Elbiltest:

Mercedes-Benz EQB: Nå er prisene klare

Mercedes lover rask leveringstid, men er du klar for å si fra deg hengerfeste?

Mercedes EQB er klar for bestilling fra første halvdel av januar. Mercedes lover at bilen er på norske veier kort tid etter. Foto: Fred Magne Skillebæk.
Mercedes EQB er klar for bestilling fra første halvdel av januar. Mercedes lover at bilen er på norske veier kort tid etter. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Mercedes-Benz har en rekke elbiler på gang, og de har knapt startet på lanseringen av flaggskipet EQS, før de nå viser frem ytterligere en nykommer. Denne gangen i form av EQB, som i store trekk er en elektrifisert utgave av deres egen kompakt-SUV, GLB, og som dermed blir en slags lillebror til EQC.

Elektriske EQB byr om ønskelig på både firehjulsdrift, syv seter, og generelt god plass. Og det til en relativt fornuftig penge.

Prisene er nå klare: EQB 300 4MATIC har fått en startpris på 477.000 kroner, mens du må ut med minst 498.000 for EQB 350 4MATIC.

EQB kan bestilles fra og med første halvdel av januar 2022 og forventes ifølge Mercedes å være på norske veier kort tid etter salgsstart.

Akseptable priser og rask leveringstid kommer godt med i et marked som sliter med å møte etterspørselen. Det er med andre ord mye som stemmer med nye EQB, men så er det jo sånn at det ikke finnes en bil som ikke har en hake ved seg.

Riktig størrelse

Bilen er som sagt en SUV, og måler nær 4,7 meter i lengde. Det plasserer den midt i smørøyet for en typisk norsk familiebil. Med syv seter er den også svært praktisk, for sitteputen på andre seterad er delt 60/40, og hver av dem kan uavhengig skyves frem eller tilbake på skinner i gulvet. På denne måten får du valgfri prioritering av plass til andre eller tredje seterad, eller til økt bagasjerom om du vil. Seteryggen er forøvrig delt 40/20/40, selv om sitteputen er delt 60/40.

De syv setene har derimot sin pris, for dette er bilen for deg som er villig til å ofre hengerfeste til fordel for flere seter.

Mercedes-Benz EQB: Nå er prisene klare

For selv om EQB har en modifisert utgave av plattformen til EQA, så kan den ikke trekke henger, slik EQA kan. Dette ble prisen EQB måtte betale for å kunne få løsningen med tredje seterad helt bakerst. Men så er det heller ikke alle som har behov for krok bak. En typisk trade-off der altså.

Bagasjerommet måler 465 liter, dersom du legger ned tredje seterad. Legger du også ned midterste seterad, får du 1701 liter å fylle. Men vær varsom hva du fyller det med, for bilen har en egenvekt på 2175 kg, og du kan maksimalt laste inn 405 kg med folk eller bagasje. Putter du en person i hver stol, så bør ikke gjennomsnittsvekten være mer enn 57,8 kg per person. Da ryker du på totalvekta, som er 2.580 kg.

Vær også klar over at andre seterad har en utforming som er nær perfekt for barnestoler. Det er nærmest flatt som en finérplate, uten noen form for sidestøtte, ei heller lårstøtte. Sagt på en annen måte, dette er ikke stedet for noen i voksen utførelse å sitte over lengre tid, men som sagt, perfekt for barnestoler. Faktisk demonstrerte Mercedes hvordan en EQB så ut med hele fem barnestoler montert. Imponerende!

Mercedes-Benz EQB: Nå er prisene klare

To versjoner

Du har i praksis to valg når du skal velge en EQB, og vi har prøvekjørt dem begge - både EQB 300 4Matic og EQB 350 4Matic. Forskjellen ligger i motoriseringen, der 300 byr på 225 hestekrefter fra et dreiemoment på 390 Nm, mens EQB 350 4Matic leverer 292 hk, fra et dreiemoment på 520Nm.

Den eneste merkbare forskjellen ligger i kreftene, akselerasjonen, og prisen.

For alle vekter, lastekapasiteter, og andre tekniske spesifikasjoner er identiske. Det samme med både forbruk og rekkevidde. Men de ekstra kreftene har naturligvis en pris, så EQB 350 vil loppe deg for noen kroner ekstra. Om de er verdt det kommer an på bruksmønsteret ditt.

For EQB 300 er ingen racer. Med en akselerasjon til 100 km/t på 8 sekunder er den faktisk blant de tregere i klassen, men samtidig har du et dreiemoment som gjør at bilen ikke føles svak i det hele tatt. Nå skal det legges til at vi ikke har kjørt noen av utgavene med mye last, så dersom du ofte drar på mange eller mye, bør du kanskje vurdere en EQB 350 med ytterligere 64 hester som er med å trekke lasset. Til daglig matpakkekjøring fungerer EQB 300 helt fint.

Mercedes-Benz EQB: Nå er prisene klare

God på innsiden

EQB er en bil du setter deg inn i, ikke ned i, og den byr på praktiske løsninger. Vel på plass i førersetet er det ingen nevneverdige ønsker om mer plass. Det er høyt under taket, god bredde, og lett å justere seg til en god sitteposisjon. Setene er elektrisk justerbare, og du har en manuell uttrekkbar sittepute, noe som er helt fint.

Foran oss sitter den etter hvert kjente planken med to skjermer integrert. Brukergrensesnittet er også velkjent fra andre biler fra selskapet, så her er det bare å trykke start og kjøre.

Den lange akselavstanden på over 2,8 meter bidrar til en enda større storbilfølelse enn totallengden tilsier. Akselavstanden gir også rom til mer innvendig plass, selv om tunellen som normalt huser girkasse og akslinger fortsatt stjeler noe innvendig plass.

Vi legger underveis merke til at bilen ikke har doble akustikkglass, men skal samtidig ikke klage på mye støy utenfra. Og apropos lyd, så hadde den ene av testbilene stor stereo fra Burmester. Dette er antatt beste valg av de tre nivåene. Den andre testbilen vi kjørte hadde midterste nivå, og strengt tatt var det ikke nevneverdig forskjell, annet enn at Burmester har prosessor for surround-lyd, noe midterste ikke har. Men begge har subwoofer, en ekstra basshøyttaler som er på sin plass. Det rimeligste stereosystemet har ikke denne, noe man bør ha.

Mercedes-Benz EQB: Nå er prisene klare

Ikke alene

Det har gått inflasjon i uttrykket Tesla-killer, men her må det hentes frem nok en gang. For det er ikke mange biler i denne størrelsen som kan skryte på seg å tilby syv seter, noe både EQB og Tesla Model Y vil komme med. Og det er ikke tilfeldig at vi trekker frem nettopp Model Y, for bilene er priset omtrent likt.

Likevel mener Mercedes at bilene ikke er konkurrenter, ettersom de anser EQB å være en kompakt SUV, mens Model Y er en midium SUV – altså litt større.

Skulle du ikke trenge syv seter, så renner det på med ytterligere konkurrenter. For da må vi hente frem både Audi Q4, Skoda Enyaq, VW iD.4, Volvo XC40, og enda flere. Ford Mustang Mach-E, Ioniq 5 og Kia EV6 blander seg også inn i klassen – både med tanke på størrelse og pris. Likevel skiller EQB seg fra de andre ved at den har en mer firkantet karosseriform som ligner mer på de større offroad’erne. Dette gir god takhøyde og mye luft, som igjen gir inntrykk av mer plass.

Samtidig skal det sies at EQB klart kommer fra en leverandør av biler i premiumsegmentet, selv om ordet premium i større og større grad er visket ut med tiden. Det er likevel et godt nivå på opplevd kvalitetsfølelse, selv om du har noen elementer som fortsatt oser plastikk. Og til alle bilprodusenter som enda ikke har skjønt det, sort pianolakk har lite i en bil å gjøre. Det gir fingermerker, fingermerker og fingermerker, i tillegg til at alt støv vises særdeles godt.

Mercedes-Benz EQB: Nå er prisene klare

Forbruk, rekkevidde og ladefart

EQB har en batteripakke på 66,5 kWh, noe som i seg selv er en passe anstendig kapasitet. Vi brukte et par timer av testtiden på å rusle rolig rundt fra den ene tyske småbyen til den andre. Hastigheten var moderat, noe som gjorde at vi syns forbruket på nær 2,2 kWh per mil virket høyt. Det er uansett så høyt at rekkevidden ikke vil holde til de 419 kilometerne som er oppgitt. Alt dette tar vi uansett med en klype salt til vi har fått kjørt bilen gjennom våre faste testrutiner på norsk jord. Det skal også sies at testbilene for anledningen rullet på store felger, noe som trekker forbruket opp, og rekkevidden ned.

Vi er med andre ord ikke veldig bekymret for rekkevidden, men noe mer undrene til ladehastigheten.

For Mercedes strekker på ingen måte strikken i så måte. Maksimal ladeeffekt oppgis til 100 kW, noe som er mindre enn de fleste andre konkurrenter på dette nivået. Så får det heller være at de i praksis kan snuse på 110 kW på det meste, men ladekurvene deres er ikke kjent for å holde seg høyt over lengre tid, så her tyder det på en generelt moderat ladefart. Så skal det legges til at også dette skal testes i våre 0-100 % ladetester, så snart vi får anledning.

Mercedes-Benz EQB: Nå er prisene klare

Konklusjon

Mercedes-Benz strekker ingen strikker med den nye EQB. Likevel har den en høy grad av x-faktor som trekker trivselsfaktoren solid i positiv retning. For opplevd kvalitetsfølelse og tryggheten om at alt virker har også sin pris. Her har du nok av det.

Samtidig merker du med en gang du setter av sted at dette er en bil laget av en produsent som er mer vant med å lage biler enn datamaskiner. Men om dette er nok til å få kundene på kroken gjenstår å se. For mange velger bil ut fra følelser, og en trigger for følelsene starter ofte med å studere spesifikasjoner. Der har ikke EQB all verdens å melde, men da er det fristende å komme med et godt råd: Ikke skue hunden på hårene. Det kan være verdt å ta EQB med i betraktningen dersom en middels stor el-SUV står på ønskelista. Det kan være at du blir positivt overrasket.

Testresultat

Mercedes-Benz EQB

Plass, kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper, 7 seter

Ladefart, høyt forbruk(?), ikke mulig med henger

Tekniske spesifikasjoner:

. EQB 300 4Matic EQB 350 4Matic
Motor:2 x elektrisk2 x elektrisk
Effekt:228 hk (168 kW)292 hk (215 kW)
Dreiemoment:390 Nm520 Nm
0-100 km/t:8 sek.6,2 sek.
Toppfart:160 km/t160 km/t
Batteri:Li-ionLi-ion
Batterikapasitet:66,5 kWh netto66,5 kWh netto
Ombordlader:11 kW11 kW
Hurtiglading:100 kW100 kW
Forbruk (WLTP, kombinert)1,81 kWh/mil1,81 kWh/mil
Rekkevidde (WLTP, kombinert)419 km419 km
LxBxH (mm):4684x1834x17014684x1834x1710
Akselavstand (mm):28292829
Egenvekt:2175 kg2175 kg.
Tillatt totalvekt:2580 kg.2580 kg.
Lastekapasitet:405 kg.405 kg.
Bagasjerom:465 - 1620 liter465 - 1620 liter
Hengervekt:Ikke muligIkke mulig
Taklast:70 kg70 kg.
Pris fra kr.477.000498.000

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer