(Elbil24): Mercedes-Benz har en rekke elbiler på gang, og de har knapt startet på lanseringen av flaggskipet EQS, før de nå slipper nok en elbil ut på norske veier. Denne gangen i form av SUV'en EQB, som i store trekk er en elektrifisert utgave av deres egen kompakt-SUV, GLB, og som dermed blir en slags lillebror til EQC.
Elektriske EQB byr om ønskelig på både firehjulsdrift, syv seter, og generelt god plass. Og det til en pris som burde få flere til å se to ganger på hva den har å by på.
Prisene for en EQB 300 4MATIC starter på 477.000 kroner, mens du må ut med minst 498.000 for EQB 350 4MATIC. Det er sistnevnte vi her har testet.
De første EQB har allerede trillet inn i landet, og registrert på norske skilter.
Akseptable priser og rask leveringstid kommer godt med i et marked som sliter med å møte etterspørselen. Det er med andre ord mye som stemmer med nye EQB, men så er det jo sånn at det ikke finnes en bil som ikke har noen haker ved seg.

Elbil som firmabil? Det kan bli dyrt i 2022
Riktig størrelse
Bilen er som sagt en SUV, og måler nær 4,7 meter i lengde. Det plasserer den midt i smørøyet for en typisk norsk familiebil. Med syv seter er den også svært praktisk, for sitteputen på andre seterad er delt 60/40, og hver av dem kan uavhengig skyves frem eller tilbake på skinner i gulvet. På denne måten får du valgfri prioritering av plass til andre eller tredje seterad, eller til økt bagasjerom om du vil. Seteryggen er forøvrig delt 40/20/40, selv om selve sitteputen er delt 60/40.
De syv setene har derimot sin pris, for dette er bilen for deg som er villig til å ofre hengerfeste til fordel for flere seter.

For selv om EQB har en modifisert utgave av plattformen til EQA, som kan trekke henger. Det kan altså ikke EQB, noe som ble prisen EQB måtte betale for å kunne få løsningen med tredje seterad helt bakerst.
Men så er det heller ikke alle som har behov for krok bak. En typisk trade-off der altså.
Bagasjerommet måler 465 liter, dersom du legger ned tredje seterad. Legger du også ned midterste seterad, får du 1701 liter å fylle. Men vær varsom hva du fyller det med, for bilen har en egenvekt på 2175 kg, og du kan maksimalt laste inn 405 kg med folk og bagasje. Totalvekta er med andre ord 2580 kg.
Vær også klar over at andre seterad har en utforming som er nær perfekt for barnestoler. Det er helt flatt, nesten som en vattert finérplate, uten noen form for sidestøtte, ei heller lårstøtte. Sagt på en annen måte, dette er ikke stedet for noen i voksen utførelse å sitte over lengre tid, men som sagt, perfekt for barnestoler. Faktisk demonstrerte Mercedes hvordan en EQB så ut med hele fem barnestoler montert, noe som rett og slett er imponerende!

To versjoner
Du har i praksis to valg når du skal velge en EQB, enten EQB 300 4Matic eller EQB 350 4Matic. Forskjellen ligger i motoriseringen, der 300 byr på 225 hestekrefter fra et dreiemoment på 390 Nm, mens EQB 350 4Matic leverer 292 hk, fra et dreiemoment på 520Nm.
Den eneste merkbare forskjellen ligger i kreftene, akselerasjonen, og prisen.

Kia snart klare med stor, elektrisk SUV
For alle vekter, lastekapasiteter, og andre tekniske spesifikasjoner er identiske. Det samme med både forbruk og rekkevidde. Men de ekstra kreftene har naturligvis en pris, så EQB 350 vil loppe deg for noen kroner ekstra, men selv i denne utgaven leverer bilen i godt monn satt opp mot prisen. Om de er verdt det kommer an på bruksmønsteret ditt.
For EQB 300 er ingen racer. Med en akselerasjon til 100 km/t på 8 sekunder er den faktisk blant de tregere i klassen, selv om dreiemomentet gjør at bilen på merkverdig vis likevel ikke føles svak i det hele tatt. Nå skal det legges til at vi ikke har kjørt noen av utgavene med mye last, så dersom du ofte drar på mange eller mye, bør du kanskje vurdere en EQB 350 med ytterligere 64 hester som er med å trekke lasset. Det er denne vi her har testet, en bil som leverer helt fint.
Til den daglige matpakkekjøringen vil mange helt sikkert også finne EQB 300 helt grei, men det er merkbar forskjell på disse to.

God på innsiden
EQB er en bil du setter deg inn i, ikke ned i, og den byr på praktiske løsninger. Vel på plass i førersetet er det ingen nevneverdige ønsker om mer plass. Det er høyt under taket, god bredde, og lett å justere seg til en god sitteposisjon. Setene er elektrisk justerbare, og du har en manuell uttrekkbar sittepute. Det setter vi pris på!
Foran oss sitter den etter hvert kjente planken med to skjermer integrert. Brukergrensesnittet er også velkjent fra andre biler fra selskapet, så her er det bare å trykke start og kjøre.

Slik skal de få flere til å velge elbil
Den lange akselavstanden på over 2,8 meter bidrar til en enda større storbilfølelse enn totallengden tilsier. Akselavstanden gir også rom til mer innvendig plass, selv om tunellen som normalt huser girkasse og akslinger fortsatt stjeler noe plass i kupéen.
Vi legger underveis merke til at bilen ikke har doble akustikkglass, men skal samtidig ikke klage på mye støy utenfra. Og apropos lyd, så er sterosystemet fra Burmester det antatt beste valget av de tre nivåene.

Ikke alene
Det har gått inflasjon i uttrykket Tesla-killer, men her må det hentes frem nok en gang. For det er ikke mange biler i denne størrelsen som kan skryte på seg å tilby syv seter, noe EQB har, og Tesla Model Y vil komme med. Og det er ikke tilfeldig at vi trekker frem nettopp Model Y, for bilene er priset omtrent likt.
Likevel mener Mercedes at bilene ikke er konkurrenter, ettersom de anser EQB å være en kompakt SUV, mens Model Y er en midium SUV – altså litt større. Mercedes mener altså at de kan ta like mye for litt mindre. Så vet vi det.
Skulle du ikke trenge syv seter, så renner det på med ytterligere konkurrenter. For da må vi hente frem både Audi Q4, Skoda Enyaq, VW iD.4, Volvo XC40, og enda flere. Ford Mustang Mach-E, Ioniq 5 og Kia EV6 blander seg også inn i klassen – både med tanke på størrelse og pris. Likevel skiller EQB seg fra de andre ved at den har en mer firkantet karosseriform som ligner mer på de større offroad’erne. Dette gir god takhøyde og mye luft, som igjen gir inntrykk av mer plass.
Samtidig skal det sies at EQB klart kommer fra en leverandør av biler i premiumsegmentet, selv om ordet premium i større og større grad er visket ut med tiden. Det er likevel et godt nivå på opplevd kvalitetsfølelse, selv om du har noen elementer som fortsatt oser av plast. Og til alle bilprodusenter som ennå ikke har skjønt det, sort pianolakk har lite i en bil å gjøre. Det gir fingermerker, fingermerker og fingermerker, i tillegg til at alt støv vises særdeles godt.
Forbruk, rekkevidde og ladefart
EQB har en batteripakke på 66,5 kWh, noe som i seg selv er en passe anstendig kapasitet. Da vi testet bilen første gang, kjørte vi rolig rundt fra den ene tyske småbyen til den andre. Hastigheten var moderat, noe som gjorde at vi syns forbruket på nær 2,2 kWh per mil virket høyt.
Da vi endelig fikk bilen hjem og kunne ta den med på vår faste testprosedyre, ble saken en annen.
Vi kjørte den ordinære 100-0 % testen, der vi kjørte bilen fra helt fulladet (100 %), til det stod 0 kilometer, og 0 prosent gjenværende kapasitet i instrumentene. Etter endt kjøretur meldte bilen om 315 kjørte kilometer, og et forbruk på 2,08 kWh per mil - altså et lavere forbruk enn under vårt første møte, som forventet. Samtidig skal det sies at det ved siste forbrukstest var rundt 10 grader kaldere. Dermed var resultatet absolutt akseptabelt.
Fortsetter etter videoen
Det er uansett så høyt at rekkevidden ikke holdt til de 419 kilometerne som er oppgitt. Det skulle da også bare mangle i midten av januar. Det skal også sies at testbilene for anledningen rullet på store felger, noe som trekker forbruket opp, og rekkevidden ned.
Vi er med andre ord ikke veldig bekymret for rekkevidden, men noe mer undrende til ladehastigheten.
For Mercedes strekker på ingen måte strikken i så måte. Maksimal ladeeffekt oppgis til 100 kW, noe som er mindre enn de fleste andre konkurrenter på dette nivået. Så får det heller være at de i praksis kan snuse på 110 kW på det meste, men ladekurvene deres er ikke kjent for å holde seg høyt over lengre tid, så her tyder det på en generelt moderat ladefart.

Konklusjon
Mercedes-Benz strekker ingen strikker med den nye EQB. Likevel har den en høy grad av x-faktor som trekker trivselsfaktoren solid i positiv retning. For opplevd kvalitetsfølelse og tryggheten om at alt virker har også sin pris. Her har du nok av det.
Samtidig merker du med en gang du setter av sted at dette er en bil laget av en produsent som er mer vant med å lage biler enn datamaskiner. Men om dette er nok til å få kundene på kroken gjenstår å se. For mange velger bil ut fra følelser, og en trigger for følelsene starter ofte med å studere spesifikasjoner. Der har ikke EQB all verdens å melde, men da er det fristende å komme med et godt råd: Ikke skue hunden på hårene. Det kan være verdt å ta EQB med i betraktningen dersom en middels stor el-SUV står på ønskelista. Det kan være at du blir positivt overrasket.
Tekniske spesifikasjoner:
. | EQB 300 4Matic | EQB 350 4Matic |
Motor: | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 228 hk (168 kW) | 292 hk (215 kW) |
Dreiemoment: | 390 Nm | 520 Nm |
0-100 km/t: | 8 sek. | 6,2 sek. |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t |
Batteri: | Li-ion | Li-ion |
Batterikapasitet: | 66,5 kWh netto | 66,5 kWh netto |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 100 kW | 100 kW |
Forbruk (WLTP, kombinert) | 1,81 kWh/mil | 1,81 kWh/mil |
Rekkevidde (WLTP, kombinert) | 419 km | 419 km |
LxBxH (mm): | 4684x1834x1701 | 4684x1834x1710 |
Akselavstand (mm): | 2829 | 2829 |
Egenvekt: | 2175 kg | 2175 kg. |
Tillatt totalvekt: | 2580 kg. | 2580 kg. |
Lastekapasitet: | 405 kg. | 405 kg. |
Bagasjerom: | 465 - 1620 liter | 465 - 1620 liter |
Hengervekt: | Ikke mulig | Ikke mulig |
Taklast: | 70 kg | 70 kg. |
Pris fra kr. | 477.000 | 498.000 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.