Vintertest: Kia e-Niro

Denne gir mest elbil for penga

Foruten lengst rekkevidde og best plass.

FIN STØRRELSE: Kia e-Niro er den mest familievennlige av de mer kompakte elbilene. Foto: Fred Magne Skillebæk
FIN STØRRELSE: Kia e-Niro er den mest familievennlige av de mer kompakte elbilene. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

(Elbil24):

Elbil24 har testet den elektriske folkemodellen på kalde vinterdager. Dette er hva vi fant ut.

Det finnes ikke mange kompakte elbiler med lang rekkevidde, men når det først kommer en, så hopper markedet overivrig på for å skaffe seg et eksemplar.

Kia e-Niro er det siste skuddet på elbil-stammen, en bil Kia i Norge i lengre tid har tatt imot reservasjoner på. Den som var klar for å betale inn et reservasjonsbeløp på 7.777 kroner fikk sin plass i køen, og responsen lot ikke vente på seg.

Over 5.000 reservasjonsholdere var raskt på plass, og Kia valgte etterhvert å betale pengene tilbake da de innså at etterspørselen var langt større enn tilgangen.

KOMPAKT, MEN STOR: Lang akselavstand sikrer god innvendig plass. Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMPAKT, MEN STOR: Lang akselavstand sikrer god innvendig plass. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Prisverdig

Bilen er bygget på samme grunnlag som de øvrige Niro, som er hybrid eller labar hybrid med bensinmotor. I de rimeligere segmentene er dette en helt vanlig måte å lage elbil på, for å holde utviklingskostnadene nede.

Og når vi først snakker om pris, så koster en fullutstyrt Kia e-Niro deg 377.000, dersom du skulle klare å få tak i et eksemplar.

Drivlinjen består av en elmotor på 204 hk og en batteripakke på 64 kWh. Blant de mer kompakte elbilene finnes det per dags dato ingen med større energilager enn dette.

Når den i tillegg har relativt god plass, og kan fungere som en fullverdig bil, er det slettes ikke så ille. Foruten å være en kompakt stasjonsvogn, ønsker Kia at e-Niro også anses som en slags SUV. Vi velger heller å kalle den en slags crossover – en blanding av en stasjonsvogn og en SUV.

Men den er uansett størst i denne klassen, med god margin, og det er et godt salgsargument.

REKKEVIDDE: Navigasjonen forteller deg området du har til rådighet. Foto: Fred Magne Skillebæk
REKKEVIDDE: Navigasjonen forteller deg området du har til rådighet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Grei rekkevidde

Kia e-Niro har en oppgitt rekkevidde på 45,5 mil etter WLTP-standarden. Disse resultatene er hentet ut ved 23 graders varme omgivelser. Resultatet på en kald vinterdag vil naturligvis bli kortere, men hvor mye?

For å slippe katta ut av sekken med en gang, så kom vi 39,9 mil, og det er mildt sagt imponerende på en vinterdag der gradestokken står og hutrer på 4-5 minusgrader mesteparten av turen.

Mye av den gode effektiviteten i kulda kan vi skylde varmepumpa for. Den gjør temperaturstyringen av batteriet og kupeen langt mer effektiv. At man kun mister i overkant av 10 prosent rekkevidde på såpass kalde dager er imponerende. Det hører tross alt med til historien at føret ikke er optimalt, og at bilen rullet på vinterdekk.

Kjøringen fant sted på normale landeveier, litt motorvei, og med start og slutt på samme nivå over havet. Som alltid var vi bare en person i bilen, ingen bagasje, radio på, og klimaanlegget innstilt på 22 grader.

SPARTANSK: Et svært ordinært og tilsynelatende enkelt interiør, men fortsatt praktisk. Foto: Fred Magne Skillebæk
SPARTANSK: Et svært ordinært og tilsynelatende enkelt interiør, men fortsatt praktisk. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Plassvinneren

Innvendig er e-Niro utformet svært tradisjonelt, og det er få spennende detaljer å hvile øynene på. Likevel er det svært godt organisert, og man finner seg raskt til rette.

Bilen har lengst akselavstand av konkurrentene, og har blant annet 20 centimeter lenger karosseri enn slektningen Kona.

Det er nok til å gi bilen god beinplass, selv for baksetepassasjerene. I tillegg har den god nok lengde til å få et anstendig bagasjerom, med sine 451 liter mens setteryggene er oppe. Når seteryggene er lagt ned har du 1.405 liter å fylle.

Vi skulle ønske oss at bilen hadde dobbelt gulv i bagasjerommet, for på den måten å få et flatt gulv når ryggene er lagt ned. Nå er det et trinn opp til seteryggene, dessverre.

451 LITER: Baksetet er delt 40/60. En basshøyttaler sitter på venstre side. Foto: Fred Magne Skillebæk
451 LITER: Baksetet er delt 40/60. En basshøyttaler sitter på venstre side. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Klar forskjell

Ute på veien føles bilen både stor og voksen. Akselavstanden gir den god komfort, og du får en roligere bil å håndtere. Komforten er også på godt nivå, og støynivået er lavt til å være en bil i denne klassen.

En ulempe med e-Niro er hvordan Kia har satt opp gassresponsen.

En elmotor kan gi alt dreiemoment med en gang, men det er ikke dermed sagt at det er gunstig at den gjør det, som her. På vinterføre opplevde vi å måtte sette den i ECO så godt som permanent. Om ikke, fikk vi hjulspinn hver gang vi ga gass.

For ikke å snakke om når vi skulle kjøre i gang. Da spant hjulene alltid minst én runde før antispinnsystemet slo inn, noe ECO-systemet forhindret, fordi den gir bilen mindre gassrespons.

Mye tyder på at dette systemet er adoptert rett over fra en bil med forbrenningsmotor, uten å være justert til de ekstra kreftene en elbil leverer fra start.

INFORMATIVT: Du får opp alt du trenger av informasjon i displayene. Foto: Fred Magne Skillebæk
INFORMATIVT: Du får opp alt du trenger av informasjon i displayene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

En-fot-kjøring

Kia e-Niro har tre forskjellige nivåer med regenerering. Via girhendler bak på rattet kan du velge fire trinn, fra 0 til 3. Det heftigste nivået gir god og tydelig bremseeffekt, som igjen leverer mest energi tilbake til batteriet.

Vil du ha mer brems må du bruke pedalen, og da fortsetter den å bremse elektrisk helt til du når 0,3 G.

Først over dette trer klossene inn, og bremser da på den ordinære måten. Denne bremseenergien går til spille. Gjennom god planlegging kan man lett kjøre uten å bruke bremsepedalen overhodet, med såkalt one-foot-pedal. Da gasser man på ordinær måte, mens bilen bremser når man går av gasspedalen igjen. Uvant for nybegynnere, men man blir raskt vant til det.

Forbruk og rekkevidde

Kia e-Niro var den første bilen som måtte justere ned oppgitt rekkevidde etter den nye WLTP-standarden, og Hyundai Kona fulgte rett etter. De nye tallene for e-Niro oppgir 455 km på en lading. Vi kom som sagt 399 km på vintertid.

Mens oppgitt forbruk er satt til 1,59 kWh, brukte vi 1,66 kWh per mil.

Et forbruk som er så lavt på vintertid vil man kun oppnå på langkjøring, for ved de første milene bruker enhver elbil langt mer energi mens den er kald, sammenlignet med de siste milene da den er varm. Sluttresultatet forteller uansett hvor langt man kommer på en lading om vinteren, noe mange er opptatt av.

GOD PLASS: Det er god plass til beina. Midtarmlenet har to koppholdere. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD PLASS: Det er god plass til beina. Midtarmlenet har to koppholdere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ladehastighet

Etter at batteriet var så godt som tømt, målte vi også ladehastigheten tilbake til fullt. Bilen skal på papiret være mottagelig for 100 kW ladeeffekt på det meste, men på det tidspunktet vi utførte testen var det ingen ladestasjoner i Norge som var i stand til å levere så høy effekt.

Det meste vi kunne få ut av laderne var da et sted mellom 80-90 kW, men heller ikke dette gikk i praksis.

Til hjemmelading er bilen utstyrt med en 7,2 kW ombordlader (1fas, 230V).

Dette er ladeeffekten vi fikk ut:

Kortversjonen, slik ladesystemet var da vi ladet, er at vi brukte akkurat 60 minutter fra 5 til 80 prosent. Til 100 prosent gikk det 106 minutter. På det meste, mellom 40 og 50 prosent, fikk vi tilført 77 kW. Men dette altså kun i et kort øyeblikk.

Før og etter dette foregikk ladingen med rett over 50 kW, noe som ikke er veldig imponerende. Lading på 50 kW er ansett som en første generasjon av hurtiglading, og når vi skal være oppe på 100 kW er det ikke nok at man bare en kort periode i det hele tatt er over 50 kW.

Vi kommer derfor tilbake med nye ladetider når bilen er ladetestet på en lader som garantert holder 100 kW eller mer.

LADELUKE: Luken sitter i front, noe som ikke er bare positivt om vinteren. Foto: Fred Magne Skillebæk
LADELUKE: Luken sitter i front, noe som ikke er bare positivt om vinteren. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Konklusjonen

Kia e-Niro er antagelig den bilen som gir mest elbil for pengene per i dag. Den har størrelsen, den har rekkevidden, den har ytelsene, og den har utstyret. Hva mer kan man da be om?

Vel, smaken er som baken, men et noe mer påkostet interiør hadde ikke gjort noe, men samtidig må vi jo si at det fungerer, og det aller meste fungerer godt.

Da er det bare så uendelig synd at ventetidene er uendelig lange. Dersom det ikke blir justeringer underveis, eller at Kia Norge klarer å trylle frem et godt antall biler fra andre steder, så vil det ta to og et halvt år før du får bilen, dersom du bestiller nå. Det er lenge.

TERNING: 5

Kia e-Niro
Motor:Elektrisk
Effekt:204 hk
Dreiemoment:395 Nm
Hjuldrift:Foran
Batteritype:Litium-ion
Batterikapasitet:64 kWh
Ombordlader:7,2 kW
Maks ladeeffekt:100 kW
Ladeport AC/DC:Type2 / CCS
0-100 km/t:7,8 sek.
Toppfart:167 km/t
L x B x H:438 x 180 x 157 cm
Akselavstand:270 cm
Vekt,kg :1791
Bagasjerom:451 / 1405 liter (VDA)
Hengerfeste:Nei
Dekkdimensjon:215/55 R17
Forbruk oppgitt WLTP:1,59 kWh/mil
Rekkevidde oppgitt WLTP:455 km
Testet forbruk:1,66
Testet rekkevidde:399 km
Cd-verdi:0,286
Pris fra kr.:377.400
Pris testbil:377.400