Prøvekjørt:

Oppgradert Hyundai Ioniq leverer

Men forsvarer det prisøkningen?

KJENT SAK: Du vil fortsatt kjenne igjen Hyundai Ioniq når du ser den, selv etter faceliften. Foto: Rune Nesheim
KJENT SAK: Du vil fortsatt kjenne igjen Hyundai Ioniq når du ser den, selv etter faceliften. Foto: Rune NesheimVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Hyundai Ioniq har forsynt seg grovt av elbilmarkedet i Norge, og det er høyst fortjent. I 2017 ble den kåret til Årets Bil i Norge, og ikke uten grunn.

Den er billig, romslig, har bra med sikkerhetsutstyr standard, er komfortabel, bra å kjøre, og er oppsiktsvekkende gjerrig på strømforbruket.

Nå kommer den i oppgradert versjon, og endringene er ganske så synlige. Grillen har fått en slags 3D tekstur og kjøleklaffene er flyttet opp i grillen, angivelig for å være mindre utsatt for vær og vind. Hvorvidt det er pent må hver enkelt avgjøre selv, men i fronten sitter det nå også full LED oppsats, som skal gi bedre lys - og det trenger den.

ENDRET: Fronten har fått mindre desoign
ENDRET: Fronten har fått mindre desoign Vis mer

Større skjermer

Interiøret har også fått en stor oppgradering, i ordets rette forstand. Skjermen rager høyt i været og måler nå 10.25 tommer i bredformats berøringsskjerm, som er den nye standarden for tiden.

Hyundai har faktisk hatt ganske lettforståelig multimedia en god stund, og det har ikke blitt verre med oppgraderingene.

Skjermen for instrumentpanelet er også ny og har ny design. Opplevd materialkvalitet er også høyere, med blant annet kunstskinn over instrumentene. Dessuten finner vi 12-veis justerbare stoler med både kjøling og varme foran, og bakseter med varme bak, noe som forteller litt om hvilket nivå de legger seg på for standardutstyr.

Alltid online

Hyundai har lagt til sin egen Bluelink teknologi. Det vil si at bilen nå er online og kan få en rekke oppdateringer over nett, slik blant andre Tesla gjør det. Det gir også mulighet for å styre en rekke funksjoner fra mobilen, som temperaturstyring, starte og stoppe lading, sjekke batteristatus, og låse opp eller igjen bilen. Bilens lokasjon kan vises på et kart.

Ikke noe av dette er nyheter i seg selv, men nå har også Ioniq fått disse funksjonene.

Når vi er inne på kart. Bilen har live trafikkoppdatering og gav oss en alternativ rute enn den som var satt opp fra Hyundai på vår prøvetur. Den viser også status for ledige parkeringsplasser, status for hvilke ladestasjoner som faktisk er ledig, og for hybridmodellene; hvor det er bensinstasjoner.

Om dette fungerer, avhenger av om ladestasjoner og parkeringsplasser snakker med systemet, noe det gjør i stadig større grad i Europa.

Den har selvfølgelig talestyring, men dessverre ikke på norsk. Fra Hyundai er Ioniq og Kona først ute med dette i Europa, men det blir rullet ut i resten av modellrekka etter hvert.

HOLDER MÅL: Det er ikke mye som er spennende på Ioniq, men den feiler ikke på noe heller. Den er faktisk ganske komfortabel, støysvak og bra å kjøre. Foto: Rune M. Nesheim
HOLDER MÅL: Det er ikke mye som er spennende på Ioniq, men den feiler ikke på noe heller. Den er faktisk ganske komfortabel, støysvak og bra å kjøre. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Oppgradert elbil

Så kommer det mest vesentlige, for batteripakken har nå fått økt kapasitet. Før hadde den en kapasitet på 28 kWh, som nå er økt til 38,3 kWh.

Det gir en rekkevidde på 294 km etter WLTP-standarden, mens den før hadde 230 kilometer.

Større batteri tillater også høyere ladeeffekt. Ombordladeren lar deg nå utnytte en fullverdig 32A kurs på 230 volt, og ender da opp med 7,2 kW, mens ladeeffekten tidligere var begrenset til 6,6 kW.

Gjerrig

Vi har tidligere kritisert både Hyundai og Kia for å markedsføre bilene med lademulighet fra ladere med 100 kW, selv om de ikke lader med så høy effekt. Fra nå kan i det minste den nye Ioniq utnytte 100 kW, mens den tidligere tok i mot 70 kW.

Det hjelper likevel lite, for de nye batteriene svelger ikke unna noe mer strøm, så ladetiden opp til fullt går i realiteten opp, på grunn av batteristørrelsen. Hyundai sier det tar 54 minutter til 80 prosent.

Den blir akterutseilt av de nye modellene som kommer fremover på akkurat det området.

Forbruk og rekkevidde må vi komme tilbake til i en skikkelig rekkeviddetest når vi vår bilen hjem til Norge, men i paddeflate Nederland, fikk vi et forbruk på imponerende 1,2 kWh per mil. Da var halvparten av kjørestrekningen motorvei med 110 km/t. Forbruket krøp fort nedover på småveiene.

Det oppnådde forbruket er også lavere enn WLTP-tallene, og lover godt for faktisk rekkevidde.

VARM ELLER KALD: Begge forstolene har kjøling og varme som standard. I tillegg har du rattvarme for de kalde dagene. Foto: Rune Nesheim
VARM ELLER KALD: Begge forstolene har kjøling og varme som standard. I tillegg har du rattvarme for de kalde dagene. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Blitt sterkere

Ioniq er fortsatt en ren forhjulstrekker, men har fått en motor på 136 hestekrefter, mot 120 før. Vi kan ikke si vi merker rare forskjellen, for dreiemomentet på 295 Nm er uforandret, med den forskjell at du må trykke inn sportsmodus for å få momentet tilgjengelig tidligere.

Uten denne inne får du 265 Nm, men med sportsknappen inne har du alt tilgjengelig hele tiden. Akselerasjonstallene er likevel på forsiktige 9,9 sekunder, mens toppfarten på 165 km/t strengt tatt kun er av akademisk interesse.

Ioniq er forøvrig en av få biler som kommer med tre drivlinjer; hybid, ladbar hybrid og helelektrisk. Hybriden solgte så dårlig at man har sluttet å ta den inn til Norge, og Plug-in Hybriden har ikke fått noen endringer på drivverket. Man bruker fortsatt den samme 1,6 literen med 105 hester og 147 Nm i dreiemoment sammen med en vel fungerende 6-trinns dobbeltclutch girkasse.

INGEN ENDRINGER: Bak har du det samme oppsettet som før, med den samme begrensede takhøyden. Foto: Rune Nesheim
INGEN ENDRINGER: Bak har du det samme oppsettet som før, med den samme begrensede takhøyden. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Opp 28 000 kroner

Ioniq har vært mye bil for pengene frem til nå. Med ny teknologi og rekkevidde stiger prisen til 282.900 kroner for billigste modell. Skal du ha teknikkpakke som gir deg navigasjon, Bluelink teknologi og full LED-lys og skikkelig filholderassistent, må du opp på 307.900 kroner.

Skinnseter, elektrisk soltak og LED interiørbelysning koster 10.000 kroner hver.

Fullastet Ioniq kommer da på 328.000 kroner, omtrent det samme som startprisen for en VW I.D.3 med 62 kW batteri, 420 km rekkevidde, og 100 kW ladehastighet. Tesla Model 3 med bakhjulstrekk blander seg plutselig inn også. Den er priset til 375.000 kroner med 415 km rekkevidde. Spørsmålet er derfor om en fullutstyrt Ioniq til 328.000 kroner fortsatt blir å regne med.

Konklusjon

LAV LUFTMOTSTAND: Felgene er utformet for å gi så lav motstand som mulig, som igjen gir lengre rekkevidde. Foto: Rune Nesheim
LAV LUFTMOTSTAND: Felgene er utformet for å gi så lav motstand som mulig, som igjen gir lengre rekkevidde. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Vi tror Ioniq fortsatt blir å regne med, men vi tipper den vil få stor konkurranse, ikke minst internt, når leveransene av den lille SUV-en Kona kommer på plass. Hvordan den vil holde seg i markedet, bestemmes i stor grad av prisene på alle konkurrentene som kommer til neste år. Vi setter også pris på at Hyundai har bevart ladekontakten oppe på bakskjermen, fremfor i fronten, som på Kona. Det er definitivt best når Kong Vinter kommer.

Tekniske spesifikasjoner:

Effekt:136 hk
Dreiemoment:295 Nm
0-100 km/t:9,9 sek
Toppfart:184 km/t
Rekkevidde WLTP:311 mil
Strømforbruk WLTP kWt/mil1,38
Ombordlader:7,3 kW
Hurtiglader:100 kW
Batterikapasitet:38,3 kWh
L/B/H:447/182/145 cm
Akselavstand:270 cm
Dekkdimensjon:205/60 R16
Bagasjerom:357/1.417 liter
Egenvekt:1.527 kg
Pris fra kr.:282.900
Pris testet modell kr:327.900