Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): EV6 er Kias nye elektriske crossover/SUV, som har fått mye medieoppmerksomhet siden lanseringen i april i fjor, og i februar ble den også kåret til Car of the Year i Europa.
Det tok imidlertid tid før den dukket opp på markedet, og så langt har det kun blitt registrert rundt 1000 eksemplarer her i Norge. Det er langt under ambisjonene til Kia, som har et uttalt mål om å bli ledende innen elektrifisering av den europeiske bilparken.
Lang leveringstid
Årsaken skyldes ifølge Kia slett ikke laber interesse, men problemer med å få produsert nok biler. For også Kia er rammet av utfordringene store deler av bilbransjen står overfor i disse dager, med mangel på deler - og særlig halvledere, i kjølvannet av blant annet pandemi og krig.
For øyeblikket må du belage deg på leveranse i 2023, dersom du går til en forhandler for å bestille et eksemplar. Og Kia er i godt selskap:

Nå må du vente opptil ett år: Sjekk ventetiden på 76 elbil-modeller
EV6 GT - ny toppmodell
Det forhindrer ikke Kia fra å lansere toppmodellen i EV6-familien i dag, 7. april 2022.
Med GT-utgaven på plass, kommer bilen nå i tre varianter; EV6, EV6 GT Line og EV6 GT. Og selv om de ser temmelig like ut (GT-varianten er riktig nok halvannen centimeter lengre og en centimeter bredere), er det store forskjeller på innsiden. Enkleste utgave av EV6 byr på bakhjulsdrift og motorkraft tilsvarende 167 hestekrefter.
GT-utgaven byr imidlertid på hele 585 hestekrefter og dreiemoment på 740 Nm fordelt på alle fire hjul. Dette sørger for en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på svimlende 3,5 sekunder. Og topphastigheten? 260 kilometer i timen.
Og om du skulle være i tvil: Dette er den desidert raskeste Kia i historien.
EV6 har allerede et sportslig design, men på GT er det gjort noen grep for å fremheve denne ytterligere, blant annet med egne GT-støtfangere, lakkdetaljer og ikke minst 22-tommer hjul med luftige felger og neonfargede bremsekaliper.

Elbil24 på testtur i Tyskland
Elbil24 var nylig på en demonstrasjon av GT6 under et pressearrangement i Frankfurt, og fikk blant annet være med på en liten testtur på Autobahn. Den kommer vi til å huske.
For det er først bak rattet du vil merke de største forskjellene fra de øvrige EV6-utgavene. Du sitter som støpt i de bøtteformede sportssetene, og når du starter bilen kan du velge en egen GT-modus, i tillegg til Eco, Normal og Sport.

I GT-modus aktiveres alt av krefter, samt en rekke støttesystemer som skal sørge for at bilen presterer best mulig i høy fart. Styringen skal samtidig bli mye mer direkte og responsiv. Og ved pådrag, kan du også få kunstig motorlyd, slik du kan på Mustang Mach-E GT, BMW i4, Porsche Taycan og andre elbiler med særlig sportslige kvaliteter.
Man kan dessuten deaktivere kjøretøyets ESC-system for ekstra overstyringspotensial, og en dedikert Drift-modus sender en høyere andel kraft til bakhjulene.

Rask nok?
Vi kan ikke si så mye i detalj om selve kjøreopplevelsen, ganske enkelt fordi vi foreløpig kun har vært passasjer - men kan skrive under på at det var heftig nok.
Prøveturen ble foretatt på fartgrense-fri Autobahn i mars, med en erfaren racing-sjåfør bak rattet. Han rakk blant annet å demonstrere at bilen aksellererte som den skulle. En annen passasjer hadde briller på hodet, og de fløy av da wattpedalen ble tråkket i bånn.
Her er noen ca-tall som vi og journalistkolleger noterte seg under testturen:
- 0-100 km/t: Ca 3,5 sekunder
- 100-150 km/t: Ca 3,4 sekunder
- 0-200 km/t: ca 12 sekunder
- 200-250 km/t: ca 15,5 sekunder
Det ble også foretatt noen raske filskifter der de sportslige egenskapene og den umiddelbare rattresponsen kom til sin rett. Bilen opplevdes aldri så utemmet at vi følte oss utrygge.
Og topphastigheten er 260 kilometer i timen. Det har vi bevitnet.
Det er mer enn de fleste elbiler, uansett klasse. Selv de kraftigste Porsche Taycan-utgavene og Tesla Model 3 Performance ligger på omtrent det samme, mens en rekke andre elbiler har sperrer på langt lavere topphastighet. Volvo har for eksempel elektronisk sperre på 180 kilometer i timen på sine modeller.
Men sportslige egenskaper handler om mer enn toppfarten. Ellers hadde det vært svært lite poeng i å kjøpe en bil av dette kaliberet i et land med maksgrense på 110 kilometer i timen.

Bra rekkevidde og rask lading
Batteripakka er på 77,4 kWh, og WLTP-rekkevidden er på respektable 424 kilometer - men da må du naturligvis ikke tråkke for hardt på wattpedalen, for ofte. I Norge har vi (heldigvis) andre fartsgrenser, som hjelper når du skal på langtur.
Bilen støtter imidlertid 800V-lading, og skal under optimale forhold kunne lade med en effekt på mer enn 200 kW. Ifølge Kia skal du dermed kunne lade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter, vel å merke under optimale forhold.
Kommer før jul
Produksjonsstart er satt til september, og EV6 GT skal etter planen være leveringsklar i Europa mot slutten av året. Startprisen vil sannsynligvis ligge på i overkant av 600.000 kroner.
Vi kommer naturligvis tilbake med full test så snart vi får den i hende her hjemme.
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.