Elbil-test:

Her er nye Peugeot E2008: Alt er unektelig bedre

Sterkere, større batteri og lengre rekkevidde. Og litt til.

OPPGRADERT: Peugeot E2008 er oppgradert med nye detaljer, farger, og funksjoner. I tillegg har den fått sterkere motor og bedre rekkevidde. Foto: Fred Magne Skillebæk
OPPGRADERT: Peugeot E2008 er oppgradert med nye detaljer, farger, og funksjoner. I tillegg har den fått sterkere motor og bedre rekkevidde. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Peugeot og de andre selskapene i Stellantis-gruppen har nå startet utrullingen av nye elbiler, og oppgradering av eksisterende. Det betyr blant annet kraftigere motorer og mer energirike batterier, med bedre ytelser og lengre rekkevidde som resultat.

Nå er det snart Peugeot E2008 sin tur, og vi reiste til Spania for å kjøre nykommeren.

For vi må kalle den nykommer, ettersom det er flere endringer enn bare de nevnte tekniske løsningene som har funnet veien inn i bilen. Men alt er unektelig til det bedre. I oktober eller november vil de første bilene bli levert til de første kundene.

VELKJENT: Foruten detaljer, er resten av bilen lik forgjengeren - en såkalt "facelift". Foto: Fred Magne Skillebæk
VELKJENT: Foruten detaljer, er resten av bilen lik forgjengeren - en såkalt "facelift". Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mer effekt

For å ta det viktigste først så får bilene som sagt et større batteri, nå med et totalt energilager på 54 kilowatt-timer, mot tidligere 50. Dette øker rekkevidden en smule, for den nye generasjonen skal nå klare 406 kilometer, målt etter WLTP-standarden.

Ingen av bilene fra Stellantis har til nå vært vinnere på verken rekkevidde eller krefter, så alle monner drar.

Denne endringen vil i det minste ta E2008 over 40-mils merket, og da er på en måte en barriere brutt. Noe lenger enn 35-40 mil er det veldig få som trenger, uten å måtte ta et nødvendig stopp. Kjøpe en pølse mens du lader, spis den, og du har antagelig fått 10 nye mil innen du er i bilen igjen.

Men det er ikke bare batteriet som er oppgradert, for som sagt har bilen også fått en ny og kraftigere motor. Tidligere var effekten begrenset til 136 hestekrefter, mens den nå er økt til 156 hester. Dette gjør ikke bilen til noe i nærheten av en sportsbil, men det er nok til en normalt drevet bil. Kommer du fra en bensin eller dieselbil, så er det antagelig ikke bortskjemt med mer fra dem heller. Det fungerer med andre ord helt greit i det daglige, og det er absolutt merkbart med de 20 ekstra hestekreftene den nå har fått.

TiGER-ANSIKT: De tre kloremerkene på hvert hjørne er den nye signaturen til Peugeot.
TiGER-ANSIKT: De tre kloremerkene på hvert hjørne er den nye signaturen til Peugeot. Vis mer

Tiger-ansikt

Når det gjøres såkalte facelifts av biler, så er det veldig sjelden det endres form på karosseriplater, da dette er noe av det mest kostbare de kan finne på. Da må stanseverktøy og andre dyre komponentere endres, og det gjøres så godt som aldri.

Det er også derfor det kalles facelift, eller ansiktsløfting, om vi skal ty til en dårlig oversettelse. Oppgradering, eller i det minste oppdatering er vel så riktig.

I dette tilfellet har bilen fått endret en del av det som skrus på til sist. I dette tilfellet sikter vi blant annet til hovedlyktene, og dagskjørelysene. Peugeot har nå sluppet løven lenger ut i det fri, og skapt en ny lyssignatur i form av de tre kloremerkene på hver side nederst på ytre del av frontfangeren. Disse utgjør nå de såkalte dagskjørelysene, som tross navnet også lyser når det er mørkt.

Også hovedlyktene har fått en endret lysarkitektur, og viser nå tre LED-lamper ved siden av hverandre på hver side. Det samme grepet er tatt i baklyktene, som har fått samme type signatur. Utover dette har bilen også fått Peugeots nye logo i grillen, på bakluken og på rattet.

LYS-DESIGN: Også baklyktene har fått et nytt utseende, bare så du skal kunne se forskjell på ny og gammel modell. Foto: Fred Magne Skillebæk
LYS-DESIGN: Også baklyktene har fått et nytt utseende, bare så du skal kunne se forskjell på ny og gammel modell. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Full pakke

Til Norge kommer bilen kun som E2008 GT, noe som betyr at den er fullutstyrt og med et mer sportslig preg. Dette ser du vel så mye på innsiden som på utsiden. GT har blant annet alkantara skinnseter, og med tilsvarende detaljer i dørene. Testbilen var også utstyrt med gule sømmer i setene for å gjøre det litt mer sporty enn standard.

Det skal også være gjort endringer på førerdisplayet som sitter foran rattet. Peugeot har som kjent sitt «i-cockpit» design, der rattet er mindre og flatt i toppen. Dette for at du skal se instrumenteringen bedre, uten at selve rattringen sitter i veien.

Instrumenteringen har 3D-visning der informasjonen ligger i flere dybdenivåer i selve instrumentet. Denne visningen skal være endret sammenlignet med utgående modell, men vi kan ikke med hånda på hjertet fortelle hva forskjellene består av. Det kan skyldes at det nå er en stund siden vi kjørte den utgående modellen, for det ser relativt likt ut med våre øyne.

FUTURISTISK: Peugeot viderefører sitt i-Cockpit konsept, og det er svært velfungerende. Foto: Fred Magne Skillebæk
FUTURISTISK: Peugeot viderefører sitt i-Cockpit konsept, og det er svært velfungerende. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Av andre gledelige nyheter fra innsiden kan vi fortelle at bilen nå har fått en raskere induksjonslader til mobiltelefonen. Tidligere var denne på 5 watt, mens den nå lader med hele 15 watt. Det er faktisk så bra at det er på grensen til å trenge kjøling. Nå har den også fått to USB-C kontakter foran, mens det sitter en USB-C og en USB-A i bakkant av midtkonsollen, ment for de der bak.

GT-modellen vi kjørte var også utstyrt med et stort glasstak som er til å åpne. Riktig nok åpner det ikke mer enn en normal takluke, men det er helt greit. Når luken er igjen kan du også dra for en gardin så solen ikke slipper til. Det var unektelig praktisk under vår prøvekjøring, da de til tider var 36 varmegrader og steikende sol. Da fungerer gardinen som en hjelpende hånd for klimaanlegget.

De fysiske og praktiske løsningene er i det store og hele som før. Bagasjerommet er fortsatt på 434 liter, målt med all plass som finnes under øvre del av seteryggen på baksetet. Dette inkluderer også det som finnes av plass under bagasjeromsgulvet.

Dette må sies å være greit på en bil som ikke måler mer enn 4,3 meter i lengde. Noen frunk finnes derimot ikke.

Tre programmer

Etter elbilenes inntog har vi blitt bortskjemt med krefter. 150 kilowatt – tilsvarende 204 hestekrefter – får man nesten i nær sagt enhver småbil. Peugeot har valgt å lage en ny standardpakke som yter 156 hestekrefter. Denne skal de putte inn i alt av elbiler i hele Stellantisgruppen, som betyr biler fra både Peugeot, Citroën, Opel, DS, og så videre.

Når du kjører disse bilene, så må du velge et kjøreprogram, og de fleste benytter antagelig «Normal». Det ligger i navnet. Saken er at der får du ikke tilgang til alle disse 156 hestekreftene, som man faktisk kan diskutere om er nok.

Du må faktisk over i «Sport» for at absolutt alle hestene skal slippes løs.

Ikke det at en bil som Peugeot E2008 er å anse som en sportsbil, heller ikke med etternavnet GT. Bilen defineres som en slags SUV, og den er mer høyreist enn sin veldig nære slektning E208. Det betyr også at den har lengre fjæringsvei, og ikke er like stiv. Det belønnes gjennom mer komfort, noe jeg tror de fleste vil sette pris på.

For å fullføre rekken av kjøreprogrammer, så har du i tillegg til Sport og Normal et ECO program. Her strupes det ytterligere med krefter, og du får en mye tregere respons på gasspedalen. Det kveler også klimaanleggets funksjon, og er dermed mer som et nødprogram å regne, til de tilfellene hvor du rett og slett er i ferd med å gå tom for strøm og trenger en barmhjertig hjelper for å nå frem.

For kjennere

Når du møter en E2008 heretter vil du som sagt se den lettest igjen på lyktene. Hvis du er en virkelig kjenner kan du også se det dersom eieren har valgt den nye gråfargen. Den er ikke lett å rettferdiggjøre på bilder, men den skiller seg veldig ut i virkeligheten, for den tar seg veldig bra ut. En ny hvit farge er også kommet opp som et alternativ.

Alle bilene som kommer til Norge vil forøvrig ha sort tak, da dette er standard på GT-modellen, og det er jo kun disse som skal tas inn til Norge.

Men du trenger som sagt ikke se etter generasjonsskiftet før til høsten, når bilene kommer på markedet.

Konklusjon

Dersom du nå ønsker å bestille en bil, så er det greit å vite at den har fått en pris på 388.900 kroner. Importøren har som sagt bestemt seg å gå kun for full pakke, og bare det. Et valg du likevel må ta er med tanke på hjul. Selv GT-modellen kommer med «bare» 17 toms hjul. Det finnes derimot 18-tommere å få, dersom du ønsker det.

Og der bikket bilen brått over 400.000 kroner, når felger og frakt og leveringsomkostninger legges til.

Er den verdt det? Absolutt. Men man skal heller ikke veldig mye opp i pris for å finne andre særdeles gode kjøp, og nettopp det er utfordringen til en rekke av de bilene som for øyeblikket ligger rundt 400.000 kroner i pris. Men Peugeot E2008 er absolutt å regne med. Den har gjort det godt i sitt segment så langt, noe den garantert vil fortsette med.

Tekniske spesifikasjoner:

. Peugeot E2008 GT
Motor:1 x elektrisk
Hjuldrift:Foran
Effekt:156 hk
Dreiemoment:260 Nm
0-100 km/t:9 sek.
Toppfart:150 km/t (begrenset)
Batterikapasitet:54 kWh (51KWh netto)
Oppgitt forbruk:1,33 kWh/mil
Oppgitt rekkevidde:406 km
Ombordlader:7,4 / 11 kW
Hurtiglading:100 kW
L x B x H (mm):4.304 x 1.815 x 1550
Akselavstand2.605
Bagasjerom:466 / 1467 liter
Egenvekt:1548 kg
Hjuldimensjon:215 / 45 R18
Pris:399.900
Garanti bil:5 år / 100.000 km
Garanti batteri:8 år / 160.000 km
Kommer:sept/okt 2023

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.