Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Bilen er det geniale verktøyet for kultur. Bilkultur. Den er for mange også selve definisjonen på frihet. Gjerne helt uten mål og mening, for noen ganger er det selve reisen og opplevelsene underveis som er målet, ikke destinasjonen i seg selv. Men bil er også blitt komplisert, og elektrisk. Kanskje nettopp derfor.
Før i tiden var bilen det selvfølgelige valget når ferien skulle avvikles. Da bar det ut på tur – gjerne langtur. Men hva nå?
I nyere tid har det skjedd store endringer med bilparken. Ikke bare har vi begynt å kjøpe elbiler, men vi har også sluttet å kjøpe biler med bensin- eller dieselmotorer, biler som nå kalles fossile. Må vi si farvel til de avsidesliggende langturene?
Undertegnede er av typen som gjerne reiser verden rundt i et bilsete. Underveis har jeg lagt deler av alt Sør-Amerika, Nord-Amerika, Russland, og naturligvis Europa bak meg i bil. Noen av turene har vært som rene ekspedisjoner å regne, men vil jeg kunne gjøre dette i den elektriske fremtiden?
Vel, nyttårsforsettet er enkelt. Fra nå av skal det brukes mindre tid på mekking, og mer tid på kjøring – og fremover skal reisen i så stor grad som mulig være elektrisk. Målet er 100 prosent.

Hotel California
Da passet det vel bra at Porsche ville vise oss deres nye taktelt, en løsning jeg er godt kjent med fra før. Forskjellen er at det i mine tilfeller stort sett har sittet på toppen av en Toyota Land Cruiser, eller Hilux – til nød på en Land Rover (ikke spør om hvorfor).
Porsche har lang fartstid med eventyr på fire hjul, selvfølgelig takket være eierne. Det finnes flust av Porsche-eiere som nekter å bytte til mer praktisk bil, og som derfor heller utvider potensialet til den bilen de har, enten det er en 911 som er satt på stylter, eller det er en Taycan Cross Turismo som har fått taktelt, som her.
For så sant du ikke skal bruke bilen som traktor og stubbebryter, så er det utrolig hva en Taycan – eller bil generelt – med god bakkeklaring og firehjulsdrift kan takle. For har du nok bakkeklaringen, så har du også alle fire hjulene på bakken. Når alle fire i tillegg har godt grep, ja så kommer du frem.
Skal du ut i virkelig tøft terreng bør du også vurdere dekkvalget nøye, men da skal du virkelig ut i områder man normalt ikke drar en Porsche Taycan. Når det er sagt, så får du Gravel Mode kjøreprogram i Cross Turismo, en venn i nøden om du skulle trenge det.
Vi befinner oss så sentralt i Los Angeles som vi kan komme, i selveste Downtown. Her finner vi prostituerte og halliker på ene siden av gaten, med børs og finans på den andre. Det mangler ikke på action, for i reneste Hollywood-stil blir det skytedrama inne på Target-sjappa vi akkurat forlot. Gjerningsmannen ble drept av politiet på stedet. Om jeg tuller? På ingen måte, men vi er her i første omgang for å delta på Los Angeles Auto Show.
Se flere bilder fra turen:
Men nå skal vi forlate åstedet, og foran oss ligger Californias kystveier i lange strekk. Vi setter nesa mot Malibu. Selv om det er reisen som er målet, ikke destinasjonen, så har vi denne gangen et mål – en liten vingård i fjellandskapet nord for Malibu, til Saddle Rock Ranch, og fjellene ovenfor. Grusveien den siste biten blir dårligere og dårligere, og terrenget brattere og brattere.
Jeg har sittet slik mang en gang, og minnene tar meg tilbake på disse turene. Det slår meg at aldri før har jeg kjørt en bil som dette til et sted som dette. Men formålet er det samme, å fricampe på en fjelltopp der utsikt, solnedgang og ikke minst soloppgang står på menyen de neste tolv timene. I løpet av disse timene må vi også få oss litt søvn, og takteltene var satt opp på et blunk. Har du bretta ei t-skjorte, så klarer du dette også.

98 modeller sjekket: Så mye dyrere blir elbilene fra 1. januar 2023
Formet som en skiboks er det bare å lukke opp lokket, for så å brette ut den doble bunnen. Dermed er senga klar, for madrassen ligger allerede i. Det samme kan sengetøyet, dersom du skal være ute flere dager. Stigen er hengslet i øvre enden, og vippes bare ned.
La oss si det sånn, om du estimerer ti minutter på å slå det opp, så rekker du også å ta deg en øl underveis. Kanskje to.

Porsche og taktelt, liksom...
Ligger Porsche-folk i taktelt da? Nei, da. Selvfølgelig gjør ikke de fleste Porsche-eiere det, på samme måte som fåtallet av dem som ratter en Toyota Land Cruiser noen gang har ligget i et taktelt.
Men noen gjør det, og flere burde prøve. For dette gir en nærhet til naturen på en så enkel og komfortabel måte at det knapt kan beskrives.
Min forrige opplevelse i et taktelt fant sted i Etosha Nasjonalpark i Namibia. Etter å ha sittet mutters alene ved bålet utenfor bilen i timer og hørt på alle lydene villmarken i Afrika hadde å by på, så klatret jeg opp i teltet – den gang på en Hilux – mett av inntrykk. Ole Lukkøye kom fort, og jeg vet ikke hvor lang tid det hadde gått. Men jeg bråvåknet av et løvebrøl jeg aldri hadde trodd var mulig. Bassen i magadraget fra løven satte hele bilen i bevegelse, og på typisk vis hadde den flere vers den måtte lire av seg før den igjen ble stille. Jeg lå bare rolig og nøt opplevelsen, uten å tenne lykter eller annet for å se hvor nære bilen den var, for den var rett utenfor et sted.

TEST: Tre store, elektriske sju-setere
Det var ingen løver å spore i Malibu, men alle destinasjoner har sitt å by på. For da jeg som døgnvill våknet ved totiden på natten var det et helt annet orkester å lytte til. Også her var det during. Av og til lett, noen ganger litt kraftigere – som regel en jevn rytme. Innimellom ble det stille, men bare i ti-tyve sekunder, før kompisen i naboteltet igjen heiv etter pusten og fortsatte den evindelige snorkinga. Stakkars mann! Ryktene skal likevel ha det til at han ikke var alene, for da temaet ble tatt opp over morgenkaffen noen timer senere, stod det fem kvinner og menn og stirret alvorlig bort på akkurat meg - av en eller annen grunn.
I know nothing!

Teltet
Teltet vi akkurat hadde overnattet i var herlig rigget, med god madrass, dyne, pledd, og nok puter for en halv armé. Med et madrassmål på 210 x 130 centimeter hadde jeg mer enn nok plass.
Av erfaring visste jeg at det kom til å bli en magisk soloppgang, og ikke ville det bli kaldt om natten heller. Ikke for en nordmann som i november dukker opp i solfyllte California. Jeg lot derfor gardinene av typen som dekkes til med glidelås være åpne. Jeg ville våkne, se ut på stillheten, på soloppgangen, og på den lille campen som igjen våknet til live. Men jeg våknet lenge for vi kom så langt, for det duret i mobiltelefonen.
-Hei, det er megleren din som ringer. Vi har fått bud på huset ditt.
Klokka var 03.50 lokal tid. Jeg hadde valgt å ikke skru av telefonen, nettopp fordi megleren kunne finne på å ringe. Jeg takket nei til budet, og sovnet igjen. Kanskje burde jeg solgt huset, kjøpt en Taycan med taktelt og kastet telefonen? Tanken slo meg faktisk.

BMW, Porsche og Audi møtes i stor test: - Stiller de to andre i skyggen
Teltet i seg selv er ikke laget av Porsche fra bunnen av. De har tatt en snarvei, en smart en sådan. Det er nemlig et telt fra iKamper som er brukt som utgangspunkt, en leverandør av veldig gode teltløsninger for normale biler. Det var likevel ikke godt nok, for iKamper har ikke vindtunneler for å teste hvordan teltene fungerer under kjøring. Det har derimot Porsche, som derfor har brukt basisen fra iKamper i bunnen, og deretter laget et toppdeksel selv. Dette har en helt annen form enn iKampers egne, og skal være ha langt bedre aerodynamikk. Noen vil antagelig reagere på at det står ganske høyt plassert på bilen, men også dette er av en grunn. For det første bidrar det til den nevne aerodynamikken, i tillegg til at det støyer mindre ved å ha det sånn.
For å sette sitt eget preg på teltet har de også brandet det med Porsche-merker både i kanvaset, og i hardplasten. Du skal slippe å være i tvil. Teltet, rettere sagt dekslet, kommer i de to alternative fargene lys grå og mørk grå, men kjenner jeg Porsche-folket godt nok, så tipper jeg de kommer til å foliere eller lakkere disse toppene i de fargene som passer for dem.

Alt har sin pris
Så hva koster herligheten? Vel, det skal være forskjell på ekte og uoriginalt. Et telt som dette er derfor priset til 5.000 Euro, og før noen engang rekker å tenke tanken om at man kan bo mye på hotell for denne summen, så er det bare å konkludere med at et hotell kan du ikke sette opp der du vil. Et hotellrom har heller ikke en annenhåndsverdi. Dessuten finnes det mange som rett og slett ikke ønsker å bo på hotell.
På turen hadde vi også med oss Brock Keen, som mange kjenner igjen fra diverse sosiale medier, der han reiser rundt med sin Porsche 911 996. Og hvor bor han på reisen? I takteltet naturligvis. Med på turen hadde han også med seg kjæresten og hunden, og sammen har de tre utallige netter i takteltet på 911’en.
-Mitt hjem er der jeg parkerer det, forteller Brock, og trekker på smilebåndet.
Om du aldri har campet på denne måten før, så er det bare å legge det inn i bucket-listen under «må prøves».
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.