Elbiltest:

Opel Mokka e tjuvtestet

Opel har tatt på seg konfirmasjonsdressen, men de kler den svært godt.

HUSKER DU: Fronten er inspirert av den første Opel Manta, inkludert fargene. Foto: Fred Magne Skillebæk
HUSKER DU: Fronten er inspirert av den første Opel Manta, inkludert fargene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): En lang rekke biler er på vei til Norge, for tiden. En av dem er Opel Mokka e, og ja, bokstaven e står for elektrisk. Helt elektrisk. Bilen kommer først til landet litt senere, men vi har tjuvstartet.

Bilen er et tydelig eksempel på at Opel nå skal kvitte seg med det trauste stempelet som har hengt over dem en lengre tid.

Nå kaster de hatten, skrur opp volumet, og jekker en brus.. For nå blir det fest.

Og Mokka e er et resultat av dette, fra ende til annen. Her har den anonyme jenta i klassen, som ingen tidligere la merke til, endelig gjort seg flid med sminken og pyntet seg. Denne gangen er det nesten så festen stopper i det hun kommer inn døra. Akkurat sånn er det med nye Mokka e også – og husk – vi snakker fortsatt om en bil fra Opel.

Nå har vi testet nykommeren, og det på norsk jord.

HEVET: Bilen er ikke lang, men den har fått støre hjul og god bakkeklaring. Foto: Fred Magne Skillebæk
HEVET: Bilen er ikke lang, men den har fått støre hjul og god bakkeklaring. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kjent innhold

Opel Mokka er et helt nytt bygge som er basert på e-CMP plattformen til PSA-gruppen, eller Stellantis som de nå heter. Plattformen og de fleste byggeklossene i drivverket er dermed de samme som i både Peugeot, Citroën og DS sine elbiler, inkludert deres egen Opel Corsa e.

Det betyr et batteri på 50 kWh, og en elmotor som leverer 136 hestekrefter fra et dreiemoment på 260 Nm.

Løsningen er laget for en rekke mindre og mellomstore elbiler, og fungerer veldig fint, sommer som vinter. For å ta det elemenære først, så er dette nok til å gi en rekkevidde på mellom 318 – 324 kilometer, ifølge Opel, og akselerasjonen til 100 km/t skal gå unna på 9 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 150 km/t. Helt greie tall for en normal hverdag, med andre ord.

LED: Også bak er det LED-lys hele veien. Foto: Fred Magne Skillebæk
LED: Også bak er det LED-lys hele veien. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Fire utgaver

Det som virkelig kommer til å trekke kunder til nye Mokka er utseendet, og det er hyggelig å endelig kunne si noe sånt om en Opel. Jo da, det er fullt mulig å bestille seg en relativt anonym Mokka e også, men da skal du gå inn for det.

For alle utstyrsversjonene importøren regner med å selge flest av ser smashing ut fra start, som toppmodellen vi her har testet.

Mokka e kommer i fire forskjellige utstyrsversjoner. Dette er toppmodellen, en Ultimate, som i bunn og grunn betyr at du har det meste av hva Opel mener en godt utstyrt bil bør ha. Den er som snytt ut av nesa på konseptbilen, og tilbakemeldingene fra den var mildt sagt positive.

I tillegg til denne finnes det også en GS-Line, som på Opel-språket betyr en sportslig designpakke, og en Elegance som mer sikter på det elegante fremfor det sportslige. Som enkleste modell har de også en såkalt Edition, som mer er å anse som en innstegsmodell. Men bevares, mange er kun ute etter det vi kaller «fire hjul og et ratt», og da kan dette fungere helt fint. Drivlinjen er den samme, og du kommer akkurat like langt.

COCKPIT: To store skjermer på til sammen 22 tommer gir bilen et futuristisk preg. Foto: Fred Magne Skillebæk
COCKPIT: To store skjermer på til sammen 22 tommer gir bilen et futuristisk preg. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Høy og luftig

I størrelse skiller faktisk ikke nye Opel Mokka seg veldig fra Corsa. Likevel ser den langt større og maskulin ut, ettersom den er blåst opp en smule. Opel er fullstendig klar over at kundene i store deler av Europa nå heller vil gå inn i bilen enn ned i den. De vil ha bakkeklaring og et luftig interiør. Her får de hele pakka.

Bilen har så mye som 19,4 centimeter bakkeklaring, og Ultimate-utgaven ruller på 17-tomshjul.

I tillegg har du godt med takhøyde innvendig og en romfølelse som for bare få år siden hørte større biler til. Og når vi først er på innsiden, så vil du absolutt få en følelse av å kjøpt en teknobombe. To store skjermer lyser imot deg. Den ene er på 12 tommer, den andre 10 tommer. Med samlet 22 tommer skjerm er det ingen annen bil vi kan komme på som byr på mer skjerm for pengene enn du får i nye Mokka. Er du spandabel fra listen over ekstrautstyr er det antagelig ingen andre i denne klassen som kan by på bedre seter heller, noe som med tiden er blitt Opels varemerke.

GREIT FOR DE SMÅ: Ikke alle trenger stort baksete, og Mokka er for disse. Foto: Fred Magne Skillebæk
GREIT FOR DE SMÅ: Ikke alle trenger stort baksete, og Mokka er for disse. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Plass nok

Du har det med andre ord svært bra innvendig, vel og merke så lenge du sitter foran. Baksetet bør du overlate til barna. Plassen er fullt levelig for større ungdom, men ikke på de lengste turene. Men da bruker du antagelig ikke en Mokka uansett. For selv om bilen ser stor ut, er det fortsatt noe begrenset bagasjeromplass, med 310 liter til rådighet før du legger ned seterygger.

Dette er helt innafor i en bil for det normale daglige bruk for enhver familie.

Ute på veien er bilen et behagelig bekjentskap. Den høye bakkeklaring gjør at du får nok fjæringsvei til å gjøre bilen komfortabel. Ettersom hjulene nær sagt er plassert ut i hvert sitt hjørne får du også en akselavstand som er lang, sett opp mot bilens totale lengde. Dette er typiske grep som tas i nyere generasjoner biler, med god grunn.

Fra Sport til Eco

Som sine slektninger - som kjører på samme drivlinje – har også Mokka tre forskjellige kjøreprogram å velge mellom. Hver av disse gir forskjellig grad av tilgang på krefter. I ECO struper den ikke bare motorkraft, men kutter også ut klimaanlegg og andre strømforbrukere som ikke har med fremdriften å gjøre.

Vi må presisere at testen var over en dagsøkt, og ga ikke rom for verken en en fullverdig forbruks- og rekkeviddetest, eller ladetest.

Opel opplyser at bilen skal klare opp til 324 kilometer etter WLTP-standarden, og at maks ladeeffekt er 100 kW. Da må vi naturligvis legge til at rekkevidden i WLTP-testen er gjort ved blandet kjøring, og i 23 varmegrader. Også ladeeffekten er toppeffekt gjennom en ladesyklus, der toppeffekten kun nås i et kortere øyeblikk. I likhet med sletningene har den naturligvis en varmepumpe som hjelper på, og naturligvis kan den styres av en app.

MEKANISK: Opel har valgt å beholde mekaniske knapper på en del funksjoner - heldigvis. Foto: Fred Magne Skillebæk
MEKANISK: Opel har valgt å beholde mekaniske knapper på en del funksjoner - heldigvis. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Utstyr i fleng

I vårt testeksemeplar, som var en Ultimate, savnet vi ingen verdens ting. Alle funksjoner er på plass, og forventede funksjoner er på forventede plasser. Displayet foran føreren er konfigurerbart, og det øvrige er å finne i displayet i toppen av midtkonsollen. Opel har gjort sjakktrekket med å legge klimajusteringer til mekaniske knapper, og du slipper å gjøre flere valg på et display før du kommer til justeringene.

Vi kjørte testruten på en høylys dag, men Opel tilbyr også LED Matrix lys, noe som slettes ikke er vanlig i dette segmentet.

Som bildene viser, var bilen utstyrt med sort kontrastfarge på panser og tak. Dette er tilbehør på de fleste modeller, og her er det smak og bak som må avgjøre. Vi syns det frisker opp en kul bil ytterligere, og avhengig av utstyrsversjon kan du velge forskjellige kontrastfarger på både tak og felger.

TO NIVÅER: Bagasjerommet har to nivåer, og et samlet volum på 310 liter. Foto: Fred Magne Skillebæk
TO NIVÅER: Bagasjerommet har to nivåer, og et samlet volum på 310 liter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Elle melle...

Alt i alt må vi si at Opel – tross en kliss lik drivlinje med slektningene – har klart å sette sitt eget preg på bilen. For å bruke et uttrykk musikkjournalister ofte bruker, de har gjort den til sin egen. Fronten er eksempelvis inspirert av en bil mang en middelaldrene mann har siklet mye etter, den første Opel Manta. De har liksom tatt på seg konfirmasjonsdressen igjen, og kler den fortsatt.

Prisene på Opel Mokka e er som følger:

  • Edition: 279.900
  • Elegance: 293.900
  • GS Line Pack: 311.900
  • Ultimate: 331.900

Dette er omtrent som konkurrentene, både de interne innen gruppen, og markedet for øvrig. Når du kan få deg en helt fin Opel Mokka for rett over 300.000 kroner er det slettes ikke lett å finne veldig mange konkurrenter som er veldig mye bedre på pris, og da er i grunnen konklusjonen satt. Opel Mokka e er absolutt en bil å regne med.

Vi kommer tilbake med en større og brede test så snart bilen er på plass og tilgjengelig for denslags.

Testresultat

Opel Mokka e

Når Opel ypper seg!

Tøff, frekk, god bakkeklaring, godt utstyrt

Ingen frunk, moderat baksete

Tekniske spesifikasjoner:

. Opel Mokka e
MotorElektrisk
Type:Synkron, permanent magnet
Effekt100 kW (136 hk)
Dreiemoment260 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:50 kWh
Forbruk:1,76 kWh /mil
Rekkevidde:321 km
Ombordlader:7,4 kW (11 kW tilvalg)
Hurtiglading:100 kW
Ladestandard:CCS
Hjuldrift:Foran
0-100 km/t:9 sek.
Toppfart:150 km/t
L x B x H (mm):4151 x 1790 x 1532
Akselavstand (mm):2.561
Bakkeklaring:194 mm
Dekkdimensjon:215/55 R18
Egenvekt:1.523 kg
Bagasjerom (VDA):310 / 1.060 liter
Garanti bil:5 år
Garanti batteri:Over 70 % i 8 år/160.000 km
Pris fra kr.:287.900
Pris testbil kr.:339.900

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer