Elbil-test:

Mercedes-Benz EQE: - En sterk anbefaling!

Elbil-nyheten kommer til sommeren, men vi har allerede vært på prøvekjøring. Vær forberedt på knallpriser - i positiv retning.

SLEKTSKAP: Det er tydelig at EQE er en nær slektning av storebror, EQS.
SLEKTSKAP: Det er tydelig at EQE er en nær slektning av storebror, EQS. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!

(Elbil24): Importøren av Mercedes-Benz annonserte tidlig i mars prisene for sin kommende elbil, EQE AMG 43 4MATIC. EQE er i praksis en elektrisk E-klasse, og vil ha mange likhetstrekk med storebror EQS.

I utgaven AMG 43 4Matic har vi et råskinn med firehjulsdrift (4MATIC) og ytelser man bare kan drømme om i den fossildrevne verdenen.

Vi har nå testet nye Mercedes-Benz EQE, men i noe mer normale utgaver.

Modellene vi har fått kjøre er EQE 350+, og EQE 500 4Matic, sistnevnte med AMG-line utstyrspakke. Årsaken til at vi har testet nettopp disse to utgavene er så enkelt som at det var disse to Mercedes hadde tatt med seg til den internasjonale pressekjøringen.

Litt synd, sett med norske øyne for det er faktisk ikke sikkert at noen av disse to vil bli å få kjøpt her til lands. Men, vi har fått stifte et godt bekjentskap med EQE i seg selv, og det er slettes ikke noe å sette på kontoen for det kjedelige.

Mercedes-Benz EQE: - En sterk anbefaling!

Flere alternativer

Bare så det er sagt; selv om du ikke er videre interessert i en sedan, bør du fortsatt lese videre. For i likhet med EQS - som per nå kun fås som nettopp sedan - vil de også bli å få i SUV-utgave, både en EQE SUV og en EQS SUV. Dette blir også modellnavnene for begge utgavene, og ingen av disse vil derfor komme som den tradisjonelle stasjonsvogna. Markedet etterspør nå SUV, fremfor stasjonsvogner, og Mercedes følger naturligvis markedet.

Enn så lenge er det altså sedanutgaven av EQE vi har prøvekjørt, en bil som deler plattform med storebror EQS, og de første utgavene av sedanen EQE vil komme på norske veier i løpet av sommeren.

Fra den norske importøren meldes det at de foreløpig ikke har planer om å lansere innstegsmodellen EQE 350+, men at de venter på en annen modell de anser som mer relevant for det norske markedet.

Se video:

AMG har laget noen ganske så vasse versjoner av Mercedes EQE: Vis mer

EQE 350+ er en bakhjulsdrevet utgave. Plusstegnet indikerer dette, ettersom de tohjulsdrevne utgavene alltid utkonkurrerer sine firehjulsdrevne slektninger på rekkevidde, når batteri og øvrig drivlinje er identisk. Plusstegnet indikerer altså ekstra rekkevidde.

Ettersom denne utgaven ikke kommer til landet ser vi ikke bort fra at importøren heller sikter seg inn på en tilsvarende bil, men med drift på alle fire. Det vil antagelig også bety mer krefter, og bedre ytelser, ettersom firehjulsdrift betyr krefter fra to elmotorer.

Vårt første møte med EQE i utgaven 350+, og dens 292 hestekrefter, ga oss likevel ingen savn av veldig mye mere krefter under normal kjøring. Sprinten til 100 km/t gjøres fortsatt unna på 6,4 sekunder, noe som for biler med forbrenningsmotor fortsatt blir beregnet som reelt raskt.

Men en bil som EQE handler vel så mye om komfort, som det sportslige.

Her må vi påstå at du får så det monner. Bilen minner faktisk veldig om EQS, noe som med samme plattform og batteripakke ikke er så merkelig. EQE føles likevel langt mer lettkjørt og enkel å ha med å gjøre. Noe av dette kan naturligvis krediteres firehjulsstyringen, som gjør at du nærmest snur bilen på den berømte femøringen. I tillegg stabiliserer det når hastigheten øker.

LAV LUFTMOTSTAND: Med en Cw-verdi på bare 0,22 er det bare den større EQS som kan vise til bedre, per i dag.
LAV LUFTMOTSTAND: Med en Cw-verdi på bare 0,22 er det bare den større EQS som kan vise til bedre, per i dag. Vis mer

Stille og komfortabel

Bilen har også et veldig behagelig lavt støynivå, noe vi antagelig kan gi aerodynamikken noe av æren for, ettersom EQE har en luftmotstand på bare Cw 0,22, i motsetning til EQS som har rekordlave 0,2. Videre tiltak for støydemping ligger naturligvis også til grunn, men det er ikke tatt i bruk noen aktive teknologier for støydemping. Derimot ser vi at flere elbiler begynner å komme med rammeløse vinduer, og dette skyldes blant annet at det er lettere å holde støyen ute på denne måten, fortalte den ansvarlige for akustikken oss.

Legg også merke til at EQE - tross at det er en elbil - har en marginal liten langsgående kanal i midten av bilen, slik bensin og dieselbiler har. Det flate gulvet er med andre ord ikke helt flatt.

Mercedes har laget denne knekken bevisst for å få stivet opp bunnplaten ytterligere, og på den måten få ned resonanslyder fra bilen i seg selv. Og når de først lagde denne lille forhøyningen, på kanskje halvannen centimeter, så benyttet de samtidig anledningen til å bruke den som en kabelgate. Enden på visa er at støynivået er svært lavt og komfortabelt.

I EQE kan du naturligvis velge mellom flere kjøreprogrammer, men vi fant oss faktisk best tilrette i normalposisjonen. "Sport" ga oss mer direkte tilgang til kreftene, men utover dette fant vi ikke responsen i hverken fjæringsoppsett eller styring noe bedre, eller riktigere. Her tipper vi det vil bli andre boller når vi en dag kommer oss inn i den ekte AMG-utgaven.

Høyglans eller ikke

Som i EQS kan du også her få deres typsike hyperscreen, den store glassplaten som går over hele bilens bredde, og skjuler opp til tre store skjermer. Forskjellen er at du i EQE ikke tvinges til å måtte ha denne. Den ene utgaven vi her har kjørt var utstyrt med et mer moderat og tradisjonelt dashbord, men likevel med en skjerm i midten av dashbordet med anstendig størrelse.

Personlig var dette faktisk en opptur, for man slipper den store glassflaten som er svært så ivirg etter å vise frem alle fingermerkene alle som vil trykke setter igjen. I kombinasjon med det mindre displayet foran rattet, inneholder den enklere løsningen likevel alt du kan tenke deg av informasjon.

Trivselsfaktoren

Mercedes er udiskutabelt en produsent i premiumsegmentet - litt "upper class". Det har smittet godt over på EQE, som nærmest kan bli så luksuriøs du bare ønsker, basert på en velfylt utstyrsliste å plukke detaljer fra.

Vi sitter godt, det er bra med armslag, støynivået er som sagt lavt, og vi føler oss bra.

Også i baksetet er det greit med plass, føler vi. Mercedes har gitt bilen en akselavstand på hele 3,12 meter, noe som duker for stort spillerom, på bilen som har en total lengde på 4,95 meter.

EQE er en fullverdig sedan, og har derfor et standard bagasjeromsluke som sedaner flest. Bakvinduet følger altså ikke med opp og gir enklere tilgang til hele bagasjerommet, som i sin faste form nå kan romme inntil 430 liter etter VDA-normen. Dette er 50 liter mer enn en VW ID.3, og 90 liter mindre enn en i Mercedes-Benz E-klasse.

Totalt har du 525 kg lasteevne, uavhengig av om det er personer eller bagasje, og EQE har en begrenset tillatt hengervekt på 750 kg. For en premiumbil med denne størrelsen, og i denne prisklassen, er dette for for lite.

Dette skyldtes rett og slett at de ikke hadde plass til hengsler så høyt opp, uten at det ville gå utover takhøyde innvendig, eller formen og aerodynamikken utvendig.

IKKE HYPERSCREEN: Denne skjermløsningen fungerer vel så bra som den større Hyperscreen.
IKKE HYPERSCREEN: Denne skjermløsningen fungerer vel så bra som den større Hyperscreen. Vis mer

Enkelte begrensninger

Samtidig som Mercedes annonserte de norske prisene, så var dette altså kun for AMG-utgaven, den firehjulsdrevne versjonen med to motorer.

AMG betyr automatisk heftige ytelser, og bilen skal klare sprinten til 100 km/t på 4,2 sekunder, mens toppfarten er satt til 210 km/t. Det er samme toppfart om på EQE 350+, en bil med mindre krefter.

Dette underbygger vår tro på at toppfarten bevisst er begrenset, og Mercedes tar med dette grepet andre valg enn de andre konkurrentene i denne klassen.

Vi finner dette faktisk litt spesielt for en bil med AMG-emblemer på, og vi kjenner ikke til en eneste bil på markedet med nær 900 Nm (858) som så vidt bar er i stand til å bikke 200 km/t. For oss nordmenn er dette en teoretisk detalj vi aldri vil få utnyttet her til lands uansett, men for de fleste markeder sør for Danmark er dette høyst relevant.

Kapasiteter og effekter

En annen begrensning finner vi i ladeeffekten ved hurtiglading. Her oppgir Mercedes-Benz at maksimal ladeeffekt skal ligge på 170 kW. Klarer de å holde denne effekten over noe tid, så er det greit, men dersom dette er en ladeeffekt EQE bare er oppom og snuser på før den dabber av igjen, så er det for dårlig.

Med et batteri på 90,4 kWh bør ladeeffekten ligge høyere. EQE støtter forøvrig 400 volt ladespenning, noe som er helt greit. Dagens battericeller har ikke høy nok c-rating til at de drar nytte av 800 volt uansett, og Ionity sitt ladenettverk kan ved 400 volt maksimalt levere 200 kW (400 volt / 500 ampere). Da hadde vi i det minste forventet at Mercedes hadde siktet seg inn på dette - ikke noe mindre.

For AC-lading - typisk hjemmelading - er EQE utstyrt med en ombordlader som takler opp til 11 eller 22 kW, avhengig av hvilken type du velger. Vi antar at 22 kW ombordlader er ekstrautstyr, ettersom det er snakk om en dobbel 11kW lader.

BEGRENSET: EQE byr på 430 liter før du legger ned setene. Ikke akkurat klassebeste, men greit.
BEGRENSET: EQE byr på 430 liter før du legger ned setene. Ikke akkurat klassebeste, men greit. Vis mer

Prisene

Den norske importøren har som sagt sendt oss prisene, men bare på Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Den får enkelt og greit tre priser, avhengig av utstyrsmodell.

Prisene starter på 897.000 kroner, pluss frakt og leveringsomkostninger. Levert Oslo blir dette 909.800 kroner.

Velger du bilen med utstyrsnivå Performance Edition, så ryker du på 942.780 kroner, pluss frakt og levering. Går du hele veien til Performance Edition Plus, så ender prisen på 1.033.658 kroner, pluss omkostninger.

Til disse prisene kommer bilen med sort som standard lakk. Alle andre farger medfører et pristillegg i området 3.150 – 17.325 kroner, avhengig av farge.

I tillegg kan du velge materialer i setene, assistansepakker, andre hjul og mer til. Alt i alt er det fort gjort å velge utstyr for et sted rundt 250.000 kroner, men velger du et annet premium bilmerke er situasjonen den samme, hos alle som én.

En indikasjon

Den norske importøren har som sagt valgt å bare offentliggjøre prisene på de forskjellige utgavene av Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, som altså har en startpris på 909.800 kroner. Prisen på tilsvarende bil i Sverige er satt til 1.175.000 svenske kroner med alle avgifter. Dette tilsvarer 1.027.000 norske kroner – altså 117.000 kroner dyrere (13%).

Årsaken til at vi foreløpig bare har disse prisene kan være at den norske importøren ikke er ferdig forhandlet på det øvrige utvalget, og hvilke modeller som faktisk skal tas til Norge.

Svenskene har derimot også sluppet prisene på den rimeligere EQE 350+, den bakhjulsdrevne utgaven av EQE som vi her har prøvekjørt.

Den har en særdeles god oppgitt rekkevidde, med 639 kilometer, etter WLTP-standarden. Dette takket være sitt lave forbruk på gjerrige 1,64 kWh per mil. Her regner vi med at Mercedes har satt på et sett mindre felger for å få et så lavt forbruk, for selskapet oppgir faktisk et forbruk ved blandet kjøring til å ligge mellom 1,94 og 2,19 kWh per mil et annet sted i informasjonen vi har fått, men fortsatt med en rekkevidde i overkant av 60 mil, som må anses å være veldig bra.

I Sverige har EQE 350+ fått en pris på 798.000 svenske kroner, som med den samme differansen på 13 prosent ville gitt en pris på rundt 695.000 kroner på det norske markedet - pluss tilvalgt utstyr.

Den norske importøren svarer ganske vagt da vi tar opp dette, og hinter altså om andre modeller som etter alt å dømme vil passe Norge enda bedre. Men det haster, for de første EQE skal komme til landet denne sommeren, for allerede neste år vil Mercedes lansere den nevnte SUV-utgaven av EQE. Den vil etter alt å dømme slå langt bedre an enn sedanen, selv om vi inderlig håper at vi får se noen av denne på veiene rundt om. For du verden for en herlig bil Mercedes her har snekret sammen, og størrelsen vil passe mange veldig bra. En sterk anbefaling!

Testresultat

Mercedes-Benz EQE 350+

Mercedes-Benz EQE 350+; Exterior: alpingrau | Interior: yellow/white; Electric Art (Stromverbrauch kombiniert (WLTP):  18,7-15,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert (WLTP): 0 g/km) // Mercedes-Benz EQE 350+ Electric Art ; Exterior: alpine grey | Interior: yellow/white; (combined electrical consumption (WLTP): 18,7-15,9 kWh/100 km; combined CO2 emissions (WLTP): 0 g/km);
Mercedes-Benz EQE 350+; Exterior: alpingrau | Interior: yellow/white; Electric Art (Stromverbrauch kombiniert (WLTP): 18,7-15,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert (WLTP): 0 g/km) // Mercedes-Benz EQE 350+ Electric Art ; Exterior: alpine grey | Interior: yellow/white; (combined electrical consumption (WLTP): 18,7-15,9 kWh/100 km; combined CO2 emissions (WLTP): 0 g/km); Vis mer
Ekte premiumfølelse

Komfort, kjøreegenskaper, støynivå, opplevd kvalitetsfølelse

Bagasjerom, hengervekt, ladefart

Tekniske spesifikasjoner:

. EQE 350+
Motor:1 x elektrisk
Effekt:292 hk
Dreiemoment:565 Nm
Batteri:Li-ion
Kapasitet:90,4 kWh
Hurtiglading:170 kW
Ombordlader:11-22 kW
0-100 km/t:6,4 sek.
Toppfart:210 km/t
Oppgitt forbruk:1,64 kWh/mil
Rekkevidde:630 km
L x B x H:495 x 196 x 151 cm
Akselavstand:312 cm
Egenvekt:2355 kg.
Lasteevne:525 kg.
Bagasjerom:430 liter
Hengervekt:750 kg.
Pris:Ikke kjent
Kommer:Sommeren 2022

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.