Elbil i test:

Mercedes-Benz EQS SUV - en ny målestokk

Du kan dra den så langt inn på vidda du gidder, men jo da, den gjør seg best på veien. Vi har prøvd begge deler.

STOR: Den er over fem meter lang, men proporsjonene gjør at den slettes ikke ser stor ut.
STOR: Den er over fem meter lang, men proporsjonene gjør at den slettes ikke ser stor ut. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Norge har i generasjoner vært et land for stasjonsvogner, med hengerfeste og gjerne en skiboks på taket. Men markedet har de siste årene endret seg. Nå vil alle ha SUV, i alle former og fasonger, og det tar bilprodusentene hensyn til. Vi har tatt turen til USA, til Denver, for å teste ut den siste skapningen blant SUV-modellene, og det er ikke hvilken som helst SUV.

Det er en bil som er hentet fra øverste hylle, en bil som setter standarden for hvordan en luksuriøs «Sport Utility Vehicle» skal være. Og ja, vi snakker naturligvis om Mercedes-Benz EQS SUV.

De som kan alfabetet forstår naturligvis at vi snakker om en SUV-utgave av den allerede eksisterende EQS, bilen mange mener setter standarden for både effektivitet, eleganse, komfort og luksus. Ja, til og med når det gjelder sportslighet, dersom vi hekter på de tre magiske bokstavene AMG. Men det er sedanen.

Mercedes-Benz EQS SUV - en ny målestokk

Kun firehjulsdrift

EQS SUV vil komme i to varianter til Norge, EQS 450 4Matic og EQS 580 4Matic. Forskjellen på disse to er ytelsene i oppgitt effekt. For mens EQS 450 4M yter 360 hestekrefter, yter EQS 580 4M hele 544 hester. Forskjellen er med andre ord betydelig når det gjelder antall hestekrefter, men så var det målenormen for kraft da – Newtonmeter.

Her skiller det nemlig veldig lite, med 800 Nm i den minste utgaven, mens den største har et dreiemoment på 858 Nm.

Du har egentlig bruk for de ekstra hestekreftene under harde gasspådrag, når ytelse og akselerasjon er temaet. Her tar EQS SUV 450 4M deg fra 0-100 km/t på 6 sekunder, mens 580 4M bare trenger 4,6 sekunder.

Dersom du skal trekke tung henger, som båten, hesten, eller annet som drar vekten opp, så vil 450 4Matic gjøre en tilnærmet like god jobb, ettersom arbeidskraften – eller dreiemomentet – som avgjør. Og når vi først er inne på henger og trekkevne, så kan begge utgavene dra opp til 1,8 tonn på kroken.

Mercedes-Benz EQS SUV - en ny målestokk

Nær slektning

Drivlinjen i SUV-utgaven er den samme som i sedan-versjonen av samme type, så de er med andre ord som toeggede tvillinger å regne. Dette betyr i praksis at bilene har et batteri på 108,4 kWh anvendelig kapasitet, noe som gir bilene en anstendig rekkevidde, takket være deres effektive drivlinje for øvrig.

For med et forbruk som spenner seg mellom 2,02 – 2,43 kWh per mil, så vil du komme et sted mellom 511 og 610 kilometer uten å lade. Dette er naturligvis målet med den velkjente WLTP-standarden i 23 varmegrader, men vi har selv god erfaring med rekkevidden på sedan-utgaven, der vi faktisk har bikket 70 mil uten å lade.

Med et langt høyere og noe mindre aerodynamisk karosseri blir dette vanskelig å hamle opp med, men vi ser slettes ikke bort fra at de oppgitte 610 milene lar seg nå, og litt til.

Mens aerodynamikken gir en cd-verdi på 0,2 på sedanen, har SUV-utgaven en målbar luftmotstand på 0,26.

400 Volt

Når du skal lade en EQS SUV opp igjen, så er det også her identiske løsninger med sedanen. Det betyr en 400-volts arkitektur, der du får en maksimal ladeeffekt på 200 kW. Mercedes-Benz er dessuten rimelig gode på å holde høy snitteffekt gjennom hele ladesyklusen, og vi har tidligere fortalt at du ikke nødvendigvis lader noe raskere med 800 volt enn du gjør med 400 volt.

Vi må likevel få gjøre våre skreddersydde forbruks- og ladetester før vi trekker en konklusjon på både rekkevidde og ladehastighet.

Vi ser likevel ikke bort fra at det kan bli en ny rekord for en elektrisk SUV, i det minste når det gjelder rekkevidde.

For ordinær hjemmelading sitter den en 11 kW ombordlader i bilen som standard. Denne kan oppgraderes til 22 kW, om ønskelig.

Plass i bøtter og spann

EQS SUV er på mange måter en oppblåst EQS sedan. Du kjenner den igjen på utseende, men kan likevel ikke la vær å registrere at de ser enorm ut. Bilen måler da også nær 5,13 meter i lengde, og stikker 1,72 meter til værs. Bredden er også strukket til 1,96 meter uten speilene, så de fysiske målene vitner om at dette vil være en ypperlig bil for det amerikanske markedet. Det er da også derfor vi nå har karet oss over dammen for å teste.

Med en såpass stor bil er det nærmest en selvfølge at bilen kan leveres med opp til syv seter. Den kan også leveres med fem seter, men den norske importøren er klar i sin tale. -Disse vil bli solgt som 7-setere, for det står ikke på plassen.

Med alle syv setene inntak har du 195 liter å fylle opp til kanten av bakerste seterad. Laster du helt opp vil det være 245 liter å fylle.

Som 5-seter har du fra 565 liter opp til toppen av seteryggen, eller 815 liter dersom du fyller helt opp. Dette er riktig nok dersom andre seterad, som går på skinner, står i bakerste stilling. Dersom du sklir dette helt frem har du hele 800 liter å fyll til setekanten, eller 1.030 liter opp til taket.

Med alle seterygger felt ned, har du maksimalt 2.020 liter å fylle på det meste.

Mercedes-Benz EQS SUV - en ny målestokk

Ubeskrivelig

Men det å snakke om spesifikasjoner i en EQS SUV er nærmest uinteressant. Det tekniske pjattet bekrefter bare at alt er som forventet. Det er nemlig når man tar bilen i bruk at man innser at EQS SUV er noe særegent. For som nevnt er ytelsene på plass, motoriseringene er sterke nok, og batteriet er stort nok til å by på laaaaaang rekkevidde.

Men EQS SUV oser også av luksus på en måte man ikke finner i noen annen elbil i dag, og den har ingen enkel spesifikasjon man kan lese ut fra en tabell. Ja, den slekter på sedanutgaven av EQS, men med den plass- og romfølelsen man får i SUV-utgaven blir nivået jekket opp ytterligere et hakk, og det før vi har kjørt en meter.

Vel ute på landeveiene rundt Denver viser bilen seg fra nok en særdeles god side. Akselavstanden på 3,21 meter er lang nok til å by på svært god komfortfølelse.

De fire luftfjærene byr på ekstra bonus, og når massasjeseter og egne dufter blir akkompagnert av Mercedes sin egen lounge-musikk, så er det tydelig at velvære skal stå i fokus. Men la oss spole to hakk tilbake.

For i det vi setter oss inn blir vi oppmerksom på det samme som i sedanen. EQS SUV er nemlig utstyrt med samme Hyperscreen som sedanen – vel og merke dersom du vil. For den kan også fås uten, og vi er blant dem som foretrekker det mer standardiserte dashbordet. Da får du fortsatt en stor skjerm i toppen av midtkonsollen som viser deg akkurat like mye informasjon. Du går derimot glipp av mulighet for skjerm foran passasjeren, dersom dette er viktig. Uten Hyperscreen vil du også unngå alle de synlige fingermerkene du får på glassflaten som dekker de tre skjermene ved Hyperscreen. Og til de av dere som ikke vet hva en Hyperscreen er, så er det i praksis en glassplate som fungerer som dashbord i hele bilens bredde. Bak denne sitter det opp til tre store skjermer. Ett foran rattet, en gedigen skjerm i midtkonsollen, og deretter en tredje skjerm foran passasjeren i forsetet. Alt gjemt bak en felles glassplate.

Mercedes-Benz EQS SUV - en ny målestokk

Buffalo Bill og Ville Vesten

Med sedanutgaven av EQS friskt i minne, legger vi i vei. Det er blitt en tradisjon hver gang vi er på den siden av dammen at vi må ha en kopp medium latte fra Starbucks i koppeholderen, og denne gangen er intet unntak. Man trenger ikke leite etter dem. Der nærmest som at de finner deg. Del to av tvangsgjerningene er å tune inn Smooth Jazz fra California på radioen. Så er det bare å nyte trekløveret. Bilen, kaffen og musikken. Spanderer du i tillegg på deg den store lydpakken med Dolby Atmos i tillegg, så er dagen reddet. Den må bare oppleves, ettersom lyd ikke lar seg beskrives med ord og bokstaver.

Før vi la av sted ble vi anbefalt en rute opp i fjellene rundt byen, og bare en times tid senere er vi oppe i høyder som kan gjøre selv fjellgeiter høydesyke. Vi skal heldigvis ikke bedrive voldsomme fysiske aktiviteter, annet enn å kjøre bil, så høydesyken melder seg langt derifra.

Etter en liten stund ser vi likevel tegn til en som har vært syk, om ikke høydesyk. Vi passerer nemlig gravstedet til selveste Buffalo Bill, og hvem ville vel trodd.

Om han var et produkt av Ville Vesten, eller om det var den som var et produkt av Buffalo Bill kan diskuteres, men han døde i Denver i januar 1917, og her er han altså stedt til hvile.

Mercedes-Benz EQS SUV - en ny målestokk

Variabel akselavstand

Det var da vi så skiltet til gravstedet vi oppdaget firehjulsstyringen, for vi kjørte nemlig forbi, og måtte derfor snu. Jo da, vi har følt på firehjulsstyring både ti og tjue ganger tidligere, men man merker virkelig effekten når man gjerne skulle snudd på femøringen. Det er som om akselavstanden krymper med en meter, men så er det da også meningen.

Firehjulsstyringen gjør at bakhjulene styrer inntil 10 grader motsatt vei av forhjulene i lav hastighet, og man får en kortere svingradius. I høyere fart styrer den med, og skaper på den måten ytterligere stabilitet, som ved lengre akselavstand. Og det virker!

Man kan derfor si at firehjulstyring på en måte er en slags variabel akselavstand, med de fordelene det gir. Og det er mange!

Heftig offroad

Mercedes hadde også lagt ruten innom en offroad-løype som egentlig er laget for ATV’er. Den kan bli trang, tenkte vi, men nei da. Med inntil 10 graders styring på bakakselen i tillegg, så var det umåtelig enkelt å sno seg rundt busker og kratt. Først bar det kraftig oppover, og vi kjente hvordan elektronikken fordelte kreftene til de av hjulene som hadde feste. Alle andre hjul ble bremset opp.

Men det var bratt! Både opp og ned!

Som gammel offroad-entusiast har jeg opplevd tilsvarende terreng mang en gang, men det er imponerende å kjenne hvordan en elektrisk drivlinje fungerer. For selv de ivrigste bilklatrerne tror naturligvis at det er manuelt gir og mekaniske sperrer som er greia, men utviklingen går sin gang på dette området også. Gir og kløtsj er historie for alle andre enn i entusiastmiljøene, men de må på et eller annet tidspunkt innse at systemer som styrer og kontrollerer hvert hjul uavhengig av hverandre, både ved fremdrift og under bremsing, er klart å foretrekke, uten de handicap som kløtsj og treghet fra et mekanisk system gir deg.

Men det må testes for å forstå.

På et tidspunkt ble vi stående delvis med to hjul diagonalt i været, uten grep. I en slik situasjon ville en normal firehjulstrekker i praksis kunne blitt til en etthjulstrekker, dersom den ikke er utstyrt med sperrer. Her løser elektronikken alt for deg. Men selv med elektriske firehjulstrekkere gjelder den gylne tommelfingerregelen under offroad-kjøring.

«Så sakte som mulig, men så fort som nødvendig».

Se flere bilder av bilen i terrenget:

Laaaang liste

Vi kunne ha skrevet kilometervis med forklaring på alt du kan få av utstyr i en EQS SUV. Det sier seg egentlig selv, for når et selskap som Mercedes-Benz skal lage et flaggskip, så må det gjøres grundig. Det skal ikke stå på alternativene, men de har samtidig lagt lista på et relativt moderat nivå for ikke å skremme kundene på flatmark.

I tillegg kan du også kjøpe funksjoner som låses opp i ettertid, såkalte «Functions on Demand».

I Norge har likevel importøren gitt bilen pakker som tilbys til levelige priser, og når vi nå først snakker om priser, så ryktes det allerede at momsen ikke nødvendigvis blir lagt til fra nyttår likevel. Dermed kan det være håp om å få seg en EQS SUV uten å måtte regne med de ekstra 25 prosentene for alt over 500.000 norske kroner.

Det gjør at du bare på en 450 4Matic kan unngå de 149.000 ekstra kronene i kostnad i tillegg til de 1.096.000 kronene bilen koster per i dag.

Velger du deg en EQS 580 4Matic, er prisen i dag på 1.271.000, pluss eventuelt 192.750 kroner i moms, dersom du ikke får bil i tide. Så kommer alskens utstyr i tillegg, og i denne prisklassen spares det sjelden på kruttet.

Mercedes-Benz EQS SUV - en ny målestokk

Konklusjon

Vi har til nå sagt at BMW iX er verdens beste el-SUV, og det vil den etter alt å dømme være en stund til - helt til EQS SUV kommer på markedet. EQS er et knepp opp, med enda bedre plass, opp til syv seter, og med enda mer luksuriøst utstyr. Dermed blir den vanskelig å holde bak seg. BMW iX er fortsatt en fabelaktig bil, men EQS sjekker av på enda flere områder, i tillegg til at den har kraften og ytelsene, den har rekkevidden og ladefarten, og den har alt som skal til for å plassere den på aller øverste hylle.

Vi slenger rett og slett ut en terning, og tror du neimen ikke den lander på en sekser.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.