Peugeot E-3008 prøvekjørt:

Nærmer seg Norge

Nå kommer storselgerne som perler på en snor, og vi har kjørt en av dem det stilles størst forventninger til. Nå er også prisen klar.

FASTBACK: Taklinjen holdes helt til slutten av bakdørene, og gir dermed også god takhøyde i baksetet. Foto: Fred Magne Skillebæk
FASTBACK: Taklinjen holdes helt til slutten av bakdørene, og gir dermed også god takhøyde i baksetet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BARCELONA (Elbil24): Peugeot har virkelig begynt å gasse på når det gjelder elektrifiseringen og kommer snart med nye elbiler på løpende bånd. En ting er at de kommer med oppgraderte utgaver av de eksisterende E-208, E-2008 og deretter E-308, som også kommer som stasjonsvogn.

Den mest spennende av dem alle er likevel E-3008, og som et av få medier i verden har Elbil24 nettopp prøvekjørt den.

E-3008 er bygget på en splitter ny plattform, STLA Medium, en plattform som gir rom for alt man kan tenke seg av en ny elbil. Du vil på sikt kunne by på alternative batteristørrelser, enten to- eller firehjulsdrift, og så videre. Den er rett og slett laget for å tilfredsstille alle behov – til en viss grense, naturligvis.

Nærmer seg Norge

De vitale mål

Nye E-3008 måler 4,54 meter i lengde, og akselavstanden på bilen er 2,74 meter. Bilen klemmer seg dermed inn i et segment der det finnes en rekke storselgere, som VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40, med flere. Savner du Tesla Model Y i vår oppramsing, så er det rett og slett fordi den er betydelig lengre – pluss 21 centimeter, for å være eksakt.

Da er det greit å minne om at det på sikt også kommer en E-5008, som måler 4,79 meter – en større og mer naturlig konkurrent til Model Y.

Samtidig har vi allerede blåst nyheten om at E-3008 kommer med firehjulsdrift, og de med ekstra behov for fremkommelighet kan i så måte også glede seg over at bilen kommer med en bakkeklaring på gode 19,8 centimeter.

Vi har allerede laget saken med alle tekniske spesifikasjoner, så for å ikke gjenta alt dette kan du lese saken her:

Tre utgaver, to versjoner

Peugeot E-3008 kommer foreløpig i tre utgaver, der innstegsmodellen har en elmotor på 210 hestekrefter, i kombinasjon med batteriet på 73 kWh. Dette skal gi en rekkevidde på 525 kilometer etter WLTP-standarden.

Den neste utgaven er også med det lille batteriet, men i kombinasjon med to elmotorer som til sammen leverer opp til 320 hestekrefter. To elmotorer betyr også at denne har firehjulsdrift, med en elmotor på hver aksling. Her skal rekkevidden også være 525 km, ettersom den kun bruker elmotoren foran under vanlig drift. Firehjulsdriften slår først inn når du ber om mye effekt, eller når føret krever det.

Nærmer seg Norge

Den tredje modellen er «Long Range» utgaven, som har en elmotor på 230 hester i kombinasjon med det store batteriet på 98 kWh anvendelig kapasitet. Denne skal gi deg en rekkevidde på 70 mil.

Når det gjelder utstyrsversjoner blir valget enda enklere, med Allure eller GT. Dette er forhåndsutstyrte modeller der du selv velger hvilken stil du ønsker. Begge er godt utstyrt, mens GT er ekstra godt utstyrt.

Se flere bilder utvendig:

Tut og kjør

Vi setter oss inn i bilen og kjenner oss umiddelbart igjen. Dette er tredje gangen vi ser bilen, men første gangen vi får kjøre den - som de første journalister noen sinne.

Mye av det vi ser er typisk Peugeot, selv om alt er nytt. For Peugeot har eksempelvis dratt med seg filosofien med i-Cockpit inn i E-3008, og vi liker det. Med et lite ratt som gjør de to høyt plasserte skjermene i fremkant godt synlige, er det en svært god ergonomi man har å jobbe med.

De to skjermene er lagt inn i en felles planke mellom rattet og frontruten, og skjermen til høyre er en berøringsskjerm, der funksjoner er lagt inn i programmerbare faner for enkel og ryddig oversikt. Hovedskjermen til venstre kan til dels konfigureres fra knapper på rattet. Peugeot velger å oppgi størrelsen på disse to normalt store skjermene som ett, og ender dermed opp med en størrelse på 21 tommer, ettersom målet gjøres diagonalt fra ene til andre siden.

I tillegg er de viktigste funksjonene lagt ut på egne knapper som er plassert i midtkonsollen, uten at man må inn i en dyp meny for å finne funksjonene.

Vi liker det også, og valget av kjøreprogram er blant funksjonene.

Nærmer seg Norge

Interiøret i seg selv er av delikate materialvalg, og vi liker at også Peugeot har tatt i bruk det som kan se ut som stoffmaterialer, men som i virkeligheten er gjenbrukte plastflasker, behandlet på en måte som gjør at de får tråder som det igjen er laget et stoffmateriale av. Vi liker også at det er føreren som er i sentrum, og du føler at du sitter i en cockpit som omkranser deg når du sitter bak rattet. Det er rett og slett veldig funksjonelt, og det ser nytt og moderne ut, uten at det er gjort store omveltninger på det vi trenger som mest. Opplevd kvalitetsfølelse er også bra.

Grei plass

Før vi begir oss ut på å forklare plassen ytterligere, så kan vi nevne at Peugeot kaller nye E-3008 for en «fastback», fremfor en coupé. Dette forklarer de med at taklinjen holdes oppe hele veien til etter at den har passert de bakre sidedørene. På en Coupé ville taklinjen falt mye tidligere, og dratt med seg formen på bakdørene i tillegg.

Så til plassen, for ved å holde taklinjen høy såpass langt bakover, beholdes også takhøyden innvendig. Dermed har du god hodehøyde, selv til de lengste av oss.

Fastback’en mister derimot noe lastehøyde helt bakerst, men når lastet du egentlig bagasjerommet til taket sist? I volum opplyser Peugeot at du nå har 520 liter til rådighet før du legger ned baksetene. Skulle behovet overstige dette, så må du enten legge ned seterygger, som kan deles i 40/20/40-splitt, eller hekte på en henger med vekt på inntil 1.250 kg. Tillatt taklast blir de nærmest tradisjonelle 75 kiloene.

Se flere bilder innvendig:

Hands-on

Ute på veien er bilen et like trivelig bekjentskap som den er på innsiden. Trivselsfaktoren er høy, og man merker at dette er en gjennomført bil. Vi har alltid trivdes godt med i-Cockpit løsningen, med det lille rattet som gir en følelse av veldig direkte styring, og instrumentene som er godt synlig på oversiden.

Her elimineres behovet for head-up display i frontruten totalt.

Vi sitter også godt, naturlig nok som følge av gode seter, som også har en lengdejustering i sitteputen som vi setter stor pris på. Førersetet har dessuten minneposisjoner for tre personer, eller tre forskjellige sittestillinger, om du vil.

Liten og lett

Pakken vi har fått utdelt består av den minste elmotoren på 210 hestekrefter i kombinasjon med det minste batteriet, på 73 kWh netto anvendelig kapasitet.

Med den lille elmotoren oser det ikke av krefter, men du har likevel mer enn nok til normalt bruk. Sprinten til 100-merket gjøres unna på 8,8 sekunder, og toppfarten oppgis å være 170 km/t. Nå er ikke dette tid og sted for å gjøre noen rekkeviddetester, så det nærmeste vi kan si om rekkevidden er at man ifølge WLTP-testene kommer rundt 527 kilometer på en varm sommerdag – 23 varmegrader for å være helt spesifikk.

Fordelen vi derimot har med dette oppsettet, er at det er den letteste konfigurasjonen, og det merkes under kjøring. Alt for mange elbiler i dag drar på mye unødig vekt. Mange kjøper elbiler med større batteripakke enn de trenger i det daglige, der de safer for å ha til de få gangene de skal på langtur.

Da ville jeg heller valgt å legge pengene i firehjulstrekk, som du kan her.

DUAL MOTOR: Også Peugeot har valgt det lange navnet, Dual Motor, på firehjulstrekkeren. Foto: Fred Magne Skillebæk
DUAL MOTOR: Også Peugeot har valgt det lange navnet, Dual Motor, på firehjulstrekkeren. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Prøvd, men ikke testet

Selv om den firehjulsdrevne utgaven ikke var gateklar på det tidspunktet vi prøvekjørte, så kommer den ut på markedet samtidig som den tohjulsdrevne utgaven. Vi fikk riktignok noen runder på en nydelig bane rett utenfor Barcelona, men på sommerføre og uten konkrete øvelser med begge bilene, kjenner man ikke den store forskjellen. Spesielt ikke når den firehjulsdrevne bilen går over til tohjulsdrift i all den tid man ikke trenger driften på alle fire. I Sport merket vi likevel at det var mer krefter, en god bonus.

Av ytterligere refleksjoner merket vi blant annet at støynivået er lavt. Det høres ut som en selvfølge i en elbil, men det er strengt tatt ikke motoren som lager støy i en fossilbil heller, men i langt større grad dekk- og vindstøy. Det har de altså klart å begrense på en god måte.

Konklusjon

Alt i alt må vi sette et stort plusstegn på det Peugeot har gjort med E-3008. Når den kommer vil den havne rett i konkurranse med en annen fransk modell, Renault Scenic. Bilene kommer på markedet omtrent samtidig, og det er kundene som bestemmer hvilken som vil selge best.

Peugeot har nå sluppet prisen på innstegsversjonen med forhjulsdrift og 525 kilometer rekkevidde. Den kan du kjøpe fra 428.900 kroner, pluss frakt og leveringsomkostninger. Om du velger GT-Line, må du legge på 30.000 kroner til. Enn så lenge må vi smøre oss med tålmodighet hva gjelder prisene på de to firehjulsdrevne utgavene. Renault har også priset sine modeller, med en startpris på 369.900 for innstegsprisen. De øvrige prisene finner du her.

Elbil24 skal selvfølgelig gjøre alle grundige tester av både forbruk, rekkevidde og ladehastigheter, men dette er svært tidkrevende, og må vente til bilen er kommet seg på norsk jord. Men frem til da sitter vi igjen med et svært godt inntrykk, og vi tipper E-3008 kommer til å bli merkets bestselger så snart den blir tilgjengelig – en gang rundt overgangen fra vår til sommer.

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.