Den opprinnelige muligheten til å manuelt endre regenereringsmodus var tilpasset de eldre bilene våre. Siden den gang har vi gjort betydelige forbedringer, og systemene for veigrep og stabilitetskontroll i de nyeste bilene våre er betraktelig mer sofistikerte, sier kommunikasjonssjef hos Tesla, Even Sandvold Roland, til Elbil24.
Han bekrefter at man ikke har mulighet til å endre regenereringsnivået selv på nye Tesla-er, og at dette ble tatt bort for over ett år siden.
- Det betyr ikke at regeneringsnivået i bilen er fast – bilene våre overvåker veigrep og kjøreforhold kontinuerlig, og gjør dynamiske tilpasninger for å gi de best mulige kjøreegenskapene og optimalt forbruk til enhver tid, sier han.

Denne luker ut verstingbilene i kontroller
Flere er kritiske, andre mener det er en vanesak
Endringen har imidlertid fått opp temperaturen blant mange Tesla-eiere. I brukergruppen Tesla Model Y i Norge på Facebook melder flere at de har samme erfaring som Sunniva Nordberg.
En av dem er Stian Li Moen fra Molde. Han la nylig ut et innlegg der han fortalte om lignende opplevelser med Model Y på glatt vei. I samme innlegg spør han om hvordan man kan styre nivået på regenereringen. Innlegget har i skrivende stund fått 189 kommentarer.
Mange av dem er kritiske til en regenerering som de opplever som for kraftig, mens flere samtidig tar Tesla i forsvar.
«Vanesak. Dette er en elbil, ingen fossilbil uten motorbrems. Helt uproblematisk å kontrollere brems med gasspedal. Gi det litt tid så skal du se du blir storfornøyd», skriver én.
«Bruk Chill-mode om vinteren og ikke slipp strømpedalen helt ut, men balanser slik at regenereringen går i null. Dette er en vanesak man fort blir vant med. Kjører piggfritt og har ikke problemer selv på regnglatt holkeføre.», skriver en annen.
«Ta en tur på nærmeste glattkjøringsbane, bli kjent med bilen og nyt den!», skriver en tredje.

Da politiet stoppet Tesla-en, satt det ingen i førersetet
- Elbiler oppfører seg annerledes
Nettopp det å bli ordentlig kjent med bilen, er også oppfordringen fra kommunikasjonssjef Sigmund Clementz hos If forsikring. Norges største forsikringsselskap har foreløpig ikke merket noe renn av skadesaker som skyldes for kraftig regenerering.
- En elbil oppfører seg gjerne litt annerledes enn en bil med forbrenningsmotor, under forskjellige kjøreforhold. Det er viktig at man gjør seg godt kjent med hvordan bilen oppfører seg, uansett kjøreforhold, sier han til Elbil24.
- Dersom man opplever at regenereringen gjør at ferdselen blir utrygg, bør man ta kontakt med forhandleren der man kjøpte bilen, som kan fortelle mer om hvordan dette fungerer. Da vil man også få avdekket eventuelle feil ved systemene.
Clementz understreker også en annen viktig faktor som påvirker kjøreopplevelsen.
- Nå går vi inn i vintersesongen, og da er det spesielt viktig at man kjenner til dekkegenskapene under forskjellige forhold. Og så må man selvfølgelig tilpasse fart og kjørestil etter forholdene, sier han.

Kia EV6 med ny rekord - knuste Tesla
Ber Tesla revurdere løsningen
Men ikke alle mener at det bare handler om å kjenne til bilens egenskaper og tilpasse kjøreteknikken. Flere tar til orde for at Tesla bør revurdere hvordan systemet fungerer.
En av dem er Bjørn Nyland, bedre kjent som Tesla-Bjørn. I fjor vinter la han ut en video på Youtube som beskriver hvordan bakhjulene på Model 3 kan låse seg et øyeblikk på grunn av for kraftig regenerering. I videoen etterlyser han det han det han kaller Snow Mode, der blant annet regenerering tilpasses snø og is.
- Når det ikke er glatt, synes jeg kjørekomforten er suveren. Jeg håper uansett de gjør det mulig å redusere nedbremsingen, slik jeg har forstått man kan på X, sier Sunniva Nordberg.
- Er dette noe Tesla vil vurdere å innføre?
- De endringene vi har gjort med hensyn til regenerering, er med bakgrunn i hvor godt bilene tilpasser seg automatisk. På generelt grunnlag lever vi av fornøyde kunder, og ser vi at det er en betydelig etterspørsel etter forbedringer, endringer og nye funksjoner, så er det naturligvis tilbakemeldinger vi vil ta videre, avslutter Roland.
Har du spesielle opplevelser med elbilen din som du vil dele med våre lesere? Send tipsene dine til redaksjonen@elbil24.no.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.