(Elbil24):
Endelig er den lenge omtalte Nisan Leaf e+ med lang rekkevidde vist og prøvekjørt. Det skjedde under et arrangement i Oslo for den nordiske pressen denne uken.
Den gamle folkefavoritten Leaf har fått et oppgradert batteri, og dermed noe lenger rekkevidde - men det er også det, syns vi.
To versjoner
"Nye" Leaf kommer i to versjoner: Det er versjonen vi kjenner fra før, med 40kWt-batteri, og den nye Leaf e+ med et 62kWt-batteri.
Leaf med minste batteri leveres med tre utstyrspakker, Acenta, N-Connecta og Tekna, hvor sistnevnte er den fullspekkede modellen.
Mens innstegsprisen på den billigste versjonen er 287.900 kroner, må du ut med 317.400 for Tekna-versjonen. Begge prisene er inkludert levering og frakt.

Dette er de sikreste sommerdekkene
Leaf e+ er merkets versjon med lang rekkevidde. Bilen får et 62 kWt batteri, og en oppgitt rekkevidde på inntil 385 km, målt etter WLTP-metoden. Det er mildt sagt langt dårligere enn konkurrentene med tilsvarende batterikapasitet.
Dette gjenspeiles også på oppgitt forbruk, som etter samme WLTP-standard oppgis å være hele 2,06 kWt per mil for minste batteriversjon, og 1,8 for største. Begge deler svært høyt.
Bilen med lang rekkevidde leveres kun med de to beste utstyrspakkene, N-Connecta og Tekna, hvor Tekna igjen er toppspekket. Denne har en startpris på 384.900kroner, inkludert levering og frakt.
Dette er også mer enn konkurrentene med tilsvarende eller bedre utstyrte biler.
Og det er e+ versjonen som er det nye. Lengre rekkevidde, et større batteri, sterkere motor, høyere toppfart og bedre akselerasjon skal gjøre bilen mer konkurransedyktig i markedet. Men når prisen er satt såpass høyt, er vi ikke like sikre på konkurransedyktigheten.
For mens Nissan i lang tid har holdt seg til et batteri på 40 kWt, så har flere av konkurrentene også kommet med 60- og 64 kWt-utgaver.

I tillegg har de lavere priser med tilsvarende utstyr, samtidig som det har kommet en prispresser på markedet med navnet Tesla Model 3, men det gjelder langt flere enn den.
Raskere lading
Nissan har beholdt ombordladeren med en kapasitet på 6,6 kW, mens konkurrentene stort sett har 7,4 kW, eller mer. For Nissan betyr dette at du i stikkontakten bruker estimerte 32 timer på å lade fra 20 til 100 prosent. Har du en hjemmelader, begrenses tiden til 11,5 timer, mens den på en hurtiglader med 50 kW, bruker omlag 90 minutter. Alle tall ifølge Nissan, og etter alt å dømme på en godværsdag med sol og medvind. Med kulda øker ladetiden her, som hos de andre.

Får raskere lading og mer teknologi
Nå har de imidlertid økt til 100 kW hurtiglading, dersom du velger Tekna-versjonen. Men, og her kommer det vesentlige, Nissan har fortsatt ikke fått inn noen form for aktiv varme eller kjøling av batteriet, men viderefører samme løsning som på eksisterende modell.
Dette har vist seg å være en langt fra optimal løsning, og spesielt ikke i disse tider hvor konkurrentene smeller til med langt bedre løsninger.
At de nå ikke har videreutviklet dette, settes på kontoen for det negative. Vi er derfor svært spente på å se i hvor stort tidsvindu av ladeprosessen nye Leaf er i stand til å ta imot 100 kW, for ikke å snakke om i hvor stor grad ladeselskapene ruller ut støtte for dette på Chademo.
Eksteriør og interiør
Utenom batteriet er det lite nytt å nevne på det som til nå er Norges mest solgte elbil. Dimensjonene er tilnærmet like som før, ettersom bilen er den samme.
De mest observante vil se en ny blå stripe som følger underkanten av støtfangeren i front. Samtidig er bakkeklaringen blitt noe mindre enn den var, på grunn av et større batteri. I tillegg kan man se en e+-logo inne i ladeluken i front. Du må med andre ord vite hvor du skal lete for å finne forskjellene.
Også innvendig er det aller meste likt som sin forgjenger. Den største forskjellen er at bilen nå har fått en ny og litt større skjerm, med sine 8 tommer.
Vi hadde håpet at de denne gangen ville få fikset opp i rattet som trenger lengdejustering for å få det nærmere føreren. Våre ønskedrømmer ble ikke oppfylt.

Ny teknologi
På teknologifronten leveres Tekna-versjonene med ProPilot-førerassistanse og 360 graders kameravisning. Du har også den såkalte e-pedalen, som gjør at fører i teorien kun skal trenge å bruke gasspedalen for å regulere farten på bilen, også med tanke på bremsing.
I praksis er det bare den ordinære regenereringen som er satt til å virke på strammeste hakk, slik at bilen bremser på elmotorene når du slakker av. Også dette er noe konkurrentene har kommet med.

Lengst rekkevidde for minst penger
Til slutt skal det nevnes at også appen til bilen oppgraderes. Nissan ConnectServices vil i stor grad fungere som den forrige, men vil nå ha muligheten til å fjernstyre blinking med frontlyktene og tute, eksempelvis dersom man sliter med å finne igjen bilen i parkeringshuset.
I tillegg skal man kunne se parkering og kjøretøydata. Disse endringene vil først være tilgjengelig nærmere utlevering, som først begynner i juli måned før de første kundene.
Det skinner kanskje noe igjennom at vi er noe skuffet over endringene som er gjort, rettere sagt de som ikke er gjort. Nissan mener selv de har en godt priset bil, og poengterer at de er leveringsdyktige. De legger også til at det er et pluss at bilen er gjennomprøvd, og at de har et velutbygd serviceapparat. De legger også til at bilen har høyt sikkerhetsutstyr og avanserte førerassistent-systemer.

Halvparten av argumentene går med andre ord på organisasjonen, ikke bilen, og de resterende argumentene vil avdekkes i en konkurrentsammenligning.
Den kommer vi tilbake til så snart bilen er tilgengelig for ytterligere tester.
Mer om Nissan Leaf:
Spesifikasjoner Leaf e+ | |
Motor: | AC synkron |
Effekt: | 214 hk |
Dreiemoment: | 340 Nm |
Forbruk kWh/mil (WLTP): | 180 Wh/km |
Rekkevidde (WLTP): | 385 km |
0-100 km/t: | 7,3 sek. |
Toppfart: | 157 km/t |
Batteri: | litium-ion |
Batterikapasitet: | 62kWh |
Ombordlader: | 6,6 kW |
Hurtiglader: | Inntil 100 kW |
LxBxH (cm): | 449 /179/154 |
Akselavstand (cm): | 270 |
Bagasjeromsvolum: | 435/ 420 liter |
Pris fra kr.: | 356.700 kroner |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.