Elbil24 oppsummerer 2022

Årets viktigste biltester

Her får du dem samlet på et og samme brett.

Elbil24 utfører grundige tester av alle elbiler på markedet, som her, der vi hadde 113 sportslige elbiler på ett brett.
Elbil24 utfører grundige tester av alle elbiler på markedet, som her, der vi hadde 113 sportslige elbiler på ett brett. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Et nytt år med biltesting er over, et år som har gitt oss mange overraskelser. De fleste er av den positive sorten, men elbil er også nytt for enkelte bilprodusenter. Dette kan av og til vise seg i noen av bilene som dukker opp.

I tre år på rad har vi ventet på det store rushet av nye biler og modeller, men korona, krig og annen elendighet har satt en bremsekloss for mye av den kommende gleden. Det står likevel ikke på salget, for 2022 er det siste året der elbiler selges uten påslag av verken engangsavgift eller moms. Derfor har det vært reneste bonanza i markedet den siste måneden av året, og vi ser en dobling av antall registrerte elbiler i desember målt mot nest beste måned til nå. For bare i desember er det registrert over 33.000 elbiler her til lands.

Elbil24 er som kjent et av de veldig få mediene i Norge som faktisk tester elbilene til fulle, ikke bare prøvekjører dem. Med kunnskap, erfaring og måletester som de viktigste parameterne for resultatet, blir testene kjørt gjennom en spesiell rute som i praksis simulerer WLTP-testene på en så god måte som mulig. Vi kjører også bilene fra helt fulladet til de selv sier at det er tomt. Ladetestene gjøres deretter umiddelbart etter, fra 0% og hele veien opp til 100%. Da er batteriene godt oppvarmet, slik de bør være når man triller inn på ladestasjonen.

Årets nykommere har alle som én gått gjennom disse testrutinene, og nettopp måten testene er lagt opp på har også avslørt noen svakheter som har satt spor.

Dette er av forskjellige årsaker de viktigste testene vi har gjennomført i 2022, her servert på et og samme brett:

Toyota bZ4X

Årets viktigste biltester

Denne testen satte Elbil24 på det internasjonale kartet for alvor. Den er sitért av medier over hele verden, og resulterte i at Toyota sendte et team med ingeniører helt fra Japan til Norge for å gå gjennom resultatene av testen. Resultatene ble fullt ut anerkjent, noe som viser at det vi gjør, og metoden vi gjør det på, er både riktig og viktig.

Toyota bZ4X er en svært god bil på mange områder, men testen viste til et større sprik mellom oppgitt rekkevidde og faktisk rekkevidde enn vi noen gang før hadde opplevd. Mange ventet mer fra Toyota når de først kom på banen. Selskapet har som en direkte følge av testen og øvrig påtrykk gjort flere endringer på bilen, og vi ser ikke bort fra at det kan komme enda flere. Dette er et glimrende eksempel på at god og grundig biljournalistikk har noe for seg.

Årets Bil 2023

Rudskogen: Kåring av Årets Bil 2023. Fra venstre: Bård Eker , Turid Næss , Anders Hovde, Børre Skiaker , Ståle Frydenlund og Fred Magne Skillebæk . Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
Rudskogen: Kåring av Årets Bil 2023. Fra venstre: Bård Eker , Turid Næss , Anders Hovde, Børre Skiaker , Ståle Frydenlund og Fred Magne Skillebæk . Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Hvert år arrangerer Elbil24 Årets Bil i Norge, sammen med Dagbladet og Dinside. 2022 var intet unntak, selv om vinneren av Årets Bil 22 kanskje var av det overraskende slaget. BMW i4 overrasket juryen på så mange områder at den rett og slett stakk av med en solid, og nær enstemmig topplassering. Nå har vi også kåret Årets Bil 2023, men her var ikke overraskelsen veldig stor. I et kobbel av bare elbiler – for første gang – var juryen enig om at VW ID.Buzz skulle ta den soleklare seieren.

VW ID.Buzz

Årets viktigste biltester

Buzzen er på mange måter det perfekte kinderegget. Hodene snurrer, hvor enn den kommer, den er mer praktisk enn kanskje noen annen bil i denne størrelsen, og den byr på en drivlinje som er godt kjent fra de øvrige medlemmene i ID-familien. Ja, den har foreløpige mangler, som firehjulsdrift, større batteri og varmepumpe, men alt dette kommer på sikt, og da kompletteres en allerede fullverdig bil til å bli enda mer interessant. VW ID.Buzz vil antagelig selge i bøtter og spann, som det så fint heter, bare folk innser at de utvendige fysiske målene ikke er så enorme som de først tror.

eSCOTY

Årets viktigste biltester

Elbil24 har som mål å servere de viktige og store testriggene. Et av de store arrangementene vi var med å organisere i året som gikk var «Electric Sports Car of the Year». Kåringen er et samarbeid med medier fra de øvrige nordiske landene, og har pågått i mange år. 2022 var derimot det første året hvor kåringen ble gjort «Electric», og det var dermed naturlig at Elbil24 ble med som aktør i kåringen. Testene finner sted på Ring Knutstorp i Sverige, en bane som ikke er alt for lang, noe som gjør den veldig repeterbar. Dette er fint for testprosedyrene, i tillegg til at den har flere partier som avslører det meste. I årets test hadde vi med til sammen tretten biler, uten at det skjedde en eneste ulykke, tross tallet 13. Dette er en test det er verdt å få med seg, og vinneren er kanskje ikke den bilen du ville tippet på forhånd.

3 Store Kinesere

Årets viktigste biltester

Allerede i 2020 skrev vi om de ti kinesiske bilmerkene som ville komme og filleriste det norske markedet. Noen av dem er allerede kommet, men hvordan får det med filleristingen?

Vi tok med oss Tre Store Kinesere på test - fritt omarbeidet etter de tre små. Alle tre er 7-setere, noe som også indikerer at størrelsen er stor. Den største er hele 5,2 meter lang, og de første bilene har på ingen måte kjørt upåaktet rundt i gatene. Men kan de kinesiske bilene hamle opp med de tyske og amerikanske? Vel, vi lot dem hamle opp med hverandre først, og slik gikk det.

BMW i4 møter konkurrenter

Årets viktigste biltester

Årets Bil i Norge 2022 ble som tidligere nevnt BMW i4. Den overrasket alle jurymedlemmene på nær sagt alle punkter, og det var derfor på tide å la den møte sine argeste konkurrenter. Vi tok derfor med oss i4 på test mot Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E. Alle i sine heftigste utgaver, og det gikk som det måtte gå. Den beste pakka vant, men det var ingen selvfølge på forhånd. Denne testen viste nok en gang at det kan ha sine fordeler å ha lagt en og annen bil før, samtidig som det også viste at nye hoder kan gjøre underverker.

Årets rekkeviddevinner

Årets viktigste biltester

Hvor langt, hvor raskt, eller hvor lenge? Dette er spørsmål vi får daglig, og alt handler naturligvis om rekkevidde, ytelser og ladefart. Særlig én bil har virkelig satt spor i året som gikk, og denne gangen handler det først og fremst om rekkevidde. For med en oppgitt rekkevidde på 711 kilometer under perfekte forhold, kjørte vi testbilen av Mercedes-Benz EQS 450+ hele 611 kilometer i vår første rekkeviddetest, under langt mindre optimale forhold enn WLTP-testene gjøres i. Andre gangen kjørte vi den i omtrent samme klima som WLTP-testene, og da vi ladet opp bilen igjen fikk vi vite at den var klar for nye imponerende 770 kilometer. Dette er mildt sagt imponerende fra en type bil (elbilen) som for bare få år siden ikke hadde overbevist om å ha livets rett, og EQS 450+ ble årets distansekriger i 2022.

Årets prisbombe

Årets viktigste biltester

Det er lett å lage biler som har noe spesielt ved seg i form av utstyr, funksjoner og annet. Det er også relativt lett å lage rimelige biler. Men å lage rimelige elbiler som tilbyr mange av de avanserte funksjonene, de gode ytelsene, og de lange rekkeviddene, ja det er langt vanskeligere. Det var derfor med en viss overraskelse vi ble fortalt om nye MG4, og den viste seg som en enda større overraskelse da vi endelig fikk testet den. For bilen koster fra de skarve 322.000 kronene på tilbud, og leverer både rekkevidde og ytelser mange langt mer påkostede elbiler misunner den. Når den i tillegg kan trekke henger, og den har 7 års garanti, må dette sies å være årets prisbombe, kanskje det aller beste kjøpet vi har på markedet per i dag. Vi testet bilen mot en annen nykommer, og her er resultatet.

Er det tester du savner? Nå finner du mer enn 175 tester på Elbil24.no:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.