Elbiltest av MGZS EV:

Her får du mest el-SUV for pengene

God plass, mye utstyr og helt grei rekkevidde. Og det til markedets beste pakkepris.

KINESISK BRITE: MG ZS EV er en bil med god plass, mye utstyr og lav pris. Det tiltaler mange. Foto: Fred Magne Skillebæk
KINESISK BRITE: MG ZS EV er en bil med god plass, mye utstyr og lav pris. Det tiltaler mange. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Det kommer et ras av nye elbiler utover året, i flere forskjellige klasser. Mange venter på en fullverdig elektrisk SUV i mellomklassen, mens noen heller sikter seg inn på de rimeligere elbilene. De rimeligste elbilene er også de minste, men det finnes et unntak.

Nykommeren MG ZS EV viser til fulle at det er fullt mulig å få mye elbil, også uten å måtte ta hull på den aller største pengebunken.

Mange husker MG som et ærverdig britisk bilmerke, og det var det en gang. Nå er merkevaren MG i kinesiske hender, hos SAIC, men det er slettes ikke noe nederlag. MG ZS EV er forøvrig den første kinesiske elektriske personbilen som har funnet veien til Norge. Nå er den leveringsklar med en startpris på 239.890 kroner, ferdig levert Oslo.

FIRE SMÅ HJUL: Hjulene er trukket litt innunder bilen, og ser små ut, tross 17-toms størrelse. Foto: Fred Magne Skillebæk
FIRE SMÅ HJUL: Hjulene er trukket litt innunder bilen, og ser små ut, tross 17-toms størrelse. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ikke lengst, ikke kortest

Som elbiler flest har ZS EV batteripakken liggende i bunnen av bilen, og midt mellom akslingene. Det er kinesiske CATL som har levert cellene, som er med en NCM523 miks. De fleste biler i dag leveres med en 622-miks, mens mange produsenter nå har begynt å se mot en 811-miks, som har en lavere andel kobolt i cellene.

Batterikapasiteten er på 44,5 kWh, noe som på papiret gir en rekkevidde på 263 kilometer etter WLTP-standarden, og et forbruk på 1,86 kWh/mil.

For å gjøre en lang historie kort, så matsjet vi forbruket per mil, men vi endte opp på en total rekkevidde på 24,2 mil. Da skal det sies at da vi testet lå temperaturen rundt nullpunktet, mens WLTP-testene gjøres ved 23 grader Celcius og med sommerdekk.

RYDDIG: Interiøret er langt bedre enn forventet, og er ergonomisk satt opp. Mye styres fra 8-tommeren i midtkonsollen. Foto: Fred Magne Skillebæk
RYDDIG: Interiøret er langt bedre enn forventet, og er ergonomisk satt opp. Mye styres fra 8-tommeren i midtkonsollen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Flere programmer

Forbruk og rekkevidde er naturligvis mye påvirket av kjøremønster, og hvor mye du klarer å ta igjen gjennom regenerering.

ZS EV har tre forskjellige kjøremønster å velge mellom. Om vinteren er det uaktuelt å bruke ECO-programmet, ettersom det setter varmeapparatet ut av spill. Da passer det bra at bilen alltid starter i Normal.

Nå skal det legges til at for en erfaren sjåfør har disse programmene så godt som ingen verdi.

De endrer kun gassrespons, og den kan man lett justere med foten. Lettere gassfot bruker mindre energi. Så enkelt er det, og man trenger heller ikke energiprogrammer for å skru ned temperaturen i kupéen. Dette er derimot likt på de fleste biler, foruten mer premiumbiler med luftfjærer og den slags. Da justerer disse programmene flere funksjoner av bilen, som blir en helt annen sak.

Bilens ombordlader gir deg en maksimal ladeeffekt på 6,6 kW via en hjemmelader. Fra en vanlig stikkontakt får du ikke mer enn de avgrensede 2,3 kW, som en følge av maksimalt 10A.

Fra en hurtiglader skal bilen ta imot 85 kW på det meste, men ikke forvent denne ladeeffekten over lengre tid. Under ideelle forhold sier MG at den skal kunne lades fra tom til full på under en time, men da skal både batteri- og utetemperatur være av det varmere slaget. Fra 20 til 80 prosent målte vi omtrent akkurat 40 minutter.

BYTTET UT: I dette tilfellet er bensinmotoren byttet ut med elmotor og tilbehør. Foto: Fred Magne Skillebæk
BYTTET UT: I dette tilfellet er bensinmotoren byttet ut med elmotor og tilbehør. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Krefter nok

Bilen er utstyrt med en elmotor på 143 hestekrefter, som leverer et dreiemoment å 353 Newtonmeter. Drivhjulene sitter ikke uventet foran, ettersom bilen leveres med forbrenningsmotor i andre markeder. Dermed er mye av konstruksjonen gitt på forhånd.

Bilen er ikke blant de aller kjappeste, men du vil antagelig ikke savne nevneverdig med krefter heller.

Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 8,2 sekunder, noe som er helt greit. Toppfarten er begrenset til 140 km/t. Du endrer raskt kjøremønster når du havner i en elbil, for du får direkte respons på rekkevidden dersom du sløser med energien. Det er litt av bakgrunnen for at jeg sier bilen har nok krefter, og den kan uansett ikke trekke tilhenger, om det skulle være et krav.

Svært anvendelig

Pakka MG ZS EV er drøye 4,3 meter lang, og har en akselavstand på 2,58 meter. Det betyr at den slettes ikke er så liten, og bagasjerommet måler derfor anstendige 470 liter, før du legger ned seteryggene. Disse har en 40/60 splitt, og med begge lagt ned har du 1.166 liter til rådighet.

Det er generelt god plass innvendig i hele bilen, uansett om du setter deg inn foran eller bak.

Modellen vi her har testet er Luxury, den best utstyrte av de to utstyrsmodellene. Det betyr at den også har panorama soltak, noe som gir ekstra takhøyde i baksetet. Dette er uansett ikke noe problem, uansett hvor du velger å sitte. Soltaket er forøvrig todelt, og til å åpne. Åpningen er rett og slett noe av det største vi har sett på en bil i denne klassen noensinne.

GODT UTSTYRT: Skinnseter hører Luxury-modellen til, mens Comfort har stoffseter. Foto: Fred Magne Skillebæk
GODT UTSTYRT: Skinnseter hører Luxury-modellen til, mens Comfort har stoffseter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bak rattet

Du trenger knapt lukke opp døren før det begynner å plinge av en eller annen grunn. Bilen er rett og slett hissig på å varsle for alt mulig, og det er greit, men så høyt da gitt. I følge importøren er det lovbestemmelser som er årsaken, men vi har da ikke hørt maken i andre biler. Nok om det.

På innsiden finner du en 8-toms skjerm som gjør en god jobb. Du har også full oppkobling mot både Apple CarPlay og Android Auto.

Standardutstyr som e-Call er også på plass, etter at dette ble påbudt. Det er faktisk lett å finne seg til rette, da det meste er ergonomisk anlagt. Med en kropp på 176 centimter finner jeg også lett en sittestilling jeg kan leve med. Rattet burde være mulig å få nærmere føreren, men dette er et velkjent problem – særlig på asiatiske biler. Vi vrir på den elektroniske girvelgeren, og legger av sted.

MG ZS EV fikk toppscore i Euro NCAPS kollisjonstester:

Får trekk for beskyttelsen av myke trafikanter. Vis mer

Komfortorientert

Det skulle bare mangle, men bilen er satt opp etter komfortprinsippet. Ettersom den har såpass god bakkeklaring er det også plass til litt fjæringsvei. Dessverre syns vi den er satt opp litt for mykt på toppen, noe som gir bevegelse i karosseriet uten særlig grunn, før den setter seg og blir fastere.

Generelt kunne bilen gjerne hatt bedre støydemping, men vi vet naturligvis at dette går kraftig ut over vekten. Slik ZS EV fremstår nå, så er den faktisk ikke så tung, med en egenvekt på 1.491 kg med Comfort utstyrsgrad.

Speilhusene leverer også litt støy, men nivået er ikke så ille når vi måler. Det betyr at man bare er mer bevisst på den lyden som er høyest.

GREIT NOK: Man har faktisk plass til godt voksne i baksetet, som også har to isofix for barneseter. Foto: Fred Magne Skillebæk
GREIT NOK: Man har faktisk plass til godt voksne i baksetet, som også har to isofix for barneseter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Konkurrentene

Om vi skal sette ZS EV i bås med noen konkurrenter, så snakker vi om biler som den kommende Peugeot e-2008, Kia e-Niro, Hyundai Kona og deres like. Men om vi bruker prisen som sammenligningsgrunnlag blir bildet et annet.

Da havner den inn i samme klasse som Renault Zoe, Hyundai Ioniq og rimeligste utgave av Peugeot e-208.

Dette er klart mindre biler, som heller ikke klarer å hamle opp med utstyrsnivået til kineseren. Det betyr rett og slett at du med disse får mindre bil for pengene, og slettes ikke noe som kan defineres som SUV. Det får du ved å velge en MG. Nå skal det sies at minste utgave av Nissan Leaf, samt den snart utgående VW e-Golf er på tilbud om dagen. Begge kan fås ned mot samme pris som den best utstyrte utgaven av ZS EV, og bør tas med i vurderingen.

DYPT: Og nettopp dybden er med på å skape de 470 literne bagasjerommet rommer. Foto: Fred Magne Skillebæk
DYPT: Og nettopp dybden er med på å skape de 470 literne bagasjerommet rommer. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Konklusjon

MG ZS EV er definitivt verdt pengene. Du får veldig mye utstyr, men du bør samtidig bestemme deg for hvorvidt du trenger alt det du får ekstra på en Luxury, fremfor en helt greit utstyrt Comfort. Det er ikke mer enn 20.000 kroner som skiller, men det er akkurat det spranget som gjør at du nærmer deg andre konkurrenter.

For ville du valgt en MG ZS EV eller en VW e-Golf dersom de kostet det samme? Hva med Nissan Leaf, eller den kommende e-2008?

Dette er biler med app-styring som gir fjernstyrt forvarming. Npen av dem har også varmepumpe, noe MG’en mangler. Det er ikke noe gitt svar på dette, men vi mener Comfort er vel så mye bil for pengene som Luxury, til tross for at du får veldig mye gromt utstyr for de 20.000 kronene du må legge imellom.

Vi tør likevel si at MG ZS EV gir deg markedets rimeligste elektriske SUV i dagens marked, og det med god margin.

Tekniske spesifikasjoner:

MG ZS EV
Motor:Elektrisk
Effekt:143 hk
Dreiemoment:353 Nm
0-100 km/t:8,2 sek.
Toppfart:140 km/t
Batterikapasitet:44,5 kWh
Ombordlader:6,6 kW
Hurtiglader:85 kW
Oppgitt rekkevidde:26,3 mil
Testet rekkevidde:24,2 mil
Oppgitt forbruk:1,86 kWh/mil
Testet forbruk:1,86 kWh/mil
Bagasjerom:1166 liter
LxBxH (mm):4314 x 1809 x 1620
Akselavstand (mm):2579
Bakkeklaring (mm):125
Egenvekt:1491 kg.
Tillatt totalvekt:1966 kg.
Tillatt taklast:75 kg.
Pris Comfort fra kr.239.890
Pris Luxury fra kr.259.890

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.