Test:

Nye Porsche Taycan i test: Helt hysterisk!

Elbil24 har som noen få i verden fått teste nykommeren, og maken har vi aldri opplevd.

IMPONERENDE: En tilsvarende ladekurve som på nye Taycan har vi aldri sett før.
IMPONERENDE: En tilsvarende ladekurve som på nye Taycan har vi aldri sett før. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Ok, la oss slippe katta ut av sekken med en gang, for vi kan herved bekrefte at Porsche jobber med en oppgradert versjon av Taycan. Ryktene er sanne, og det er nå ikke lenge igjen før bilen skal offentliggjøres, med alt av tall, spesifikasjoner, priser og det hele.

Elbil24 har som ett av få medier fått teste bilen på et veldig tidlig tidspunkt og er denne uken i Los Angeles for å gjøre våre sedvanlige tester av nykommeren.

Stedet er valgt for å sikre at vi fikk et normalt godt sommervær, noe jeg kommer tilbake til.

Hele testen er lagt opp til at de utvalgte mediene kan få kjøre sine tester, og at resultatene skal gi en indikasjon på hva vi kan vente av nye Taycan. For vi kan tillate oss å være så frekke og kalle bilen ny, selv om få vil se forskjell når de ser den. Bilen er åpenbart en såkalt facelift, men under skallet er det gjort en stor oppgradering. Data og spesifikasjoner er ikke offisielle ennå, så la oss gå gjennom resultatene vi endte opp med av testen, så forstår du nok tegninga.

Flere modeller

Porsche har tatt med fire biler til testen. Disse fire ble kjørt av hver sin journalist over tre dager, til sammen tolv sesjoner. Samlet gir dette gode indikasjoner for hva bilene er i stand til, og det er imponerende tall som dukker opp. Dette til tross for at forholdene ikke er helt optimale, med temperaturer rundt 13-14 varmegrader. Ti grader til, og vi hadde sett enda bedre resultater.

Dette er bilene som er med:

  • Taycan (base-modell med tohjulsdrift)
  • Taycan 4S
  • Taycan Turbo
  • Taycan 4 Cross Turismo

Vi fikk utdelt sistevnte, ettersom dette er en typisk bil for det norske markedet. Med bil i boks var det bare å gjøre seg klar til test neste morgen. Og hvilken morgen. Monsunregnet hadde funnet veien til California, og satte hele opplegget på en kraftig prøve, men vi valgte likevel å sette av sted – i håp om bedring. Men også med et ekstremvær som dette er det kunnskap å hente, for selv ikke en Taycan kjøres bare på de fineste solskinnsdager.

Lavt forbruk = lang rekkevidde

Forbruk er naturligvis også et tema når rekkevidde skal oppnås, og Porsche har gjort veldig mye annet enn å putte på med mer batterier. Batterikapasiteter og andre tekniske endringer vil bli tilgjengeliggjort senere, men det er åpenbart at det har skjedd mye.

Etter halvkjørt test, der vi passerte en rekke biler som lå strødd etter værgudenes herjinger – kunne vi lese av et forbruk på 2,56 kWh per mil. Det er verdt å merke seg at hastighetene i USA stort sett spenner seg opp til 65 miles i timen, tilsvarende 104 km/t. Nå skal det sies at vi på ingen måte kunne holde dette hele veien.

Etter en rask lunsj var det duket for andre halvdel av testen, og vi skulle via omveier tilbake til utgangspunktet, gjerne med så lite energi igjen på batteriet som mulig. Halvveis tilbake stoppet også regnværet opp, veiene begynte å tørke, og forbruket stupte. For å gjøre en lang kjøretur så kort som mulig, så endte vi opp på ladestasjonen med tre mil igjen på gjettometeret. Da hadde vi tilbakelagt 41 mil, der halvparten var i et vær man normalt ikke skal bevege seg ut i.

Og forbruket ble av bilen estimert til imponerende 2,29 kWh per mil.

Nye Porsche Taycan i test: Helt hysterisk!

Større batteri

Så hva får vi ut av dette? Vel, det er ingen tvil om at Porsche har laget en bil som er svært effektiv i bruk. Det vitner forbruket om når man tar forholdene med i betraktningen. At vi i tillegg kom oss så langt som 44 mil, når restverdien på tre mil er lagt til, vitner også om at det er langt høyere batterikapasitet i den oppgraderte bilen enn i den utgående, som har 93,4 kWh til rådighet.

Skal vi estimere noe, så er vi sikre på at vi her har et batteri som ligger noen kilowatt-timer over 100 merket.

Så hva kan man da regne med av rekkevidde på en god normal sommerdag, uten det monsunregnet vi fikk med å gjøre? Vel, noen var heldigere enn oss, for dagen før var været strålende. Da trillet den tohjulsdrevne utgaven så mye som 587 kilometer, før den måtte lades.

Dettet gir oss en indikasjon, og vi er på ingen måte i tvil om at bilen vil få en offisiell oppgitt rekkevidde etter WLTP-standarden som bikker 60 mil. WLTP-testen utføres som kjent i 23 varmegrader, som er enda mer optimalt enn de 14 varmegradene vi hadde med å gjøre.

Nye Porsche Taycan i test: Helt hysterisk!

Enorme ladeeffekter

Men nye Taycan har langt mer å by på enn rekkevidde, for med «tom tank» måtte bilen lades opp igjen. Vi koblet bilen til en 350 kilowatts lader fra Electrify America, med cirka 2 prosent igjen. Allerede da bilen var oppe på 10 prosent så vi en ladeeffekt som tilsvarer det maksimale av hva dagens Taycan kan ta imot. Da viste laderen en effekt på hele 270 kW.

Vi stod der med to store øyne og lurte på hva mer vi hadde i vente. Og mer skulle det bli.

For rett etterpå bikket vi 300 kW, og ved 25 prosent viste instrumentene 323 kW. Det toppet seg på ca. 330 kW, før den roet noe ned. Men vi fulgte hele ladesekvensen med store øyne og 300-tallet forsvant først da bilen nådde 62 prosent State of Charge.

Ved nådde 80 prosent var vi fortsatt oppe på 101 kW, og dit hadde det tatt knappe 18 minutter.

Nye Porsche Taycan i test: Helt hysterisk!

Den nye ladekongen

Dette er tall vi aldri før har sett maken til, og vi kan definitivt krone den nye Porsche Taycan som den absolutte ladekongen. Ingen over, ingen ved siden, selv om det har kommet et par-tre andre modeller som kan vise til i overkant av 300 kW ladeeffekt. Det er likevel en stor forskjell på de som er oppe og nikker et kort øyeblikk, og det å holde seg der over lang tid.

At dette i det hele tatt er mulig, betyr utvilsomt at nye Taycan har helt nytt batteri, med helt andre celler. For i det hele tatt å klare slike ladehastigheter er det åpenbart at de må ha satt inn celler med en C-rating på 3, eller mer. Det er derimot ikke noe ekstra plass å plassere batteriene i, for plattformen er den samme. Da sier det seg også selv at energitettheten i det nye batteriet må være langt høyere enn i den utgående bilen.

Jakter 600 kilometer

Det eneste vi er skuffet over er at vi endte opp med et vær som ikke var egnet til noen rekorder. Så hva gjør man da? Jo, man gjør det samme om igjen, på nytt.

I det denne saken publiseres har vi igjen satt oss inn i nye Taycan. Været viser seg nå fra sin beste side, og vi har denne gangen klort til oss en Taycan Coupé med bakhjulsdrift.

Målet er krystallklart, for denne gangen jakter vi på 600-merket, og til uken får du en oppfølger til denne saken på Elbil24. Der får du vite om vi klarte det, eller ikke. Heng med.

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.