Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): E-Niro var bilen Kia kunne ha solgt svært mange flere eksemplarer av da den ble lansert i 2018, hadde importøren bare klart å levere nok biler. For bilen hadde nemlig det som var mangelvare den gangen: God rekkevidde, uten at man ble ruinert.
Det er samtidig helt på sin plass å si at bilen etter hvert har blitt en stor suksess, også salgsmessig. Totalt ruller det nå over 9000 e-Niroer på norske veier, og det blir garantert mange flere når etterfølger Niro EV nå straks dukker opp.

29 nye elbiler vi gleder oss til i 2023
Helt ny bil
Bilen er egentlig blitt helt ny, både på inn- og utsiden. Den er større, har fått frunk under panseret, og har fått en anstendig pakke med standardutstyr og tilbehør, støtte for toveislading (V2L), heads-up display, fjernstyrt parkeringsassistent, fått støtte for hengervekt på inntil 750 kilo og mye, mye mer. Den er ganske enkelt oppgradert til 2022-nivå på de fleste områder.
Og prisen? Den starter på 399.900 kroner, som er innafor budsjettet til mange familier som er på utkikk etter ny elbil.

Men vi skal ikke gjenta for mye, for vi har allerede testet det aller meste ved bilen - med unntak av rekkevidde og lading. Om du ikke alt har fått det med deg, finner du alt det andre i denne saken:

TEST: Helt nye Kia Niro EV
Nå er turen kommet til det svært mange av oss er opptatt av, nemlig rekkeviddemålinger på norske veier, samt ladetest der vi ser på hvor lenge du må belage deg på å stå på hurtigladestasjonen for å få fylt opp batteriet på langtur.
Så langt kom vi
Vi måtte denne gangen vente helt til november før vi fikk kjørt Niro EV på langtur.
Elbil24 tar sjelden noen snarveier når vi tester rekkevidde på elbiler. Vi lader bilene fullt opp, og så kjører vi til det står 0 prosent og 0 kilometer igjen på telleren. Det er tidkrevende, men eneste metoden som kan si noe helt sikkert om rekkevidden, siden forbruket varierer - blant annet med restkapasiteten i batteriet.
Samtidig skal start og slutt enten være på samme sted, eller på tilnærmet samme høydemeter over havet, slik at antall stigninger og nedstigninger er lik. Testene foretas normalt på et utvalg veier på Østlandet, og innebærer både landevei, bykjøring og motorvei - samt en liten fjellovergang over Lygna.
Da vi kjørte Niro EV, lå temperaturen på rundt 7 grader. Det var i tillegg våt vei på deler av strekningen. Begge deler er naturligvis ikke optimalt for å få flest mulig kilometer på telleapparatet, og for å gjøre en lang historie kort, så kom vi 402,1 kilometer før det var slutt.
Dette er 57,9 kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde, noe som er helt innafor når vi tar vær- og temperaturforhold i betraktning. På tørr asfalt og i norske sommertemperaturer, bør 460 kilometer absolutt være mulig å klare på blandet kjøring.
Og forbruket er ikke så lett å matche: 15,4 kWh pr 100 kilometer er meget bra med tanke på forholdene.

STOR OVERSIKT: Her er elbilene du får før nyttår
Ladetest 0-100 prosent
Den siste tiden har det kommet mange elbiler på markedet som kan hurtiglade med effekt på langt over 100 kW. Enkelte klarer langt over 200, deriblant Kia EV6. Med tanke på at alle oppgraderingene Niro har gjennomgått, hadde vi håpet at også ladehastigheten var oppjustert siden e-Niro.
Dessverre stoppet nåla på 82 kW, og snitt ladeeffekt mellom 10 og 80 prosent var så lav som 57,74 kW. Dette tok 46 minutter, noe som ikke er veldig imponerende når vi snart skriver 2023, og blir stående som det største ankepunktet mot denne bilen når vi nærmer oss konklusjonen.
Det er samtidig verdt å nevne at etter 80 prosent går hastigheten vesentlig ned. Det tar 44 minutter å topplade fra 80 til 100 prosent. Man skal helst stoppe ved 80 prosent, men det går altså an å fullade, hvis du må og har tid til en ekstra runde i butikkene mens du venter.
Detaljene fra ladetesten kan du lese ut fra diagrammet under.
Konklusjon
Kia har nok en gang laget en god elbil, som framstår som et fornuftig kjøp. De som velger denne bilen vil neppe møte de store negative overraskelsene: Kia har lang erfaring med elbiler, og det er en god trygghet i seg selv.
Det er også en god trygghet å vite at bilen leveres med 7 års garanti, noe som er sjelden kost.
Men Niro EV har nå fått mange flere konkurrenter enn hva tilfellet var da e-Niro ble lansert, og flere kommer i 2023 - og flere byr også på bedre ladehastigheter og mer attraktive priser, ikke minst BYD Atto3 og prisbomben MG4 - som for øvrig også leveres med 7 års garanti og som vi alt har kjørt i duell mot Niro EV.
Så spørs det om Niro EV får det til å rykke i lystmusklene til publikum, vi tror i hvert fall den vil lokke mange e-Niro-eiere som er klare for en oppgradering.
Kia Niro EV - tekniske spesifikasjoner
Tekniske spesifikasjoner: | |
Motor: | 1 x elektrisk |
Effekt: | 204 hk |
Dreiemoment: | 255 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Kapasitet: | 64,8 kWh |
Hurtiglading: | 80 kW DC |
Ombordlader: | 11 kW |
0-100 km/t: | 7,8 sek. |
Toppfart: | Ikke kjent |
Målt forbruk: | 15,4 kWh pr 100 km |
Rekkevidde: | 460 km (WLTP) |
L x B x H: | 4420 x 1825 x 1560 mm |
Akselavstand: | 2,720 mm |
Bagasjerom: | 495 liter |
Frunk: | 20 liter |
Hengervekt: | 750 kg |
Garanti: | 7 år / 150.000 km (3 år uten km-begrensning) |
Pris fra kr. (Comfort) | 399.900 |
Pris til kr. (Exclusive Pluss) | 474.900 |
Kommer: | Nyttår |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.