Elbiltest:

Fiat 500 - et elektrisk sjarmtroll

Du får den kun som elbil, og den innfrir med glans. Vi har testet storsjarmøren.

SMÅTASS: Foruten den store døren, er det lite karosseri igjen både foran og bak. Foto: Fred Magne Skillebæk
SMÅTASS: Foruten den store døren, er det lite karosseri igjen både foran og bak. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Uansett hvilken bil man snakker om, så må den sies å være et ikon når historien startet så tidlig som før andre verdenskrig. Fiat 500 er intet unntak, og nå er den kommet i en helt ny generasjon.

Fiat har denne gangen tatt en beinhard beslutning om at bilen kun skal lages som ren elbil – og kun det. Glem utgaver med bensinmotorer, for de lages ikke lenger med den nye modellen.

Elbil24 har testet nykommeren, og det er umulig å ikke la seg sjarmere.

Fiat-folket har åpenbart hatt morsomme dager på jobben da de lagde bilen, for den er full av signaturer og detaljer som vitner om «passion» - en ektefølt glede for det man jobber med. Med det kommer jeg tilbake til.

Først, velg utgave

Om du går for en ny Fiat 500, må du ta noen valg. Den kommer nemlig i tre karosseriversjoner, fra en ordinær todørs bil i all sin allminnelighet, eller som kabriolet, der hele taket er i kanvas, og kan trekkes helt ned til overkant av bagasjeromsluken. En tredje versjon er modellen de kaller 3+1, som egentlig er en todørs bil med en halvdør i tillegg på den ene siden. Velger du denne løsningen vil det koste deg akkurat 20.000 kroner mer enn en ordinær -dørs bil.

Av sikkerhetsmessige årsaker er denne halvdøren på høyre side. Dette er åpenbart en funksjonell løsning, spesielt i en såpass liten bil. Men da velger du denne som karosserivariant, og må eksempelvis gi avkall på kabriolet-løsningen. Fra utstyrslisten kan du likevel velge til et fast glasstak, eller takluke som er til å åpne.

I tillegg til valg av karosseriutgave, kan du også velge blant tre utstyrsversjoner - Passion, Icon og La Prima.

Jo da, på bilen med to sidedører og fast tak finnes det en innstegsmodell, Action, men denne er mer laget for å være en prispresser, med mindre utstyr, motor og batterikapasitet. Den har en anslått rekkevidde på 18 mil ved blandet kjøring på en strålende fin sommerdag, noe vi mener er for lite for å virke som en fullverdig god bil på kalde vinterdager. Regn med under 10 mil på det verste.

Rådet er derfor å legge i en slant ekstra, og gå for det større batteriet.

Vi tipper likevel at det er Icon, midterste utstyrsversjon, som kommer til å bli en salgsvinner, og da med 3+1 dører. Fra Icon og opp til toppmodellen La Prima er det et sprang på 40.000 kroner, og du ender opp på over 300.000 kroner, uansett karosseriutgave.

Godt utstyrt

Vår testbil ble sendt opp fra Italia ene og alene for at Elbil24 skulle få testet den, og rullet derfor rundt i Oslos gater med italienske skilter. Den var en tidlig utgave, og stiller derfor med en liten miks av det utstyret som er tilgjengelig.

Det første som slår meg er hvor moderne slike småbiler er blitt. Man får dem med alt man kan tenke seg av utstyr, som strengt tatt er mer vanlig i langt større biler. Skjermen i midtkonsollen er enten på 7 eller 10,25 tommer, avhengig av utstyrsversjon. I innstegsmodellen Action har du ingen skjerm, men en holder for å sette mobiltelefonen i.

På innsiden er det også brukt moderne materialer, og du har flust av praktiske løsninger, eller visuelle detaljer som vitner om at dette er en spesiell bil. For ikke å gjøre dette til en oppramsing av tekniske fasiliteter, så kan vi korte det ned til at du ikke kommer til å savne noe.

Du har alt fra adaptiv fartsholder til styrehjelp og induksjonslader for mobiltelefonen.

To alternativer

Som sagt har innstegsmodellen et lite batteri og motor med mindre effekt. Denne er rimelig, med en startpris på 214.900 kroner. Vårt eksemplar har den kraftigere motoren på 118 hestekrefter og det store batteriet på 42 kWh energi. Dette skal holde til en rekkevidde på rett over 300 kilometer, avhengig av modell og hjuldimensjon. Dette er mer i tråd med hva vi trenger og forventer av en bil som koster opp mot 300.000 kroner.

Cabriolet: I denne utgaven kan du dra taket helt tilbake til toppen av bagasjeromsluken. Foto: Fred Magne Skillebæk
Cabriolet: I denne utgaven kan du dra taket helt tilbake til toppen av bagasjeromsluken. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bak rattet er det særdeles enkelt å finne seg til rette, og det første vi må bemerke er plassen. Du har armslag, ingen detaljer som sitter i veien, og du har romfølelse. Først når du går ut av bilene igjen innser du hvor liten den egentlig er.

Utstyret er som sagt også på plass, mer enn forventet i en såpass "enkel" bil, og i en stil som hører hjemme i langt dyrere og større biler. Det er med andre ord ingen ting som peker mot en billig løsning.

Bilen har hjulene ytterst i hjørnene, og får på den måten en akselavstand på 2,32 meter. Dette bidrar til at også kjøreegenskapene minner om mer voksne biler, og komforten er opprettholdt på en god måte.

Hjelpemidler

Vi kjørte bilen på en slapsete vinterdag, og langt fra ideelle forhold for en troverdig forbruks- og rekkeviddetest. Dette kommer vi derfor tilbake til når sommeren igjen har funnet veien til våre breddegrader. Ikke var det skikkelig vinterføre heller, så en god vintertest lot seg heller ikke gjøre.

For å bidra til å holde forbruket nede er bilen utstyrt med tre kjøreprogrammer - Normal, Range og Sherpa.

Sistnevnte, Sherpa, må mest anses som en venn i nøden, da den er ment for de gangene du ender opp med rekkeviddeangst. Programmet tar vekk mye av responsen på gasspedalen, den deaktiverer klimaanlegget, varmeseter, og andre strømforbrukere som stjeler rekkevidde. Her handler det rett og slett om å komme frem til nærmeste lader.

Normal-programmet gir deg full utnyttelse av alle systemer, og passer godt på kjøring på ordinære landeveier.

e-Mode: Her velger du blant de forskjellige kjøreprogrammene, som er fornuftig valgt og satt opp. Foto: Fred Magne Skillebæk
e-Mode: Her velger du blant de forskjellige kjøreprogrammene, som er fornuftig valgt og satt opp. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Range-programmet øker regenereringen med mer motorbrems, og gir en følelse av en såkalt en-fots-kjøring. Dette passer veldig godt ved urban kjøring, der det er mer gass og brems enn ute på landeveiene.

Kul som få

Etter noen dager bak rattet i nye Fiat 500 er det lett å konkludere med at dette må være noe av det smarteste og kuleste man kan eie dersom man bor eller oppholder seg i indre by av Roma, Paris, eller Barcelona, for den saks skyld.

Bilen egner seg også godt for norske forhold, men vi har ikke de samme store vidstrakte urbane områdene som de nevnte storbyene. Derfor er det heller ingen storselgere i det minste småbilsegmentet, der Fiat 500 skal inn og sloss for sin plass.

Av konkurrenter kan vi nevne VW e-Up og dens like fra Skoda og Seat. Renault Zoe må sies å være en konkurrent, for ikke å snakke om den nye elektriske Mini Cooper SE. I dette selskapet står ikke Fiat 500 tilbake for noe. Den overgår VW-konsernets småtasser ved å være utstyrt som en storbil, og mot Mini er det kulhetsfaktoren som får avgjøre hvilken man velger.

PLASS: Du ser naturligvis ikke etter en Fiat 500 Cabriolet dersom bagasjeplassen er viktig for deg. Foto: Fred Magne Skillebæk
PLASS: Du ser naturligvis ikke etter en Fiat 500 Cabriolet dersom bagasjeplassen er viktig for deg. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ok, jeg må også si noe om plassen, både når det gjelder baksetet og bagasjerom. For å starte med bagasjerommet, så er dette knapt - spesielt på cab-utgaven, der du av nødvendige grunner får en liten lasteluke i tillegg. På utgavene med fullt karosseri har du bakluke som på andre ordinære kombier. Da får du en bedre lasteløsning, og bare så det er sagt, de gangene du trenger litt ekstra lasteplass er det bare å legge ned ryggen på baksetene.

Og dommen?

For å konkludere, vi gir bilen all den heder og ære den fortjener, for den tredje generasjonen Fiat 500 er en fantastisk fin småbil. Den har både utstyr, kjøreegenskaper og rekkevidde på plass, og den har en pris som ikke burde skremme veldig mange, dersom man ikke fråtser i utstyrslisten.

Her har Fiat tatt seg bryet ved å lage en småbil, men samtidig gjort den fullverdig. Karosserivalg og muligheter gjør også at flere kan finne den bilen som passer best for dem individuelt.

En knallsterk femmer fra vår side.

Tekniske spesifikasjoner:

. Icon 3+1
Motor:Elektrisk
Effekt:87 kW / 118 hk
Dreiemoment:200 Nm
Batteri:Litium-ion
Kapasitet:42 kWh
Ombordlader:7,4 kW
Hurtiglading:85 kW
Oppgitt forbruk (WLTP)1,43 kWh/mil
Oppgitt rekkevidde (WLTP):307 km
0-100 km/t9 sek.
Toppfart:150 km/t
LxBxH:363x168x153 cm
Akselavstand:232 cm
Vekt:1.320 kg
Bagasjerom:185 / 550 liter
Dekkdimensjon:195/55 R16
Pris kr.289.900

Testresultat

Fiat 500 Cabriolet

Liten, men stor sjarmør

Utstyr, kjøreglede, storbilfølelse

Mye penger?

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer