Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): For over et år siden skrev vi om alle de nye kinesiske merkene som vil inn på det norske og europeiske markedet. Bare i år skal elleve nye modeller ut og rulle på norske veier. Flere av dem er allerede på plass. En av de mest spennende nyhetene er Nio – et helt nytt bilmerke, med et helt nytt tankesett.
Nå har bilene endelig rullet i land, og vi har fått et førsteinntrykk av hva bilen leverer på.
OPPDATERT 30.9: Prisene og detaljer om batteribyttestasjonene er nå klare, se nederst i saken.

Ti nye bilmerker vil filleriste det norske markedet
Med en lengde på rett over fem meter er det ingen liten bil vi har med å gjøre, og den skal levere på alle de fleste punktene Ola og Kari Normann ser etter, når de handler bil. Og skal vi tro Nio, er dette en premium bil, som skal bety byggekvalitet, materialvalg og utførelse i ypperste klasse. Har de klart det?
Den lange bilen fremstår som en SUV. Bakkeklaringen er på 16,4 centimeter, men såpass bør det være, spesielt når akselavstanden er på over tre meter. Nio har valgt en utforming som en mer tradisjonell bil, med fullt panser og det hele. Det må da også til for å ha et sted å legge all elektronikken.
Men noen frunk der fremme ble det ikke plass til.
For med en kupé som rommer valgfrie seks eller syv seter, er all innvendig plass benyttet til seter. Setene på tredje rad kan legges ned ett og ett, mens setene på andre rad kan legges ned i en 60/40-splitt på syvseteren.
Seksseteren har 2+2+2, så her kan også ryggene på midterste rad legges ned individuelt. Husk bare at du i en seksseters konfigurasjon ikke får en fullverdig gulvflate som bagasjerom når alle baksetene er lagt ned. Med andre ord, den er litt mer upraktisk som varebil enn syvseteren.

Hvor langt, og hvor lenge
Fortsatt snakkes det mye om rekkevidde og ladetider, selv om de aller fleste nye elbiler nå går langt nok. For Nio sin del er det snakk om at de ønsker å nærme seg 50 mils rekkevidde etter WLTP-standarden, men det gjenstår å se det eksakte tallet. Med et batteri på 100 kWh bør man kunne forvente såpass. Men hvor effektiv nykommeren Nio ES8 er, skal vi teste så snart vi får den ut på en lengre testperiode.
Det samme med ladehastigheter, for her har vi heller ingen erfaringer å lene oss til.

Avslører enorm satsing på batteribytte
Nio kommer som kjent med mulighet for batteribytte som en av sine kjennemerker. På tre minutter skal du han kunnet byttet det tomme batteriet med et ferdig fulladet, og være klar til videre ferd.
Skulle det komme nye batteriteknologier eller kapasiteter, så skal du også kunne konvertere til disse.
Hele denne kabalen er foreløpig fersk og uprøvd, men tanken er slett ikke dum. Den har da også vært tenkt før, av Renault og selskapet A Better Place.
Nio ES8 kommer etter spesifikasjonene å dømme med 21-toms hjul som standard. Bilen kan også leveres med 20-toms hjul, noe vi av erfaring vet er litt snillere mot forbruket, og dermed også rekkevidden. De faktiske tallene kommer vi tilbake med så snart testen er gjennomført.

Førsteinntrykket
Vel inne bak rattet er det enkelt å gjøre seg kjent. Som ved de fleste elbiler i dag, er mye styrt gjennom en stor skjerm, så også her. Menyene er også enkle og lettfattelige å forstå. Den med erfaring fra en Tesla vil næmest kjenne seg igjen i Nio ES8. Mye er bygd opp på samme måten, bortsett fra at Nio har valgt å gi noen få hovedfunksjoner mekaniske knapper.
Plass og romfølelse er god, og de opplevde kvalitetsfølelsen er bra, selv om ikke alt er som på det beste fra de tyske premiummerkene.

Det er også små detaljer som gjenstår før de kan kreve en plass på øverste hylle.
Som forventet på en kinesisk bil, er det likevel ikke mangel på utstyr. Modellen som er hentet til Norge er dessuten fullspekket av det Nio har å by på. I all hovedsak vil det bli to utstyrsversjoner å velge blant, når man får mulighet til å bestille. Da må du også velge blant de nevnte seks eller syv setene. Det interessante er at de faktisk har gitt tredje seterad Isofix fester, så her kan du ha opp til fire godt sikrede barnestoler, om det er nødvendig.

VW ID.4, Audi Q4 eller Ioniq 5? Vi har en vinner
Elgtesten
Vi har kjørt bilen gjennom noen øvelser på bane, og vi har kjørt den en runde på vanlig landevei. Med fire kjøreprogram kan du selv velge hvordan bilen skal settes opp, med Eco, Normal, Sport og Snow.
Vi tok bilen med på sprinttester og elgtesten for å se hvordan den oppfører seg.
Det er åpenbar forskjell på de forskjellige kjøreprogrammene, for gassresponsen endrer seg veldig, i tillegg til at luftfjærene senker eller hever bilen etter behov. Det er tydelig at de har hatt gode folk til å sette opp bilens kjøreegenskaper, men det skulle også bare mangle, for Nio sikter høyt.
Også slalåmløpa gikk som forventet, så ES8 får godkjent også her.
Vi har også kjørt bilen i et grustak for å kjenne på firehjulsdriften. Dette var en relativt enkel øvelse, med godt tilkjørt dekke, som også ES8 klarte med glans.
Støybildet virker heller ikke å være dårlig, men vi skal teste når vi får bilen tilbake for grundigere test. Derimot var ikke alt like støyfritt, for da massasjesetene skulle testes ble det bråk. I begge setene. Motorene som sørget for en ellers behagelig knaoperasjon var slett ikke støyfrie, og når disse høres selv under kjøring, må vi påpeke at det kunne vært stillere. Om ikke annet, så fra disse.
God plass
Med en bil som måler over 5 meter i lengde skal det godt gjøres å ikke skape god plass. Her er det da også plass nok alle veier, for om du ønsker mer enn dette må du over på en klassisk varebil. Men det er antagelig ikke plassen Nio kommer til å konkurrere med de andre om, men mer bilen som produkt.
En morsom detalj var fraværet av hanskerom. Hanskene ble henvist til det store rommet under midtarmlenet, for der hanskerommet normalt befinner seg hadde Nio laget en elektrisk utkjørbar fothviler. Det samme finner du i forkant av setene, og du kan dermed ligge nærmest flatt i passasjersetet foran, om du ønsker. For plassen er som sagt mer enn god nok.
Ettersom Nio sikter seg inn i premiumklassen, vil det være nye BMW iX, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og en del andre biler som er i skuddlinjen. To andre aktører fra kina, BYD Tang og Hongqi E-HS9 må også tas med i samme slengen.
På noen punkter faller Nio ES8 litt gjennom, som sagt. For hvorfor har en helt ny bil som sikter seg inn i premiumsegmentet opptil flere USB-kontakter av den gamle sorten, USB-A? Og hvorfor må det være plastdeksler av den rimelige typen i dørpanelene, for ikke å snakke om en skinnkvalitet i dashbord og andre detaljer som lukter mer skai enn skinn? Og hvorfor kunne de ikke laget en liten frunk under panseret, slik at ladekabler fikk et egnet sted å lagres?

Prisene
Slik Nio ES8 fremstår i dag, er den helt klart en spennende nykommer. Den leverer på de viktigste punktene, og den er på høyde med flere av konkurrentene på mye, men ikke alt. Til gjengjeld leverer den på egne særegenheter igjen, så en veldig viktig faktor på bilens suksess blir å finne i prisene. Og husk at bilen skal også kunne kjøpes uten batteri.
Velger du sistnevnte, kan du få bilen til den nette sum av 519.000 kroner. Da må du samtidig tegne et batteriabonnement, enten med et 75 kWh-batteri med 37,5 mil rekkevidde (WLTP), til 1399 kroner i måneden, eller med et 100 kWh-batteri med 50 mil rekkevidde, til 1999 kroner i måneden.
Sistnevnte blir tilgjengelig først, og det skjer fra mars 2022. Abonnementet med det mindre batteriet skal bli tilgjengelig fra juli 2022.
Dersom du kjøper bilen med batteri, er startprisen 609.000 kroner for utgaven med 75 kWh-batteri, og 679.000 kroner for utgaven med 100 kWh-batteri. Begge blir tilgjengelig samtidig med abonnementsløsningene i mars og juli neste år.
En topputstyrt Signature-edition med den største batteripakka, blir imidlertid tilgjengelig allerede nå i høst. Den får prislapp på 599.000 kroner uten batteri og 759.000 med batteri. Denne vil også bli tilgjengelig med 75 kWh-batteripakka, men ikke før i juli.
Byttestasjonene
Samtidig som prisene blir gjort tilgjengelig, bekrefter Nio at de planlegger å bygge 20 batteribyttestasjoner i Sør-Norge innen 2023. Disse vil komme på følgende steder:
- Trondheim
- Molde/Ålesund-området
- Dombås
- Førda
- Filefjell (E16)
- Lillehammer
- Østerdalen
- Bergen/Åsane (to stasjoner)
- Voss
- Gol/Geilo-området
- Haugesund
- Stavanger
- Filefjell (E134)
- Kristiansand
- Porsgrunn
- Lier
- Vestby
- Ensjø (Oslo)
- Kløfta
Tekniske spesifikasjoner:
Nio ES8 | |
Motor: | Elektrisk x 2 |
Effekt | 534 hk / 400 kW (160kW + 240kW) |
Dreiemoment: | 725 Nm |
0-100 km/t: | 4,9 sek. |
Toppfart: | 200 km/t |
L x B x H (mm): | 5022 x 1962 x 1756 |
Akselavstand (mm): | 3010 |
Felgstørrelse: | 21-tom standard |
Egenvekt 6-seter m/fører: | 2435 kg |
Egenvekt 7-seter m/fører: | 2450 kg |
Bagasjerom (liter): | 310/871/1901 |
Maks hengervekt: | 1500 kg. |
Pris: | Fra 609.000 kroner inkl 75 kWh batteripakke |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.