Adrenalin-bombe:

Hysteriske Model 3 Performance

Etter noen mil i Tesla Model 3 ble vi merket for livet.

VINTERBIL: Firehjulstrekk og masse krefter er en god og morsom kombinasjon. Foto: Jamieson Pothecary
VINTERBIL: Firehjulstrekk og masse krefter er en god og morsom kombinasjon. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24): Gjennom årene har jeg kjørt det meste nytt som kommer rullende ut fra fabrikkene, alt fra spreke utgaver av Mini til nye Ford GT. I det siste har det derimot kun gått i elbiler.

Noen maskiner må man traktere med større ydmykhet og respekt enn andre. Det gjelder ikke her.

I Tesla Model 3 Performance er det galskap og århundrets glis som setter standarden for alt du foretar deg.

Et knippe biler har funnet veien til Norge, og vi var ikke sene å be da Tesla ringte med tilbud om prøvekjøring. Og la det være sagt med en gang, det er snakk om en prøvekjøring, ikke en fullverdig test. Den kommer senere, når vi får mer tid med bilen.

Herlig galskap

Når modellbetegnelsen Model 3 får Performance-logoen som påheng, er det grunn til å tenke at det er noe ekstra i en eller annen retning, og ja da. Det er det.

Dette er rett og slett den villeste lommeraketten jeg noen sinne har tatt i.

Glem derfor alt som har med Model S frem til nå å gjøre. I det minste med tanke på ytelser og kjørevillighet. Vi har kjørt dem alle, og jo da, det sparker bra rett frem, men byr ikke opp til dans på samme måte som Model 3 Performance gjør.

PASSE STOR: Model 3 har en størrelse som passer Norge veldig bra. Foto: Jamieson Pothecary
PASSE STOR: Model 3 har en størrelse som passer Norge veldig bra. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

To små ord

Den lille hemmeligheten i Model 3 Performance er en stavelse på to ord, som velges i form av et tastetrykk på skjermen – Track Mode.

På den samme knappen har de også satt inn et ikon som viser det sjakkrutete målflagget – checkered flag. Det burde heller vært en rød trekant som en advarsel.

For én ting er at elektroniske støttehjul kobles ut, og du i langt større grad er ute på egenhånd, men man bør også gjøres oppmerksom på at dette er vanedannende.

Langt eller fort

Skal du bestille deg en Model 3 i dag, så har du to utgaver å velge blant. «Long Range» eller «Performance». Track Mode finnes kun på Performance-utgaven, og er man av den kjøreglade typen, så ville det være en tragedie å oppdage denne først etter at man hadde bestilt en Long Range.

Det Track Mode i utgangspunktet gjør er først og fremst å skru av deler av de elektroniske sikkerhetssystemene. Deretter fordeler den mer krefter til bakhjulene på bestilling fra gassfoten.

Før i tiden ville jeg sagt at du med dette ender opp med en utrolig morsom kjøremaskin, selv uten forbrenningsmotoren. Det er fristende å si heldigvis, for denne gjør ting en bil med forbrenningsmotor ville slitt med å klare.

MASSE PLASS: Åpningen på luka er så stor at du får utnyttet det store rommet til fulle. Barnevognen går rett inn. Foto: Jamieson Pothecary
MASSE PLASS: Åpningen på luka er så stor at du får utnyttet det store rommet til fulle. Barnevognen går rett inn. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hvem bør kjøpe hva

Jeg har alltid vært glad i sportslige biler, men jeg undres hvem som vil gå for en VW Golf GTI eller lignende etter å ha opplevd de resursene som ligger i en Model 3 Performance. Prisene for disse bilene ligger tross alt i samme området.

Alle mine egne konklusjoner om at en Long Range med firehjulsdrift er det beste kjøpet er gjort til skamme, men det er meg.

Ikke alle er ute etter et spinnvilt leketøy til en halv million, men har andre formål. Da er vi tilbake på det en bil normalt brukes til, og da er vi tilbake på Long Range igjen. Da bytter du bort litt av lekenheten med mer rekkevidde. Over 530 km etter den nye WLTP-standarden, forteller Tesla.

Stor nok

Som bil passer størrelsen på Model 3 mer inn i det norske gatebildet, for Model S og X er store biler. Den er likevel ikke veldig liten, og Tesla har gjort en særdeles god jobb med å få til et anstendig bagasjerom. Under vår første visning her til lands bestod bilen barnevogn-testen med glans.

I tillegg har du et bagasjerom foran i frunken som også har god plass til et par tre godt fylte handleposer.

Baksetet er nok først og fremst laget for barn og den yngre garde. Det er grei beinplass i lengden, men høyden fra gulvet og opp til sitteputen er i knappeste laget . Voksne får ingen lårstøtte, og blir sittende med knærne i været. Foran er det andre boller. Tesla har tydeligvis tatt inn over seg at setene er viktige.

De var rett og slett som formstøpt fra første sekund, og det eneste jeg kunne ønske var at lengden på sitteputen kunne justeres for bedre lårstøtte.

Det er likevel ikke ment som en klage, for de var bra som de var.

CCS: Tesla leverer nå ladekontakt etter CCS-standarden i Europa. Foto: Jamieson Pothecary
CCS: Tesla leverer nå ladekontakt etter CCS-standarden i Europa. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Logisk

Den 15-toms store skjermen fungerer som en sentral for hele bilen, og man trenger knapt tenke for å gjøre noe som helst, når det er så intuitivt som her. Samtidig er den så lettlest og responsiv at du raskt blir venn med den. Akkurat som det bør være.

Den kunne like gjerne blitt ditt største mareritt, om den ikke fungerte bra.

Alle bilens knapper og funksjoner ligger her, at fra klimaanlegget, til Spotify og åpning av luker og lokk.

Spenstige saker

Vi logger enkelt inn i appen med tildelt brukernavn og passord, og er klar for tur. Vi trenger bare noen meter for å slå fast at vi har med en særdeles spenstig doning å gjøre. Den er passe stor utvendig, men i bruk er den letthåndterlig som en liten småbil.

Den lyder enhver liten kommando som om den var kledd på oss. For ikke å snakke om kraftresursene.

Som sjåfør får vi umiddelbar respons i alt vi foretar oss, enten det er styring eller gasspedal. Også bremsene virker å være litt frekt satt opp, og det passer den øvrige bilen bra. Det var som kjent en liten sak der Model 3 fikk pes for dårlig bremsekraft under typegodkjenningen, men dette rettet Tesla elegant gjennom oppdatering av programvaren.

Regenereringen kan du justere i to trinn – standard eller litt hardere. Ettersom vi kjører elbiler til daglig lar vi den stå i hardeste nivå, noe som raskt blir en vanesak.

Gamle synder

Det slår meg at bilen er noe stumpete, men så måtte vi også over trikkeskinner, og manglende brostein her og der. Tror du neimen ikke det var en fartshump eller tre der også.

Under sånne forhold hører jeg lyder jeg kjenner igjen. De får meg til å tenke på Model X, som har langt dårligere torsjonsstivhet enn Model S.

Det er ruter som gnikker mot gummipakninger og andre lyder. Noen ganger skulle jeg ønske Tesla ikke hadde levert rammeløse vinduer i dørene. Performance er forøvrig utstyrt med 20-tommere, mot 18 og 19 på Long Range.

RYDDIG: Det enkle er ofte det beste sies det, og ryddigere får det knapt blitt. Foto: Jamieson Pothecary
RYDDIG: Det enkle er ofte det beste sies det, og ryddigere får det knapt blitt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Heftig lyd

Vel ute på normale veier blir lydene borte, men fortsatt er det et støybilde her, både fra hjul og fra glasstaket. Kanskje skyldes oppmerksomheten at jeg kommer rett fra markedets stilleste elbil, Audi e-tron.

Det er uansett ikke plagsomt, for Tesla har til gjengjeld markedets beste stereoanlegg. Da er det bare å skru opp lyden.

Vi kommer oss litt utenfor allfarvei, og må selvfølgelig prøve Track Mode. Denne får du først aktivert etter at bilen er satt i Park. Du merker med umiddelbart at du har mistet litt antispinn, og andre hjelpemidler. Men du verden! Nå får bilen vist sitt sanne jeg. Det lave tyngdepunktet skyldes perfekt plassert batteri midt mellom fram- og bakakslingen.

En 180-grader nærmer seg, et lite vipp med rattet til hver side, og bilen legger bredsiden til.

Hvor mye styrer du veldig enkelt med gasspedalen. Mer pedal for mer bredside, eller mindre for mindre. Bilen har en handling av de sjeldne, uavhengig av drivlinje.

Alt foregår så selvfølgelig, og du vet til enhver tid hvor du er og hvor du havner. Det er bare å glede seg til sommeren for å se hva den er god for da. Det er jo tross alt en Performance-utgave vi snakker om.

FRUNK: Plassen i bagasjerommet foran er også svært god. Foto: Jamieson Pothecary
FRUNK: Plassen i bagasjerommet foran er også svært god. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Passe stor

Noen vil nok mene at bilen er lav, med sin høyde på 1,44 meter. En mer SUV-orientert småbil fra Tesla er på vei, i form av Model Y. Den skal visstnok være for Model 3, det Model X er for Model S. Om vi pakker teknologien fra Model 3 inn i et mer SUV-lignende format, vil vi være veldig nære en perfekt elbil for veldig mange.

Dersom Y viderefører de gode egenskapene Model 3 har å by på, så har vi noe godt i vente.

Noen vil antagelig påstå at det ikke går an å nær skamrose en bil fra en produsent som til tider har hatt sitt å stri med - enten det gjelder tekniske ting eller serviceapparat.

Til det har jeg bare en ting å si. Tesla Model 3 er en like godt bygd bil som alle andre nye biler vi prøvekjører, helt til det motsatte er bevist.

Så langt ser det veldig bra ut, bortsett fra at Model 3 Performance byr på mer lekenhet og kjøreglede enn vi har godt av.