Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): Det kommer et ras av nye elbiler utover året, i flere forskjellige klasser. Mange venter på en fullverdig elektrisk SUV i mellomklassen, mens noen heller sikter seg inn på de rimeligere elbilene. De rimeligste elbilene er også de minste, men det finnes et unntak.
Nykommeren MG ZS EV viser til fulle at det er fullt mulig å få mye elbil, også uten å måtte ta hull på den aller største pengebunken.
Mange husker MG som et ærverdig britisk bilmerke, og det var det en gang. Nå er merkevaren MG i kinesiske hender, hos SAIC, men det er slettes ikke noe nederlag. MG ZS EV er forøvrig den første kinesiske elektriske personbilen som har funnet veien til Norge. Nå er den leveringsklar med en startpris på 239.890 kroner, ferdig levert Oslo.

Ikke lengst, ikke kortest
Som elbiler flest har ZS EV batteripakken liggende i bunnen av bilen, og midt mellom akslingene. Det er kinesiske CATL som har levert cellene, som er med en NCM523 miks. De fleste biler i dag leveres med en 622-miks, mens mange produsenter nå har begynt å se mot en 811-miks, som har en lavere andel kobolt i cellene.
Batterikapasiteten er på 44,5 kWh, noe som på papiret gir en rekkevidde på 263 kilometer etter WLTP-standarden, og et forbruk på 1,86 kWh/mil.
For å gjøre en lang historie kort, så matsjet vi forbruket per mil, men vi endte opp på en total rekkevidde på 24,2 mil. Da skal det sies at da vi testet lå temperaturen rundt nullpunktet, mens WLTP-testene gjøres ved 23 grader Celcius og med sommerdekk.

Flere programmer
Forbruk og rekkevidde er naturligvis mye påvirket av kjøremønster, og hvor mye du klarer å ta igjen gjennom regenerering.
ZS EV har tre forskjellige kjøremønster å velge mellom. Om vinteren er det uaktuelt å bruke ECO-programmet, ettersom det setter varmeapparatet ut av spill. Da passer det bra at bilen alltid starter i Normal.
Nå skal det legges til at for en erfaren sjåfør har disse programmene så godt som ingen verdi.

Derfor bør du ikke fullade elbilen
De endrer kun gassrespons, og den kan man lett justere med foten. Lettere gassfot bruker mindre energi. Så enkelt er det, og man trenger heller ikke energiprogrammer for å skru ned temperaturen i kupéen. Dette er derimot likt på de fleste biler, foruten mer premiumbiler med luftfjærer og den slags. Da justerer disse programmene flere funksjoner av bilen, som blir en helt annen sak.
Bilens ombordlader gir deg en maksimal ladeeffekt på 6,6 kW via en hjemmelader. Fra en vanlig stikkontakt får du ikke mer enn de avgrensede 2,3 kW, som en følge av maksimalt 10A.
Fra en hurtiglader skal bilen ta imot 85 kW på det meste, men ikke forvent denne ladeeffekten over lengre tid. Under ideelle forhold sier MG at den skal kunne lades fra tom til full på under en time, men da skal både batteri- og utetemperatur være av det varmere slaget. Fra 20 til 80 prosent målte vi omtrent akkurat 40 minutter.

Krefter nok
Bilen er utstyrt med en elmotor på 143 hestekrefter, som leverer et dreiemoment å 353 Newtonmeter. Drivhjulene sitter ikke uventet foran, ettersom bilen leveres med forbrenningsmotor i andre markeder. Dermed er mye av konstruksjonen gitt på forhånd.
Bilen er ikke blant de aller kjappeste, men du vil antagelig ikke savne nevneverdig med krefter heller.
Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 8,2 sekunder, noe som er helt greit. Toppfarten er begrenset til 140 km/t. Du endrer raskt kjøremønster når du havner i en elbil, for du får direkte respons på rekkevidden dersom du sløser med energien. Det er litt av bakgrunnen for at jeg sier bilen har nok krefter, og den kan uansett ikke trekke tilhenger, om det skulle være et krav.

Billig, luksuriøs eller romslig?
Svært anvendelig
Pakka MG ZS EV er drøye 4,3 meter lang, og har en akselavstand på 2,58 meter. Det betyr at den slettes ikke er så liten, og bagasjerommet måler derfor anstendige 470 liter, før du legger ned seteryggene. Disse har en 40/60 splitt, og med begge lagt ned har du 1.166 liter til rådighet.
Det er generelt god plass innvendig i hele bilen, uansett om du setter deg inn foran eller bak.
Modellen vi her har testet er Luxury, den best utstyrte av de to utstyrsmodellene. Det betyr at den også har panorama soltak, noe som gir ekstra takhøyde i baksetet. Dette er uansett ikke noe problem, uansett hvor du velger å sitte. Soltaket er forøvrig todelt, og til å åpne. Åpningen er rett og slett noe av det største vi har sett på en bil i denne klassen noensinne.

Bak rattet
Du trenger knapt lukke opp døren før det begynner å plinge av en eller annen grunn. Bilen er rett og slett hissig på å varsle for alt mulig, og det er greit, men så høyt da gitt. I følge importøren er det lovbestemmelser som er årsaken, men vi har da ikke hørt maken i andre biler. Nok om det.

Nå er detaljene klare
På innsiden finner du en 8-toms skjerm som gjør en god jobb. Du har også full oppkobling mot både Apple CarPlay og Android Auto.
Standardutstyr som e-Call er også på plass, etter at dette ble påbudt. Det er faktisk lett å finne seg til rette, da det meste er ergonomisk anlagt. Med en kropp på 176 centimter finner jeg også lett en sittestilling jeg kan leve med. Rattet burde være mulig å få nærmere føreren, men dette er et velkjent problem – særlig på asiatiske biler. Vi vrir på den elektroniske girvelgeren, og legger av sted.
MG ZS EV fikk toppscore i Euro NCAPS kollisjonstester:
Komfortorientert
Det skulle bare mangle, men bilen er satt opp etter komfortprinsippet. Ettersom den har såpass god bakkeklaring er det også plass til litt fjæringsvei. Dessverre syns vi den er satt opp litt for mykt på toppen, noe som gir bevegelse i karosseriet uten særlig grunn, før den setter seg og blir fastere.

El-SUV til 300.000 får terningkast 5
Generelt kunne bilen gjerne hatt bedre støydemping, men vi vet naturligvis at dette går kraftig ut over vekten. Slik ZS EV fremstår nå, så er den faktisk ikke så tung, med en egenvekt på 1.491 kg med Comfort utstyrsgrad.
Speilhusene leverer også litt støy, men nivået er ikke så ille når vi måler. Det betyr at man bare er mer bevisst på den lyden som er høyest.

Konkurrentene
Om vi skal sette ZS EV i bås med noen konkurrenter, så snakker vi om biler som den kommende Peugeot e-2008, Kia e-Niro, Hyundai Kona og deres like. Men om vi bruker prisen som sammenligningsgrunnlag blir bildet et annet.

Vi testet 3,8 meter ren kjøreglede
Da havner den inn i samme klasse som Renault Zoe, Hyundai Ioniq og rimeligste utgave av Peugeot e-208.
Dette er klart mindre biler, som heller ikke klarer å hamle opp med utstyrsnivået til kineseren. Det betyr rett og slett at du med disse får mindre bil for pengene, og slettes ikke noe som kan defineres som SUV. Det får du ved å velge en MG. Nå skal det sies at minste utgave av Nissan Leaf, samt den snart utgående VW e-Golf er på tilbud om dagen. Begge kan fås ned mot samme pris som den best utstyrte utgaven av ZS EV, og bør tas med i vurderingen.

Konklusjon
MG ZS EV er definitivt verdt pengene. Du får veldig mye utstyr, men du bør samtidig bestemme deg for hvorvidt du trenger alt det du får ekstra på en Luxury, fremfor en helt greit utstyrt Comfort. Det er ikke mer enn 20.000 kroner som skiller, men det er akkurat det spranget som gjør at du nærmer deg andre konkurrenter.

Her er elbilene med hengerfeste - dagens og morgendagens
For ville du valgt en MG ZS EV eller en VW e-Golf dersom de kostet det samme? Hva med Nissan Leaf, eller den kommende e-2008?
Dette er biler med app-styring som gir fjernstyrt forvarming. Npen av dem har også varmepumpe, noe MG’en mangler. Det er ikke noe gitt svar på dette, men vi mener Comfort er vel så mye bil for pengene som Luxury, til tross for at du får veldig mye gromt utstyr for de 20.000 kronene du må legge imellom.
Vi tør likevel si at MG ZS EV gir deg markedets rimeligste elektriske SUV i dagens marked, og det med god margin.
Tekniske spesifikasjoner:
MG ZS EV | |
Motor: | Elektrisk |
Effekt: | 143 hk |
Dreiemoment: | 353 Nm |
0-100 km/t: | 8,2 sek. |
Toppfart: | 140 km/t |
Batterikapasitet: | 44,5 kWh |
Ombordlader: | 6,6 kW |
Hurtiglader: | 85 kW |
Oppgitt rekkevidde: | 26,3 mil |
Testet rekkevidde: | 24,2 mil |
Oppgitt forbruk: | 1,86 kWh/mil |
Testet forbruk: | 1,86 kWh/mil |
Bagasjerom: | 1166 liter |
LxBxH (mm): | 4314 x 1809 x 1620 |
Akselavstand (mm): | 2579 |
Bakkeklaring (mm): | 125 |
Egenvekt: | 1491 kg. |
Tillatt totalvekt: | 1966 kg. |
Tillatt taklast: | 75 kg. |
Pris Comfort fra kr. | 239.890 |
Pris Luxury fra kr. | 259.890 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.