KOMFORTABEL: Peugeot e-2008 får en hyggelig pris, og skryt for å være komfortabel. Foto: Produsenten
KOMFORTABEL: Peugeot e-2008 får en hyggelig pris, og skryt for å være komfortabel. Foto: Produsenten Vis mer

Elbiltest: Peugeot e-2008

El-SUV fra Peugeot til 300.000 får terningkast 5

Når plass, egenskaper og pris stemmer overens, ja da er det duket for en potensiell storselger.

Publisert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Peugeot har til nå annonsert en rekke elbiler, og vi har allerede testet den svært interessante e-208, som kommer før sommeren. Nå har vi derimot testet det som etter alt å dømme blir importørens desiderte bestselgere, i hvertfall blant de elektriske modellene – Peugeot e-2008.

SUV-en e-2008 bygger på de samme tekniske løsningene som e-208, men er større enn både den og DS 3 Crossback E-Tenze, som også kommer neste år.

Økt størrelse og plass

Bilen bygger på den samme CMP-plattformen, men har forskjellige dimensjoner i alle retninger. Lengden er strukket til 4,3 meter, og den har en akselavstand på 2,6 meter. Det betyr en ekstra totallengde på nær 25 centimeter, og en ekstra akselavstand på i overkant av 6 centimeter, sammenlignet med e-208. Størrelsen er utvilsomt med på å gjøre e-2008 til en svært interessant bil. At den er 11 centimeter høyere gjør ikke saken noe dårligere. Da går du inn i den, mer enn ned i den, noe som er en av de etterspurte fortrinnene ved å velge en kompakt SUV.

Den ekstra størrelsen gjør også at bagasjerommet blir anstendig, og måler nå 434 liter fra gulvet og opp til toppen av seteryggene. Slår du disse ned får du et samlet bagasjerom på 1.467 liter.

Begge deler utgjør det lille ekstra som gjør e-2008 til en mer fullverdig bil. Men det er ikke bare innvendig plass som gjør e-2008 mer attraktiv enn e-208. For ettersom storebror er noe høyere enn e-208, så er det også plass til lengre fjæringsvei. Det merkes særdeles godt ute på veien, for nå er komforten også på plass. Det er den ikke i like stor grad i e-208, som er rimelig stumpete, nettopp takket være sin korte fjæringsvei. Velger du den med store felger og lav dekkprofil i tillegg, så blir det enda verre.

At e-2008 har en anelse lengre akselavstand, er også med på å trekke opp komfortnivået.

Bare komforten alene, er i mine øyne like stor grunn til å velge e-2008 i stedet for e-208, som plassen er det.

Moderat effekt

Motoren er en synkronmotor på 100 kW, eller 136 hestekrefter om du vil. Dette er nok til å gjøre sprinten til 100 km/t unna på et sted oppunder 10 sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t, men i likhet med i e-208 tror vi ikke dreiemomentet på 260 Nm er i stand til å levere veldig mye mer.

Både e-208 og e-2008 har tre forskjellige kjøreprogram – Sport, Normal, og Eco. Peugeot har funnet ut at de skal begrense tilgjengelig effekt i disse programmene, for om mulig å redusere forbruket gjennom å tillegge føreren en snillere kjørestil. Eco vil derfor gi deg kun 82 hk tilgjengelig, Normal tilbyr 109 hk, mens du i Sport får alle 136 hestekreftene.

Nå skal det sies at du i alle posisjoner kan trykke gasspedalen forbi et kick-down punkt, og du får alt likevel. Dette av sikkerhetsmessige årsaker.

Men noen endringer i styrerespons eller demperoppsett får du ikke ved å bruke kjøreprogrammene. De er fast i alle settinger. Foruten de tre kjøreprogrammene har du to posisjoner for regenerering, Normal eller Brake. I Brake får du hardere motorbrems enn i Normal, og du får dermed hardere brems ved bare å slippe gasspedalen. Ønsker du ytterligere bremseeffekt, må du ty til bremsepedalen. Dette er kjente ting for en erfaren elbilist, for de fleste elbiler har varianter av samme funksjon.

Peugeot 2-2008. Foto: Produsenten
Peugeot 2-2008. Foto: Produsenten Vis mer

Batteri og lading

Batteriet er som vanlig plassert midt under bilen. Resten av elektronikken er plassert under panseret, sammen med elmotoren, for også e-2008 er forhjulsdreven. Kapasiteten på litium-ion batteriet er oppgitt til 50 kWh brutto, og rekkevidden til 32 mil. Netto batterikapasitet er 46,3 prosent.

Forbruket per mil er foreløpig ikke oppgitt, og det er dessverre ikke så enkelt som å dele rekkevidde på batterikapasitet. Selv om nye kunder forventer og forlanger så lang rekkevidde som mulig, så vet den erfarne elbilisten at 32 reelle mil på en småbil er langt nok. Man våkner med fullt batteri hver dag, og på langturer er det i høyeste grad på tide med en pause etter over 30 mil bak rattet.

Et vel så viktig poeng er derfor hva Peugeot har gjort med lademulighetene, og her skal Peugeot ha ros.

For i likhet med e-208 kommer også e-2008 med en 11 kW ombordlader som standard, noe det bare er BMW i3 som har blant de andre småbilene per i dag. 11 kW krever riktig nok 3-fas, men det er ingen utfordring for et moderne hus i dag. Og ikke fortvil, for selv 230V 1-fas på 7,4 kW holder i godt monn til det daglige behov. Da lader du fint batteriet fra tomt til fullt på 8 timer, som regel over natten, eller på jobben. Dessverre har du ingen ladebegrensning som gjør at du automatisk kan stoppe ladingen på eksempelvis 80 prosent. Her lader den til det er fullt, uten andre muligheter.

Peugeot 2-2008. Foto: Produsenten
Peugeot 2-2008. Foto: Produsenten Vis mer

Batterier av typen litium-ion har som kjent en langt raskere degradering dersom man bruker 0-100 prosent, fremfor eksempelvis 20-80. Da ville en begrensing vært til nytte.

Mindre biler som e-2008 er uansett ikke ment å være en normal langtraver, men brukes til det daglige behov. Skal du én eller annen gang kjøre Oslo-Trondheim, så må du finne deg i å ta et ladestopp, men det må du stort sett uansett hvilken elbil du måtte ha. Med 100 kW lading har du også en grei ladehastighet. Stopper du et sted du kan ta deg en kaffekopp, så er du klar til å reise videre innen den er kald nok til å kunne drikkes.

Når det gjelder ladetester, skal vi naturligvis gjøre våre egne ladetester, men utgangspunktet virker bra. Det skal også legges til at e-2008 er utstyrt med varmepumpe som standard, og den kan forprogrammeres for oppvarming rett fra bilen, eller fra Peugeots nye app-system, MyPeugeot.

Det er naturlig at bilen ikke kan forvarmes dersom du har lite strøm igjen på batteriet, men her er nedre grense satt til 50 prosent. Det finner vi uforholdsmessig høyt. Med andre ord, du må ha 50 prosent – eller mer – strøm igjen for at forvarmingen skal kunne benyttes.

i-Cockpit: Det første man legger merke til er det lille rattet, og instrumentene som vises på oversiden av rattet. Foto: Fred Magne Skillebæk
i-Cockpit: Det første man legger merke til er det lille rattet, og instrumentene som vises på oversiden av rattet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Strategisk priset

e-2008 kommer i fire utstyrsversjoner, fra innstegsmodellen Active, til Allure, GT-Line, og GT. Utstyrsnivået på de forskjellige er naturlig nok også forskjellig.

I skrivende stund har vi akkurat fått prisene, som starter på 286.600 kroner for innstegsmodellen, Active. Allure er satt til 298.600 kroner, GT-Line til 313.600 kroner, og GT er priset til 333. 600 kroner. Frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg til disse prisene.

Av aktive støtte- og sikkerhetssystemer finner vi blant annet:

Stor, men liten

Den lengre akselavstanden i e-2008 er i stor grad tilegnet bagasjerommet, men også baksetet har fått noen millimeter ekstra. Vi skulle selvfølgelig ønske at plattformen var dedikert elektrisk drivlinje, men det er fortsatt tunnel langs i midten av gulvet, og hus under midtkonsollen som egentlig er ment for en girkasse.

I likhet med i lillebror, er det fortsatt dedikert mye plass til dem som sitter foran, mens baksetet fortsatt er offerplassen.

Faktisk er det såpass liten plass igjen at det vil bli trangt for en bakovervendt barnestol. Disse er nå blitt så tykke og store at de krever sin plass. Heldigvis er det nå god plass til barnevogna enda lenger bak, om det skulle være et tema.

Elbilens kompromiss

Små elbiler har, i likhet med de større, batteriet plassert under gulvet. Dette gir naturligvis fordelen med lavt tyngdepunkt, noe som veier en smule opp for den ekstra vekten på rundt 300 kilo. Her har Peugeot klart å gjøre dette uten å heve bilen, eller la det gå ut over bakkeklaringen, sammenlignet med bensin- og dieselmodellene. Det er bra, for det finnes eksempler på biler der driftsbatteriet stjeler flere centimeter av bakkeklaringen, noe som kan være uheldig. Spesielt på en SUV, som er ment å ha bedre bakkeklaring.

Det opplevde støynivået i elbilen er akkurat så lavt som forventet. Den lengre fjæringsveien i e-2008 er også med på å isolere vekk støy og romling som vi vet det er i det stivere chassiset på e-208.

Bakvognen på elbilen er modifisert, for batteriet krever sin plass. Det gjør at de har satt på et annet understell bak, sammenlignet med det vi finner i bensin- og dieselutgavene, ettersom det er mindre tilgjengelig plass på grunn av batteriene.

Et godt indre

På innsiden er det utrolig lett å trives. Det er åpenbart at Peugeot har lagt stor vekt på interiørdesignen og den opplevde kvalitetsfølelsen. De har videreført løsningen med i-Cockpit, med det lille rattet der føreren skal se instrumentene over rattet. Instrumentene har fått en ny 3-D visning, der det viktigste blir vist i det fremste laget, og den mer sekundære informasjonen vises i laget bakenfor.

I tillegg har du en stor skjerm høyt oppe i midtkonsollen, noe som fornuftig nok er blitt populært, ettersom det er det mest ergonomiske.

Vi skulle derimot ønsket av knapperekken som Peugeot har plassert lavere ned i midtkonsollen hadde fulgt med opp i underkant av skjermen. Slik de nå er plassert er de lagt noe flatt. De burde vært vinklet, slik at føreren ser merkingen uten å måtte bøye seg frem.

Den opplevde kvalitetsfølelsen er derimot eksemplarisk, spesielt med tanke på at vi snakker om en kompakt bil. Peugeot har lagt inn riktige materialer på de riktige stedene, og de har ikke glemt at det i tillegg skal se flott og frekt ut. Her overgår de mange andre i samme segment, spesielt elbiler, som fra flere produsenter bærer preg av å være laget for å være lette.

Så hvem er egentlig konkurrentene? Det er flere måter å se dette på, for det finnes ikke mange konkurrerende elektriske kompakt-SUV-er. Da må vi trekke frem biler som Kia e-Soul, Opel Ampera-e, og kanskje Kia e-Niro. I likhet med e-2008 er de fleste av disse mer som crossovere å regne, enn en fullverdig SUV.

Om vi ser på pris, så er vi ikke langt unna at VW ID.3, som med en startpris på i underkant av 330.000 kroner vil være en direkte konkurrent.

Og da er brått ikke e-2008 enestående lenger. Det er en kamp vi får sette på agendaen så snart det lar seg gjøre. Frem til da gir vi e-2008 en klar femmer på terningen, og vi blir ikke forundret om Peugeot-importøren selger alt de klarer å få fatt i, når den tid kommer en gang i mai. Da ruller nemlig de første bilene over landegrensen.

Tekniske spesifikasjoner:

Peugeot e-2008
MotorElektrisk
Type:Synkron, permanent magnet
Effekt100 kW (136 hk)
Dreiemoment260 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:50 kWh
Rekkevidde:320 km
Ombordlader:11 kW (3 fas) / 7,4 kW (1-fas)
Hurtiglading:100 kW
Ladestandard:CCS
Hjuldrift:Foran
0-100 km/t:8,9 sek.
Toppfart:150 km/t
L x B x H (mm):4300 x 1770 x 1540
Akselavstand (mm):2.605
Dekkdimensjon:215/65 R16 (GT-Line
Egenvekt:1.540
Bagasjerom (VDA):434 / 1467 + 2 liter
Garanti bil:5 år
Garanti batteri:Over 70 % i 8 år / 160.000 km
Pris fra kr.:286.600
Pris GT-Line:313.600

Reisen til denne testen ble dekket av bilprodusenten. Les mer her.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.