Prøvekjørt:

Elektriske Porsche Macan prøvekjørt

Hemmelig: Prototypen skal være en ferdig bil allerede neste år. Her er det vi vet.

Elbil24, først igjen. Denne gangen med prøvekjøring av den fullelektriske Porsche Macan, som kommer på markedet i 2024. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Porsche har uttalt at 80 prosent av modellene de selger i 2030 skal være elektriske, og nei, ikke elektrifisert – som ladbare hybrider og slikt – men fullelektriske. Da begynner det å haste med å få på plass modellrekken som skal besørge dette, for det holder ikke med Taycan alene.

Porsche Macan er merkets mest solgte bilmodell per i dag, så hvorfor ikke starte med denne?

Vel, Porsche er naturligvis klar over dette, og har for lengst startet jobben med å lage den fullelektriske utgaven av Macan. Så langt er de kommet at de første prototypene allerede har rullet noen runder rundt jorda. Elbil24 har nå prøvekjørt disse rullende laboratoriene, og fått et innblikk i hva vi har i vente av det ferdige resultatet.

Elektriske Porsche Macan prøvekjørt

Klare mål

Det første Porsche gjorde var å sette opp noen spesifikasjoner de skulle nå, med tanke på ytelser, rekkevidder, lastehastigheter, og øvrige data. Deretter gikk de i samarbeid med Audi om å lage en plattform som skulle dekke dette formålet. Resultatet ble PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som både Porsche Macan og Audi Q6 e-tron skal bygges på.

Disse to bilene blir på mange måter søsken, men vi kjenner også selskapene så godt at vi vet hvilken av de to bilene det blir som får de heftigste ytelsene. Audi er premium, men Porsche leverer de to kneppene ekstra. Så hva kan vi vente av den nye Macan når det gjelder spesifikasjoner?

Vel, en ting er hvilke målsettinger merket har til de tallfestede spesifikasjoner, en annen ting er de egenskapene bilen må levere på i de opplevelsene som ikke kan tallfestes, men som nærmest kan omtales som følelsen av en Porsche.

På hemmelig sted

Vi befinner oss på et sted i Tyskland, og er blitt bedt pent om ikke å fortelle helt eksakt hvor. Porsche bruker nemlig dette området både titt og ofte til testformål av både Macan og andre modeller. Elbil24 er nemlig invitert ned for å møte noen av ingeniørene som har satt sammen bilen til det den er blitt, per nå. Hva det ferdige produktet ender opp med å bli får verden først vite mer om til neste år, da bilen er ventet ut på markedet.

Ingeniørene har for anledningen kastet de hvite frakkene. Litt smånervøse passer de på hver sin bil, og jeg blir henvist bort til en av dem. Et klistremerke på frontruten forteller at dette er prototype nummer «C6». Senere får jeg også kjenne på de andre.

På forhånd har jeg fått vite at vi har med oss både det som skal bli innstegsmodellen, og det som foreløpig er den planlagte topputgaven. For ja, Porsche skal selvfølgelig komme med en rekke modeller av den fullelektriske Macan, på samme måte som ved enhver annen modell de lager. Spesifikasjonene på disse har vi derimot ikke klart å avdekke, men noen indikasjoner har vi likevel fått.

EN PORSCHE: Og du kjenner den igjen når du ser den.
EN PORSCHE: Og du kjenner den igjen når du ser den. Vis mer

Tall og ytelser

Porsche-gjengen forteller at bilen skal klare sprinten til 100 km/t på under fire sekunder, og at toppfarten skal bikke over 250 km/t. Hvor mye under fire, eller hvor mye over 250 vet vi ikke, men vi kjenner Porsche godt nok til å vite at dette bare er forsiktige estimater, som de vil overgå med god margin. I hvert fall på toppmodellene.

For å få til disse ytelsene skal effekten bli mer enn 450 kW fra et dreiemoment på over 1000 Newtonmeter. Det betyr altså 612 hestekrefter, eller mer, men vi tviler at Porsche stopper der. Tiden vil vise.

Når det gjelder rekkevidden, så skal denne være over 50 mil etter WLTP-standarden, og dette med energi fra et batteri som kan lagre 100 kWh. Med en ladehastighet som skal toppe 270 kW vil du heller aldri ha mange minuttene ved en hurtiglader for å komme en god bit til.

De av dere som kjenner til Taycan vil kanskje reagere på at Macan ikke er satt opp med en høyere ladeeffekt enn Taycan, som tross alt har noen år på veien allerede. Men fakta er at toppeffekten bare er et tall, mens den virkelige ladehastigheten er å finne i ladekurven. Denne forteller hvor lenge bilen kan lade med god effekt, og det er viktigere enn den kortvarige toppeffekten.

Vi blir lovet at vi kommer til å bli fornøyde, og vi tviler ikke.

Begge sider: Protoypen var utstyrt med ladekontakt på begge sider, men i begge tilfellene var det en type 2 kontakt, ikke en fullverdig CCS. Foto: Fred Magne Skillebæk
Begge sider: Protoypen var utstyrt med ladekontakt på begge sider, men i begge tilfellene var det en type 2 kontakt, ikke en fullverdig CCS. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Med så høye effekter bor det også i kortene at Macan støtter lading med 800 volt. Disse 800 voltene sendes rett til batteripakken, der de fordeles ned på celle-nivå. Om du så ender opp på en 400 volts lader, så deles batteriet i to, som dermed for 400 volt hver. Det blir med andre ord som om du skulle lade to 400 volts batterier samtidig.

Hemmeligheter

Det mest interessante i en Porsche er likevel hva du kan gjøre med denne energien. Vel på plass på innsiden av denne testbilen er det som å komme inn i et mørkt rom der du ikke ser noen verdens ting. Her er alt dekket for. Dashbord, midtkonsoll, ja til og med rattet har fått et trekk som gjør at ingen skal få se hva, eller fra hvem, bilen kommer fra.

-Ingen fare, vi skal fjerne det viktigste, sier en av Porsche-gutta. Han drar vekk trekket fra rattet, og løfter opp en flik som gir meg et synlig display foran rattet.

ET HEMMELIG ROM: INgeniørene var ikke villig til å vise frem stort av interiøret.
ET HEMMELIG ROM: INgeniørene var ikke villig til å vise frem stort av interiøret. Vis mer

Sistnevnte display har en nær identisk form som hoved-displayet i Taycan, men jeg blir raskt advart. Så godt som ingen ting ved dette displayet er det samme, forteller de. Alt fra innhold til oppløsning er forskjellig, det samme med datamaskinen som kontrollerer disse dataene. Familietrekkene er der, men det er også alt. Etter hvert som dagen går, får jeg også en sniktitt på resten av dashbordet.

For å si det sånn, man kjenner igjen en Porsche når man ser den, for videre mot passasjerplassen ser jeg ytterligere to skjermer i bredden. Et i midten, der navigasjon, underholdning og biloppsettet gjøres, pluss den tredje skjermen som er ment for sidepassasjeren – akkurat slik vi kjenner det.

I midtkonsollen finner vi to lufteluker under navigasjonsskjermen, deretter én ladeplass for en mobiltelefon under dette. Så – litt liggende bakenfor dette igjen, finner vi et display som viser klimaanleggets innstillinger, og her kan vi avsløre at Porsche har valgt å bruke mekaniske knapper til de viktigste funksjonene. Bakenfor dette igjen, finner vi to tradisjonelle koppeholdere, før vi kommer til midtarmledet. Midtkonsollen inneholder ingen girvelger, for den er plassert mellom førerdisplayet og navigasjonsskjermen, omtrent likt plassert som i Taycan, og den har også samme utforming.

En sportsbil

Alle som har satt seg inn i en Taycan vet hva jeg sikter til når jeg snakker om passform. Det er som en dress som sitter som et skudd i det du tar den på deg, og du tenker – wow. Sånn er det også her, etter at du har fått justert deg inn. Den samme følelsen dukker opp på nytt i det du starter opp og får kjørt de første meterne. Du kjenner at dette er «hel ved», og at den er laget av noen som har laget bil før. Ingen ting er svømmende eller duvende. Alle signaler og tilbakemeldinger er direkte, korte og presise. Og nei, da. Vi har ikke kommet oss ut på landeveien enda, men bare rett borti gata fra der vi startet. Man merker det rett og slett med en gang, og denne følelsen er for en bilentusiast nærmest ubetalelig.

PASSFORM: Det er som å smette inn i den beste dressen.
PASSFORM: Det er som å smette inn i den beste dressen. Vis mer

Det skal samtidig sies at bilen vi kjører er utstyrt med luftfjærer og to-ventilers demperoppsett gjennom PASM-systemet (Porsche Active Suspension Management). Luftfjærer er i utgangspunktet ikke førstevalget, men også vi må innse at det er et kompromiss med andre funksjoner, som dermed passer bedre inn i en bil som dette enn et passivt oppsett. Fordelene er større enn ulempene, om du forstår.

En av fordelene er blant annet førerens mulighet for å justere seg frem til en dynamisk oppførsel av bilen som er slik man ønsker at det skal være. Det handler om alt fra gassrespons, styrerespons, hvor sportslig understellet skal være, og annet. Smaken er som baken, og den enes ønske er sjelden likt den andres. Som Porsche selv forteller det, så blir mulighetene mange når det digitale får analysere hva det analoge skal gjøre.

En familiebil

Ettersom Macan er en familiebil i form av en firehjulsdreven SUV, så er også plass et viktig tema. Her har Porsche lagt stor vekt på pakketeringen av nye Macan, og blant annet patentert en egen integrert power-box, som de forteller sparer både plass og vekt, ettersom den inneholder både ombordladeren, en høyspennings-varmer, og DC/DC-omformeren.

Det gjør blant annet at det i Macan er ryddet plass til en anstendig frunk under panseret, noe vi ikke er alt for bortskjemt i å se i alle elbiler.

FRUNK: Macan er også utstyrt med en frunk av god størrelse, men vi kan foreløpig ikke vise den frem. Foto: Fred Magne Skillebæk
FRUNK: Macan er også utstyrt med en frunk av god størrelse, men vi kan foreløpig ikke vise den frem. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I bagasjerommet er det også godt med plass, i det minste som forventet. Og skulle du trenge mer plass, så er bakseteryggen til å legge ned i 40/20/40-splitt, noe du kan gjøre med hendler fra bagasjerommet. På den måten får du fortsatt plass til skiene i midten, selv om dere skulle være fire personer i bilen. Under gulvet er det derimot ikke annet enn plass til bilens eget tilbehør, som varseltrekant, reparasjonssett for dekk, og tilsvarende.

En bestselger?

Macan er som sagt merkets mest solgte bil, noe som også beviser at den er stor nok for de fleste. Også i baksetet er det helt greit med plass, også med tanke på takhøyde.

Porsche har som du ser ut fra bildene valgt å gjøre Macan til en blanding av en langstrakt SUV og en sportback. Taklinjen heller ned i bakkant, men ikke så mye og raskt som på en coupé. Her er det med andre ord gjort et kompromiss som gjør at de slipper å lage to karosserivarianter, som de blant annet har gjort på Cayenne – i all enkelhet.

Elektriske Porsche Macan prøvekjørt

Når det gjelder bilens ytelser og oppførsel, så er det helt klart et gjennomarbeidet produkt jeg har vært ute og rattet. En prototype er likevel lite egnet for en detaljert analyse, men vi kan si at Porsche er på god vei til noe spesielt. Per i dag kjenner jeg ikke til noen annen bil som befinner seg i dette segmentet, og som byr på noe tilsvarende. Ja, jeg har selv en Tesla Model Y Performance i garasjen, og den er omtrent like stor, men la det ikke være noen tvil om at Macan er en Porsche, og det er heller ingen tvil om at denne er verdt å betale en del ekstra for – uten sammenligning for øvrig. Hvor mye mer du må betale kjenner vi foreløpig ikke til. Det er alt for tidlig, ettersom bilen først skal ut på markedet i løpet av neste år.

La oss håpe den kommer tidlig, og at den blir oppnåelig. Men at det er en ekte Porsche er det ingen tvil om.

Vi gjør oppmerksom på at reisekostnader til denne reportasjen av praktiske årsaker er dekket av bilimportør. Les mer om dette her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.