Test av ladehastiget:

Ingen lader raskere enn Audi e-tron

Ladetid er nesten like viktig som rekkevidde. Elbil24 har testet ladetiden på det som skal være markedets raskeste, og vi ble mektig imponert.

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Det snakkes mye om rekkevidde på elbiler, men om vinteren dukker det også opp diskusjoner rundt ladetiden, som øker betraktelig i takt med kuldegradene. Heldigvis kommer det stadig biler med raskere lademulighet.

Audi e-tron kommer i løpet av de neste ukene, og er den bilen som foreløpig leder racet om å kunne lade med høyest effekt, og dermed får den raskeste ladehastigheten.

Elbil24 var først i verden med vintertest av Audi e-tron, og nå er vi igjen først ute. Denne gangen med ladetest av samme bil.

Lynladerne kommer

En rekke biler har nå kommet med mulighet for å lade med en effekt opp til 100 kW. Til nylig har Tesla ledet dette racet med en teoretisk ladeeffekt på 120 kW. Erfaring tilsier likevel at det er sjelden man oppnår denne effekten.

Audi e-tron er oppgitt med en ladeeffekt på opptil 150 kW, og det kommer stadig nye ladere som er klargjort for å levere så høye effekter.

Den tyske bilindustrien har gått sammen og startet ladeselskapet Ionity. Dette for å få fart på utbyggingen av nok ladestasjoner, som også skal kunne levere høy nok effekt. Laderne fra Ionity kan maksimalt levere 150 kW på 400 Volt, eller 350 kW på 800 Volt, når det kommer biler som kan ta imot dette.

Kommende Porsche Taycan er den første bilen som er annonsert med lading på 800 Volt, men også Aston Martin Rapid E og andre er på vei. Også Nissan har bekreftet til Elbil24 at de jobber med dette som en fremtidig standard.

Flere selskaper rigger

Foruten Ionity, rigger også de øvrige ladeselskapene for lading med høye effekter, blant annet fra både Fortum og Garo. Flere steder i Norge er det satt opp ladestasjoner som er klargjort for å kunne gi hele 175 kW på 400 Volt, men disse er foreløpig strupet til 80-90 kW i påvente av at de nødvendige væskekjølte ladekablene skal bli typegodkjent. Frem til da må vi nøye oss med den lavere effekten.

-Vi regner med å ha på plass riktig kabel på ladestasjonene våre innen utgangen av første kvartal i år, forteller Jan Ihle fra Ionity til Elbil24.

Dette hindret oss likevel ikke å gjennomføre testen, for i Kristinehamn står den nærmeste laderen vi kjenner til som per i dag kan levere 175 kW allerede nå.

Dette er en lader fra Fortum Charge & Drive, og er plassert på McDonalds på vei inn til Kristinehamn. Vi tok derfor med en e-tron for å teste, lenge før resten av verden i det hele tatt har fått sett bilen.

RASKT: Audi benytter den utbredte CCS-standarden. Foto: Fred Magne Skillebæk
RASKT: Audi benytter den utbredte CCS-standarden. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Greie forhold

For ikke å kjøre bomtur sjekket vi tilstanden på laderen før avreise. Av to ladere var en av dem i drift. Det holdt for oss. Vel fremme skulle begge være i drift, men nei da. Den første vi forsøkte å koble til fant ingen kommunikasjon med bilen. En telefon til Fortum løste heller ikke problemet. Mens vi hadde kundeservice på tråden forsøkte vi den andre. Heldigvis, den virket.

Vi hadde sørget for å tømme batteriet ned til 1 prosent SoC (State of Charge), noe bilen selv omregnet til 7 kilometer gjenværende rekkevidde. For å sikre all informasjon under ladingen satte vi et kamera til å filme displayet under hele sekvensen, i tillegg til at vi noterte alle nøkkeltall.

VIDEO: Den ivrige kan se hele ladetesten speedet opp til 2,5 minutter her:

Heftige resultater

Vi passet naturligvis på å komme til ladestasjonen med gjennomvarm bil. Allerede fra start (1 prosent) fikk bilen 69 kW tilført, og displayet sa at ladesekvensen skulle ta 58 minutter til 100 prosent, som for e-tron er 95 kWh.

Allerede ved 25 prosent ble bilen tilført over 100 kW. Da begynner det virkelig å gå unna, men det stoppet ikke der.

Effekten var fortsatt på oppadgående kurve, og ved 55 prosent viste effektmeteret at bilen fikk svimlende 150 kW tilført effekt. Så høy effekt har vi aldri vært i nærheten av på noen annen bil, men heller ikke her stoppet det. Effekten fortsatte å øke, og ved 69 prosent oppladet batteri fikk vi toppeffekten.

Den viste hele 154 kW en liten stund, før den igjen begynte å redusere ladeeffekten, som normalt.

FULL FART: Med 154 kW er e-tron den bilen som lader raskest på markedet - med god margin. Foto: Fred Magne Skillebæk
FULL FART: Med 154 kW er e-tron den bilen som lader raskest på markedet - med god margin. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Først ved 79 prosent falt den under 150 kW, og ved 84 prosent falt den igjen under 100 kW. I det batteriet nådde 100 prosent var også ladeeffekten på sitt laveste, med 43 kW tilført energi.

Småkaldt

Det er verdt å merke seg at utetemperaturen nå var - 1,5 grader, noe det ikke virker som om bilen brød seg nevneverdig om.

Audi e-tron har forøvrig et svært informativt display, og viser i et og samme bilde all vesentlig informasjonen, som:

  • Batteristatus (State of Charge)
  • Ny rekkevidde med gjeldende batteristatus
  • Estimert klokkeslett for ferdig oppladet
  • Gjenværende ladetid
  • Ladehastighet i km/t
  • Ladehastighet i kW

Skulle vi be om noe mer, så måtte det være temperatur på batteriet, men dette må anses å være informasjon for spesielt interesserte. En praktisk opplysning er ladehastighet i antall km/t, en måleform også Tesla benytter. På det meste viste e-tron en hastighet på svimlende 653 km/t.

Da ladesekvensen startet sa bilen at prosessen ville ta 58 minutter. Til 80 prosent tok det likevel bare 35 minutter, og 100 prosent ble nådd etter 50 minutter.

Audi e-tron er med dette den raskeste bilen på markedet til å ta til seg energi. Ladehastighet er et viktig poeng for en bil av denne størrelsen, biler man kanskje kjører på lengre turer enn man gjør med de mindre og kompakte elbilene.

Laderne kommer

Ikke bare er toppeffekten svært høy, men den tar høy effekt over en større del av registeret, noe som korter ladetiden betraktelig. Snart vil det som sagt være et stort antall ladere som kan gi disse effektene rundt omkring, både fra Ionity og andre.

Mens Ionity enn så lenge skal ta 80 kroner per ladesekvens, så tar Fortum og de andre kr. 2,50 per minutt. Det betyr at tid er penger, og en bil som lades raskt vil dermed bli rimeligere å lade.

Ved endt lading sa instumentene i bilen at den var klar for nye 362 kilometer kjøring, selv om vår vintertest ga oss avrundet 330 kilometer som fasit.

De første Audi e-tron vil bli levert til kunder en gang rundt uke 9 i år, og i løpet av første kvartal skal altså laderne være i stand til å levere ladeeffekter som vi her har testet.