Best på det viktigste:

Fisker Ocean blir markedets beste

Leverer på det kundene fokuserer mest på, men den er slettes ikke perfekt.

SÆREGEN: Fisker Ocean er særegen på mange måter, med positivt fortegn.
SÆREGEN: Fisker Ocean er særegen på mange måter, med positivt fortegn. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, er det noe som heter. Og vi har ventet, men endelig er det dags for at dansken Henrik Fisker endelig skal slippe sin nye elbil, Fisker Ocean, ut på markedet – inkludert i Norge.

– De første bilene vil bli levert ut til kunde allerede neste uke, forteller Henrik til Elbil24.

Vi møter han i Wien på et av hans to nyåpnede «Fisker Center» i forbindelse med den første prøvekjøringen. Elbil24 er blant få medier som endelig får stifte bedre bekjentskap med bilen, og det er ikke småtterier av forventninger som er skapt rundt bilen før dens ankomst.

Innertier

Fisker Ocean er en SUV som havner midt i smørøyet, der alle de viktigste storselgerne befinner seg. Det betyr at denne skal ut og konkurrere mot hardtslående Tesla Model Y, VW ID.4 og alle de andre i dette segmentet.

Henrik har en klar tanke rundt den beinharde konkurransen, for han vil ikke være i stand til å konkurrere mot de nevnte modellene uansett hvor mange bestillinger han fikk. Bilene skal nemlig produseres i Østerrike, nærmere bestemt av Magna, som holder til i Graz. Og begrensningen ligger i kapasiteten. Foreløpig.

– Vi tegnet først en avtale om 50.000 biler per år, men har måttet øke dette til 70.000, forteller Henrik, som for øvrig er dansk, om du ikke visste.

Fisker Ocean blir markedets beste

Henrik Fisker er en tidligere bildesigner som har mang et rullende smykke på samvittigheten, og har blant annet designet biler for Aston Martin, før han gikk solo og lagde bilen Fisker Karma. Det endte ikke på det mest lykkelige vis, men han hentet i det minste god lærdom. Denne gangen er utsiktene langt bedre for prosjektet, som i utgangspunktet har base i California.

Han var klar på at bilen fra start måtte skille seg ut for i det hele tatt å skulle bli vurdert av potensielle kunder. Det ble først bestemt at den måtte ha fire funksjoner eller verdier der den pekte seg ut, og senere endte disse fire funksjonene opp med å bli:

  • Lengst rekkevidde i klassen
  • SolarSky Roof
  • Største skjermen i klassen, som også kunne vendes horisontalt og vertikalt
  • California Mode, der åtte vinduer ble senket eller hevet med et tastetrykk

Og slik ble det, for per i dag er det ingen annen konkurrent i denne klassen som kan tilby 707 kilometer rekkevidde, målt etter WLTP-metoden. Det er heller ingen annen bil som har et solcellepanel i et panoramatak som kan åpnes i nesten hele takets lengde. Ocean har også den største skjermen i klassen, og den kan vendes til horisontal visning når bilen står stille, men bare da. Under kjøring er den stående, og er delt opp i inntil fem soner, som hver for seg viser gitte funksjoner, som navigasjon, radio, klima og annet.

Til slutt: Det Fisker kaller California-Mode er rett og slett at bilen har et nedsenkbart vindu i bakluken, og at dette – sammen med de andre vinduene – kan senkes eller heves med et tastetrykk. Legg forøvrig merke til at dette også gjelder det lille vinduet helt bakerst på sidene.

Fisker Ocean blir markedets beste

Tre utgaver, to batterier, to drivlinjer

For å ta det elementære med bilen først, så kommer den fra nå av i tre versjoner. Det var også en fjerde utstyrsversjon som ble laget i et begrenset antall, Ocean One, men disse er alle bortbestilt. For nye kunder betyr det derfor at man har tre modeller av Ocean å velge blant.

Disse består av innstegsmodellen «Sport», med tohjulsdrift og et mindre batteri. Denne kommer først senere. Det gjør også versjonen «Ultra», som har det store batteriet og firehjulsdrift.

Bilen vi har prøvekjørt er toppmodellen «Extreme», som i likhet med Ultra har det store batteriet og firehjulsdrift, i tillegg til at den er spekket med utstyr.

Dette er også utgaven som har lengst rekkevidde, på de nevnte 707 kilometerne. For å klare dette må bilen være utstyrt med 20 toms hjul, mens vår testbil var utstyrt med 22-tommere. Da synker rekkevidden til 701 kilometer i følge WLTP-testene.

Så hvordan lar det seg egentlig gjøre å få så lang rekkevidde i en såpass kompakt bil? For bilen måler ikke mer enn 4,77 meter i lengde, selv om den har en akselavstand på 2,92 meter. Og det er nettopp mellom akslingene svaret ligger, for der ligger naturligvis batteriet.

Fisker har lagt dette batteriet i en såkalt Cell-to-Pack løsning, som betyr at de battericellene ikke ligger i moduler, som igjen er lagt i batteripakken. Ved å hoppe over disse modulene og legge cellene rett i batteripakken, har de spart en god del plass, som igjen kan gi rom til enda flere celler.

Fisker Ocean blir markedets beste

Dermed har de fått inn et batteri med en total kapasitet på hele 113 kWh, noe som er blant de største batteriene på markedet per i dag – uansett bilstørrelse. Av disse vil du ha 106 kWh som anvendelig kapasitet, noe som er mer enn nok for en god rekkevidde. Det er forøvrig CATL som leverer cellene til Fisker, som til veldig mange andre bilprodusenter.

Vi har naturligvis ikke gjort verken rekkevidde- eller forbrukstester ennå. Dette kommer vi tilbake til når vi får testbiler på norsk jord.

Det er likevel et punkt til der Fisker Ocean skiller seg ut, og det gjelder garantien på batteriene. Fisker garanterer nemlig at batteriene skal holde 75 prosent av batterikapasiteten etter det som kommer først av 10 år, eller 200.000 kilometer. Der gir de fleste produsenter 8 år/160.000 kilometer, og da for 70 prosent restkapasitet.

Heftige ytelser

For å fortsette med de viktigste tekniske spesifikasjonene, så sier det seg selv at et stort batteri vil være i stand til å by på gode ytelser. Bilen er oppgitt med en toppfart på 205 km/t, og vi har prøvd, med 207 km/t som resultat, ifølge speedometeret.

Sprinten til 100 km/t er oppgitt til 3,9 sekunder i en såkalt Boost-mode, eller rett over 4-tallet uten.

Nå skal det sies at Fisker har valgt å bruke det samme tjuvtrikset som Tesla, ved å oppgi resultatene med en såkalt «1-foot roll-out».

Det betyr at de trekker fra den tiden det tar å starte akselerasjonen, og frem til den har kommet seg 0,3 meter avgårde. Ingen andre i bilbransjen bruker denne måleformen, som skal være hentet fra dragrace. Det betyr at bilen etter alt å dømme heller aldri vil være i stand til å levere de 3,9 sekundene dersom man måler fra stillestående – noe alle andre gjør. Men spiller det egentlig noen rolle?

Fisker Ocean blir markedets beste

Fire sekunder er lynraskt i seg selv, og det som er langt mer interessant er at bilen leverer et godt dreiemoment og skyv hele veien, for det gjør den. Den er ikke som Ford Mustang Mach-E, som går tom så snart den har nådd 100 km/t – inkludert GT-utgaven.

Innvendig er Fisker Ocean som nye elbiler flest. Det skal sies at den ikke virker like påkostet som mange av de nye kinesiske modellene, men alt virker likevel solid gjennomført og det er utstrakt bruk av resirkulerte materialer.

Fest setebeltene

Foran rattet har du et mindre display som viser det viktigste av kjøreinformasjon, og i midtkonsollen sitter den nevnte 17,1-tommeren, som er vertikalt stilt under kjøring. Når du ønsker det – vel og merke i parkert posisjon – kan du vende den til liggende posisjon for å utnytte den bedre til video eller annet. Så snart du starter opp igjen går den tilbake til vertikal posisjon.

Under denne store skjermen har du en rad med mekaniske knapper for klimaanlegget, og disse har i tillegg egen visning rett over knappene. Vi kan knapt ønske det bedre. Under disse knappene har du to trådløse ladeplater for mobiltelefoner. Riktig nok er det litt trangt å få skjøvet dem inn under raden med knapper til klimaanlegget, men det går da greit.

Så var det taco-bordet da, en funksjon som dukket opp etter at en av ingeniørene fikk en åpenbaring da han ved et tilfelle besøkte en drive-in i California. Der dukket ideen om et foldebord til forstolene opp.

Resultatet ble taco-bordet som kan trekkes opp fra rommet under midtarmlenet og brettes ut.

Et tilsvarende brett kan trekkes ut på passasjersiden – fra der hanskerommet pleier å være.

God plass

Om vi flytter oss bak i baksetet, så er disse faktisk veldig gode å sitte i, det er relativt flate seteputer, noe som også gir god plass til barnestoler. Det er også to Iso-fix fester bak, men ingen foran. Om du har vokst fra barnestolen, så spiller det knapt noen rolle hvor stor du er. Du vil ha mer enn nok beinplass, uansett. Du får også stukket beina inn under setene foran, så det er mer enn nok plass her bak. Igjen, dette kan vi takke den lange akselavstanden for.

I bagasjerommet er det også greit med plass, men ikke klasseledende. Det er et lite rom med plass til varseltrekant og annet småtjafs under gulvet, men ikke et stort lagringsrom som på Model Y.

Fisker Ocean blir markedets beste

Vi setter oss inn og gjør oss klar til å dra av sted. Raskt finner vi ut at rattet med hell kunne blitt justert enda lenger ned. Løsningen i dette tilfellet ble å heller heve setet, som naturligvis gjøres elektrisk. Dessverre hever den setet bare i bakkant, noe som gir oss et sete som tilter ned i forkant etter hvert som vi hever det. Dette ble ikke ideelt, så vi måtte gjøre et kompromiss med ratt og sete, for i det hele tatt å ha displayet foran rattet i synsfeltet. Spesielt ettersom bilen ikke har head-up som alternativ, og det finnes heller ikke på listen over tilbehør.

Bredskuldret

Fisker har gjort mye bra med bilen, også når det gjelder designen. Vi setter blant annet pris på de brede hjulhusene som gir bilen et maskulint og kraftfullt preg. Som en følge av dette er også sporvidden ganske bred. Dette gjør seg godt i kombinasjon med det lave tyngdepunktet.

Ute på veien merker vi også godt at bilen har kraftressurser i bøtter og spann. Den mister som sagt heller ikke dreiemomentet, men drar nærmest til det uendelige.

Ytelsene følger med andre ord opp designen.

Fisker Ocean blir markedets beste

Ikke perfekt

Likevel er ikke alt perfekt, for bilen trenger faktisk litt perfeksjonisme. Det fortjener den, og vi hadde en lang prat med sjefsingeniøren, David King, etter at kjøringen var over. Han nikket nærmest bekreftende på det meste av tilbakemeldingene våre, og virket klar på at jobben ikke er helt ferdig.

Av det mest påtagelige fant vi en bremsepedal som hadde alt for lang vandring før den hadde noen som helst virkning. For når du nærmer deg en sving, legger på litt brems for å senke farten, men ingen ting skjer, ja da legger du på enda mer. Men når det fortsatt ikke skjer noe, så legger du på mye mer, ettersom du allerede har kommet frem til svingen. Da får du brått alt for mye brems, og slik ødelegges timingen under kjøringen. Vandringen var rett og slett så lang at det var vanskelig å time og finne en god rytme og flyt når man kjørte en smule aktivt.

Når også styringen fulgte opp med å ha for lang utveksling, og ikke ga nok tilbakemeldinger fra underlaget, så ble ikke selve kjøreopplevelsen hva den kunne vært.

Understellet bar også preg av å kunne fintunes ytterligere, noe som særlig var merkbart når man krysset ujevnheter i veibanen som traverser. Da oppførte særlig bakvognen seg på en måte som lignet det vi ofte opplever på biler med torsjonsakslinger, men denne har uavhengig fjæring på alle fire, så unotene burde vært eliminert.

Fisker innrømmer at de har en jobb å gjøre på dette området også, og forteller at de på sikt akter å sette på aktive justerbare dempere for å demme opp for noen av unotene. Da vil det også bli mulig å endre demperoppsett etter valgt kjøreprogram.

Mye bra også

Nå virker det som det var mye å pirke på her, noe det for så vidt er, men bilen er på ingen måte dårlig. Den er et godt utgangspunkt å jobbe videre med, men akkurat nå virker det som Fisker bare må få bilen ut på markedet for å få pengemaskinen i gang.

Eksempelvis virker heller ikke funksjoner som adaptiv fartsholder ennå. Den vil først bli ferdig mot slutten av året, og vil komme som en oppgradering – også til utleverte biler. Fisker har heldigvis gjort bilen mulig å oppgradere trådløst over nettet til en relativ dyp grad, rent teknisk, men alle mekaniske endringer må naturligvis gjøres manuelt.

Bortsett fra nevnte sittestilling – som kan være personlige preferanser – er det lite å utsette på komforten. Tross enorme speilhus på hver side er det også ganske så stille under kjøring. En sjekk ga svar på at det er doble ruter i alle de fire dørene, noe som demper det meste. Når vi kom litt opp i fart var det faktisk i fremkant av glasstaket det meste av støyen kom fra, noe også David King bekreftet at de har notert seg.

Om du velger å kjøre ned alle rutene, inklusive bakruten, så oppleves likevel luften i kupéen som ganske rolig. Når farten øker må du bare huske å ha dratt bagasjeromstrekket over bagasjerommet, eller så står leppen på denne og slår i turbulensen. Og når vi først snakker om det som skjer der bak, så må Fisker gjøre det mulig å få nakkeputene i baksetet lenger ned mot seteryggen. Det var ikke mulig, og de hindrer derfor det meste av utsikten bakover. Et alternativ er i det minste å fjerne den midterste i all den tid det ikke sitter noen der.

Et annet alternativ er å velge digitalt speil innvendig.

Da er det ikke det fysiske speiles visning du ser, men kamerabildet fra det utvendige kameraet som sitter på bakluken utvendig. Problemet med nakkeputene er dermed løst, men ikke alle liker å se et slikt todimensjonalt bilde i form av en skjerm, for øynene må endre fokuspunkt på en helt annen måte ved skjermvisning enn speilvisning.

Bare for å gjøre det klart med en gang, så er Fisker Ocean en svært spennende bil, og om du nå har fått et inntrykk av at det er mye som ikke er som det skal, så ikke tenk alt for mye på det før du selv har dannet deg noen oppfatninger etter å ha prøvekjørt.

For med enormt gode ytelser, mange fiffige funksjoner, og markedets beste rekkevidde på papiret, så byr bilen på veldig mye bra. Når det gjelder ladefarten når den ikke helt opp til de beste, men med 200 kW som høyeste ladeeffekt har du likevel en bil som egner seg veldig bra på langturer, også på de over 70 mil. Ombordladeren byr også på 11 kW ved typisk hjemmelading, dersom du har opplegg for det.

At den i tillegg har morsomme funksjoner som solcelle-panel på taket gjør den litt til en gadget. Dette ikke vil gi deg nevneverdig med ekstra rekkevidde, for det leverer rundt 120 watt på det meste. Under helt optimale forhold vil den altså lade rundt 1 kW per dag, noe som i beste fall gir deg noen kilometer ekstra rekkevidde, men alle monner drar.

Fisker Ocean blir markedets beste

Prisen øker spenningen

Det som gjør Fisker Ocean ekstra spennende er prisen. En Extreme-utgave, som vi har kjørt her, vil loppe deg for drøye 680.000 kroner. Da ligger den noe over Tesla Model Y, og den havner også i toppsjiktet for hva en VW ID.4 koster. En annen nykommer den vil måle seg mot er nye Xpeng G9, som også har fått gode skussmål – blant annet av oss i Elbil24. Sistnevnte er priset til 677.000 kroner, men har noen fordeler og ulemper, satt opp mot Fisker Ocean.

Skulle dette være langt over hva du har i budsjett, så vil en tohjulsdreven Fisker Ocean koste fra kr. 394.000 kroner, pluss nødvendige vinterhjul og annet. Foreløpig ønsker ikke Fisker å si noe om batterikapasiten på denne, og den vil heller ikke leveres med varmepumpe. Det kan bli interessant på vintertid, noe vi naturligvis skal teste når den tid kommer.

For det er Fisker Ocean Extreme som kommer først, og den kommer godt. Absolutt en bil å regne med, og absolutt en bil som skiller seg fra mengden – mest på godt.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.